2024/04/30
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
معایب صفحه نمایش super amoled

معایب صفحه نمایش super amoled

نمایشگرها به‌عنوان اصلی‌ترین اجزای گوشی، نقش مهمی در استفاده بهینه از این گجت‌ها دارند. تکنولوژی ساخت نمایشگرها روزبه‌روز در حال پیشرفت است. در بازار گوشی‌های موبایل، با انواع مختلفی از نمایشگرها روبه‌رو هستیم. در ساخت نمایشگرهای گوشی و سایر گجت‌ها از تکنولوژی‌های معروفی مانند امولد و سوپر امولد استفاده می‌شه.

نمایشگرها به‌عنوان اصلی‌ترین اجزای گوشی، نقش مهمی در استفاده بهینه از این گجت‌ها دارند. تکنولوژی ساخت نمایشگرها روزبه‌روز در حال پیشرفت است. در بازار گوشی‌های موبایل، با انواع مختلفی از نمایشگرها روبه‌رو هستیم. در ساخت نمایشگرهای گوشی و سایر گجت‌ها از تکنولوژی‌های معروفی مانند امولد و سوپر امولد استفاده می‌شه.

 

بررسی روش کار این نمایشگرها شما را با معایب صفحه نمایش super amoled آشنا می‌کنه. توجه به این نکته در انتخاب گوشی موبایل با‌کیفیت اهمیت ویژه‌ای داره؛ چون بهترین نوع صفحه نمایش، تجربه کاربری ایده‌آلی را در استفاده مداوم از گوشی‌های موبایل فراهم می‌کنه. بررسی معایب صفحه نمایشsuper amoled و مقایسه اون با سایر نمایشگرها شما را با تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این صفحه نمایش‌ها آشنا می‌کنه.

 

صفحه نمایش سوپر امولد

امولد به شبکه فعالی از دیودهای ارگانیک تابنده نور گفته می‌شه. نحوه عملکرد این نمایشگر با صفحه نمایش اولد شباهت زیادی داره. امولد یا اکتیو ماتریکس اولد به فناوری آدرس‌دهی پیکسل‌ها گفته می‌شه. در ساخت نمایشگرها از امولد استفاده می‌شه؛ چون این نمایشگر بازدهی بسیار خوبی داره. امولد از یک ماده کربنی ساخته می‌شه که با عبور جریان الکتریسیته نور را ساطع می‌کنه. این نمایشگر بسیار نازک می‌تونه به‌صورت انعطاف‌پذیر یا شفاف ساخته شه. این نمایشگرها در تلفن‌های همراه یا دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شند و فناوری به‌کاررفته در اون‌ها تصاویر را تشکیل می‌ده.

 

کمپانی سامسونگ به صفحه نمایش‌های امولد یک صفحه لمسی خیلی باریک اضافه کرده و محصول نهایی را با عنوان سوپر امولد عرضه می‌کنه. این سنسور باریک باعث می‌شه که تصاویر بهتر و شفاف‌تر نمایش داده بشند. گوشی‌هایی که به این تکنولوژی مجهز هستند، در نور زیاد هم قابل مشاهده‌اند. این نمایشگرها نسبت‌به امولدها طول عمر بیشتری دارند و صفحه لمسی اون‌ها عملکرد بهتری ارائه می‌ده.

 

معایب نمایشگرهای super amoled

معایب صفحه نمایش super amoled هم در کنار نقاط قوت اون مورد توجه قرار می‌گیره. با وجود این‌که سوپر امولدها از مدل‌های اولد یا امولد معمولی پیشرفته‌تر هستند و بخش وسیعی از رنگ‌ها را نمایش می‌دن، اما کیفیت اون‌ها در گذشت زمان کاهش پیدا می‌کنه و تعادل رنگ‌ها بهم می‌خوره. به‌خاطر استفاده از مواد آلی، استهلاک این صفحه نمایش‌ها سریع‌تر است.

 

از طرفی قیمت بالایی داره و خرید اون خیلی مقرون‌به‌صرفه نیست. صفحه نمایش‌های سوپر امولد مختص کمپانی سامسونگ هستند. این کمپانی برای چیدن ساب پیکسل‌ها در این نمایشگرها از روش خاصی استفاده می‌کنه. به این صورت که این نمایشگرها ۲ ساب پیکسل قرمز و آبی دارند. ساب پیکسل سبز در اون‌ها به شکل اشتراکی بین ساب پیکسل قرمز و آبی استفاده می‌شه.

 

هرچه ساب پیکسل بیشتر باشه، تصاویر نمایشگر با وضوح بیشتر ارائه می‌شه. با بررسی تفاوت‌های بین صفحه نمایش سوپر امولد و نمایشگر اولد می‌تونیم معایب صفحه نمایش super amoled را کشف کنیم.

 

تفاوت‌های صفحه نمایش اولد، امولد و سوپر امولد

از تفاوت‌های بین این دو صفحه نمایشگر گوشی موبایل می‌تونیم نسبت کنتراست فناوری به‌کاررفته در صفحه نمایش گوشی‌ها و نمایشگر اون‌ها را بررسی کنیم. در نمایشگرهای امولد از لایه‌های نازک استفاده شده که در مدل سوپر امولد یک لایه اضافی از ترانزیستورهای نازک هم به‌کار رفته. یکی از معایب صفحه نمایش super amoled این است که کنتراست اون از مدل امولد ضعیف‌تره.

 

در نمایشگرهای امولد، کنترل پیکسل‌ها و خاموشی کامل کنتراست بهتری هم ارائه می‌ده؛ اما نرخ تازه‌سازی در مدل‌های سوپر اولد بالاتره و باعث شده که کنتراست مصنوعی بهتری داشته باشه.

 

نمایشگر سوپر امولد زیر نور خورشید، تصاویر باکیفیت‌تر و واضح‌تری را ارائه می‌ده. در مقابل، نمایشگرهای امولد تصاویر مشکی را با عمق بیشتری نشون می‌دن. اغراق در نمایش رنگ‌ها و مصرف انرژی بیشتر هنگام نمایش رنگ‌های لعاب‌دار هم از معایب نمایشگرهای amoled شناخته می‌شه.

 

تفاوت امولد با اولد هم اینه‌که نمایشگر امولد از ماتریس فعال بهره‌منده که باعث می‌شه کنترل هر پیکسل راحت‌تر و دقیق‌تر باشه. مهم‌ترین معایب صفحه نمایش oled اینه‌که احتمال سوختگی دائمی تصاویر در این نمایشگر وجود داره. اگه تصویر مدت زیادی مثلا چند روز روی صفحه اولد نمایش داده بشه، جای تصویر روی نمایشگر باقی می‌مونه.

 

نکته

معایب صفحه نمایش super amolaed با مزایای اون پوشیده می‌شه. اگه بخواهید یکی از صفحه نمایش‌های امولد و سوپر امولد را انتخاب کنید، گزینه مشخصی به‌عنوان بهترین نوع صفحه نمایش پیش روتون قرار نمی‌گیره؛ چون کارایی کلی هر دو نمایشگرها بسیار به هم شبیه است. ممکنه در ظاهر سوپر امولدها قوی‌تر به نظر برسند؛ اما در اصل این‌طور نیست. مدل‌های امولد و سوپر امولد با تغییرات جزئی در نمایشگرهای اولد به‌وجود اومدن و تفاوت در اون‌ها خیلی جزئیه. مهم‌ترین تفاوت نمایشگرهای امولد و سوپر امولد در همان لایه اضافی تی‌اف‌تی و فناوری سطح سیاه عمق بالاست.

 

معایب نمایشگرهای amoled

نمایشگرهای امولد می‌تونن طیف وسیعی از رنگ‌ها را نمایش دهند و کنتراست اون‌ها بی‌نهایته. امولدها در نمایش تصاویر زنده با رنگ‌های غلیظ هم توانایی زیادی دارند. این نمایشگر زاویه دید عریضی داره، اما بدون نقص هم نیست. معایب نمایشگرهای امولد اینه که در طول زمان تعادل در رنگ‌های اون تغییر می‌کنه، در زمان نمایش رنگ‌های روشن و پررنگ انرژی باتری بیشتری مصرف می‌کنه، گاهی هم ممکنه که در نمایش رنگ‌ها اغراق داشته باشه.

 

نمایشگر امولد نسبت‌به مدل اولد کنتراست پایین‌تری داره و زاویه دید اون نسبت‌به مدل اولد محدودتره. صفحه نمایش سوپر امولد یک تفاوت عمده با مدل امولد داره که بسیار مهمه. در نمایشگرهای سوپر امولد نمایشگر با پنل لمسی تلفیق شده؛ اما در امولدها برای تشخیص لمس از یک لایه جداگانه روی نمایشگر استفاده شده. به‌همین‌‌خاطر سوپر امولد باریک‌تره و عدم فاصله بین نمایشگر و تاچ لمسی باعث می‌شه که تصاویر شفاف‌تری را نشون بده.

 

معایب نمایشگرهای amoled در مقایسه با پنل‌های سوپر امولد بیشتر به چشم میاد؛ اما بررسی صفحه نمایش سوپر امولد هم نشون می‌ده که این نمایشگرها بی‌نقص نیستند. ازاونجاکه در این نمایشگرها از مواد آلی استفاده شده، استهلاک سریع‌تری دارند، لایه‌های رنگ آبی هم نسبت‌به لایه‌های قرمز و سبز دوام کمتری دارند.

 

این ویژگی باعث می‌شه که رنگ‌ها در سطح پنل غیر یکنواخت به نظر برسند و در دراز مدت هاله‌های تصاویر روی نمایشگر به‌جا می‌مونه. هرچند در نمایشگرهایی که تراکم پیکسلی بالایی دارند، هاله تصاویر اثر زیادی اعمال نمی‌کنه.

 

مقایسه صفحه نمایش ips و super amoled

آی‌پی‌اس‌ها به‌عنوان یک تکنولوژی در ساخت نمایشگرها شناخته می‌شن. این مدل از صفحه نمایش نسخه بهبودیافته از تکنولوژی ال‌سی‌دی است که رنگ‌های طبیعی و زاویه دید بهتری را فراهم می‌کنه. علاوه‌بر‌ اون آی‌پی‌اس به‌خاطر عبور جریان الکتریسیته کمتر، عمر طولانی‌تری داره. این نوع صفحه نمایش بیشتر برای کاربردهایی استفاده می‌شه که به زاویه دید گسترده، رنگ‌های طبیعی و پاسخگویی بهتر نیاز دارند. معمولا برای صفحات تبلت‌ها و مانیتورها از نمایشگر آی‌پی‌اس استفاده می‌شه.

 

مقایسه صفحه نمایش ips‌ و super amoled شما را با معایب صفحه نمایش super amoled آشنا می‌کنه. نمایشگر آی‌پی‌اس به‌عنوان نسل پیشرفته نمایشگر برای کاربردهایی استفاده می‌شه که به کنتراست بالا،‌ رنگ‌های زیبا و سطح سیاه عمق بالا نیاز دارند. این نمایشگر ضمن مصرف انرژی کمتر، قابلیت خاموش شدن کامل پیکسل‌های سیاه را داره و به‌جز صفحات تلویزیون، تنها در گوشی‌های اقتصادی استفاده می‌شه.

 

در تکنولوژی سوپر امولد، پیکسل‌ها به‌صورت مجزا نور تولید می‌کنند؛ به‌همین‌خاطر اگه یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه نمایش باقی بمونه، پیکسل‌ها در نواحی پرنور تخریب می‌شن و یک رد دائمی از خودشون باقی می‌ذارند. درحالی‌که در تکنولوژی آی‌پی‌اس تراکم پیکسلی برابری دیده می‌شه و همین موضوع باعث شفافیت بیشتر و شارپنس بهتر صفحات نمایش به‌خصوص در فاصله نزدیک می‌شه.

 

یکی از معایب صفحه نمایش super amoled نسبت‌به تکنولوژی آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی که بیشتر توسط کمپانی‌های اپل، ال‌جی و htc استفاده می‌شه، هزینه بالای تولید اون است.‌ برخی از کاربران رنگ‌های طبیعی و شارپنس بالای نمایشگرهای آی‌پی‌اس را می‌پسندند و برخی دیگر به رنگ‌های درخشان و سیاهی‌های عمیق در گوشی های با صفحه نمایش super amoled توجه می‌کنند. باتوجه‌به ویژگی‌هایی که هریک از این نمایشگرها دارند، نمی‌تونیم با اطمینان راجع‌به برتری این دو تکنولوژی صحبت کنیم.

صفحه نمایش pls tft یا super amoled

صفحه نمایش pls tft یا super amoled

هرچه نمایشگرها و تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها ارتقا پیدا می‌کنه، تفاوت‌های صفحه نمایش‌های مختلف با هم کمتر می‌شه. معایب صفحه نمایشsuper amoled و سایر نمایشگرها هم به مرور از بین می‌ره. تی‌اف‌تی درواقع نسخه پیشرفته ال‌سی‌دی است که به ماتریس فعال مجهزه. به این صورت که هر پیکسل به‌صورت جداگانه به یک خازن ترانزیستور متصل می‌شه. مهم‌ترین مزیتی که در تکنولوژی pls tft مورد توجه قرار می‌گیره، هزینه تولید پایین و افزایش کنتراست نمایشگر است.

 

البته ال‌سی‌دی‌های تی‌اف‌تی مصرف انرژی بیشتری دارند و زاویه دید و رنگ کمتری ارائه می‌دن. به‌خاطر‌همین اگه بخوایم بین صفحه نمایش ال‌سی‌دی تی‌اف‌تی و سوپر امولد یکی را انتخاب کنیم، نمایشگر سوپر امولد انتخاب بهتری است؛ اما در مدل‌های pls مشکل به هم ریختگی رنگ‌ها حل شده و تولید رنگ به خوبی انجام می‌شه.

 

در این صفحه نمایش به‌خاطر عدم استفاده از لامپ تصویر و ولتاژ‌های بالا، تشعشعات به صفر رسیده و مصرف انرژی به شکل هیجان‌انگیزی کاهش پیدا کرده. صفحه نمایش‌های تی‌اف‌تی دارای وضوح تصویر بالا، کیفیت بالای رنگ‌ها، درخشندگی قابل قبول تصاویر، اندازه واقعی تصویر و فاصله حداقلی بین نقاط تصویر هستند. با این‌حال کیفیت رزولوشن در صفحه نمایش‌هایی که به تی‌اف‌تی مجهز هستند، نسبت‌به سوپر امولد پایین‌تر است؛ درنهایت در انتخاب صفحه نمایش pls tft یا super amoled، مانیتورهای مجهز به سوپر امولد شانس بیشتری دارند. نمایشگرهای امولد و سوپر امولد کیفیت و انعطاف‌پذیری بالاتری ارائه می‌دن.

صفحه نمایش dynamic amoled 2x

صفحه نمایش dynamic amoled 2x

نمایشگرهای دینامیک امولد به‌عنوان جدیدترین تکنولوژی فناوری اولد در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شن. پنل‌هایی که به این تکنولوژی مجهز هستند، طیف وسیعی از کنتراست و رنگ‌ها را پشتیبانی می‌کنند و با کاهش نور، بینایی راحت‌تری را ارائه می‌دن. این نمایشگرها بهترین صفحه نمایش گوشی برای حفظ سلامت چشم‌ها هستند و برای افرادی که ساعت‌های طولانی از گوشی استفاده می‌کنند، انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسند. فناوری دیامونیک امولد ۲ ایکس به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و عالی مجهز است و در بیشتر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ استفاده می‌شه. این نمایشگر دقت بالایی داره و معایب صفحه نمایش super amoled را می‌پوشونه. کیفیت رنگ و کنتراست تصویر در این تکنولوژی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده. در این نمایشگر رنگ مشکی با وضوح و عمق بیشتر نمایش داده می‌شه.

 

تفاوت سوپر امولد و ال‌ای‌دی

LED مخفف عبارت light emitting diode است. نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند براساس دو تکنولوژی امولد و ال‌سی‌دی دسته‌بندی می‌شن. صفحه نمایش‌هایی که به این دو تکنولوژی مجهز هستند، ویژگی‌های کاملا متفاوتی دارند. با وجود این‌که معایب صفحه نمایش super amoled زیاد هم چشمگیر نیست، باز هم استفاده از صفحات نمایش ال‌سی‌دی به فراوانی دیده می‌شه. ال‌‌ای‌دی‌ها جزو اعضای کلیدی این نمایشگرها هستند. ال‌‌ای‌دی‌ها در صفحات نمایش امولد به‌عنوان پارامترهای اختصاصی امکان تولید رنگ‌های سفید روشن و سایر رنگ‌ها را ایجاد می‌کنند. نمایشگرهای سوپر امولد به صفحات نمایش لمسی خازنی مجهز هستند و در این نمایشگرها از لایه جداگانه در بالای صفحه نمایش خبری نیست؛ به‌همین خاطر است که ضخامت نمایشگر کم شده.

 

در این نمایشگرها می‌شه پیکسل‌ها را خاموش کرد تا عمق رنگ مشکی و کنتراست افزایش پیدا کنه. خاموش کردن پیکسل‌های انفرادی هم در بهینه‌سازی مصرف انرژی تاثیرگذار است، درحالی‌که نبود لایه‌های دیگه در تاچ ال‌سی‌دی به این معنی است که درنهایت تصاویر روشن با زاویه دید بهتر به‌وجود میاد. ال‌ای‌دی‌هایی که از یک نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند، از تعادل رنگی بیشتری در طول زمان برخوردارند، درحالی‌که عکس این ویژگی به‌عنوان معایب صفحه نمایش super amoled شناخته می‌شه. روشن کردن پیکسل‌ها در پنل‌های ال‌ای‌دی یا ال‌سی‌دی به نور پس‌زمینه نیاز داره، درحالی‌که در نمایشگرهای اولد و مدل‌های پیشرفته‌تر اون به نور پس‌زمینه نیازی نیست و هر پیکسل به‌صورت مجزا خاموش و روشن می‌شه.

بهترین نوع صفحه نمایش

بهترین نوع صفحه نمایش

کمپانی سامسونگ از نمایشگرهای سوپر امولد برای تلفن‌های اندروید خودش استفاده می‌کنه. درحالی‌که کمپانی اپل نمایشگرهای ال‌سی‌دی، تی‌اف‌دی، آی‌پی‌اس را به‌کار می‌بره. بررسی تفاوت بین این نمایشگرها و معایب صفحه نمایشsuper amoled به شما کمک می‌کنه که بدونید کدوم نمایشگر بهتر است. نمایشگرهای امولد یا سوپر امولد نرخ نوسازی بالاتری دارند و هرچی که پیشرفته‌تر می‌شن، بازدهیشون افزایش پیدا می‌کنه. مصرف کمتر انرژی در این گجت‌ها یک مسئله جدی است که مورد توجه قرار می‌گیره.

 

برای این‌که بتونید بهترین نوع صفحه نمایش امولد را انتخاب کنید، باید چند نکته را برای خودتون مشخص کنید. شما باید بدونید که کیفیت تصویر تا چه اندازه براتون اهمیت داره؟ هدف شما در استفاده از گوشی تماشای فیلم یا انجام بازی‌های گرافیکی است؟ و از گوشی بیشتر در فضاهای باز استفاده می‌کنید یا فضاهایی که نور کمتری دارند؟ پاسخ به این سه سوال به شما کمک می‌کنه که بتونید بهترین صفحه نمایش را انتخاب کنید.

 

در کنار نمایشگرهای سوپر امولد، صفحه نمایش‌های جدیدی با عنوان سوپر امولد پلاس یا سوپر امولد hd در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شن که رزولوشن بالایی دارند. این نمایشگرهای کمپانی سامسونگ به تکنولوژی پن‌تایل مجهزند که با استفاده از ساب پیکسل‌های کمتر، رزولوشن بالاتری را ارائه می‌دن. معایب صفحه نمایش super amoled با ماتریس پن‌تایل این است که با افزایش رزولوشن، تند و تیز بودن تصویر از بین رفته. در بین انواع نمایشگر اولد، سوپر امولد پلاس کیفیت بالاتری ارائه می‌ده. از طرفی نمایشگرهای سامسونگ نمی‌تونند از نظر رزولوشن، نمایشگر ال‌سی‌دی تی‌اف‌تی آی‌پی‌اس را شکست بدن. اگرچه کنتراست تصاویر نمایشگرهای سامسونگ بسیار بالاست؛ اما نمایشگرهای رتینا یا همون تی‌اف‌تی آی‌پی‌اس رزولوشن و زاویه دید بهتری نسبت‌به سوپر امولدها دارند.

 

نکته

یکی از تفاوت‌های مهم در نمایشگرهای امولد و ال‌سی‌دی این است که در امولدها رنگ‌ها طیف وسیع‌تری دارند. امولدها به اشباع بیشتر رنگ‌های سبز و آبی معروفند و برخی از اون‌ها رنگ‌های غیر طبیعی را نمایش می‌دن؛ اما در ال‌سی‌دی‌ها تمایل به نمایش رنگ قرمز بیشتر است. ال‌سی‌دی‌ها دقت رنگ بالاتری دارند. با این‌حال استفاده از نمایشگرهای اولد جدید با دقت بسیار بالا، کیفیت مدل‌های ال‌سی‌دی را به چالش کشیده. درنهایت تنظیماتی که کمپانی‌های گوشی‌های هوشمند روی نمایشگرها اعمال می‌کنند، کیفیت و دقت اون‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌د‌ه.

 

این موضوع باعث می‌شه که تنظیمات متفاوت در نمایشگرهای یکسان گوشی‌های مختلف، کیفیت‌های متفاوت را به‌وجود بیاره. انواع ال‌سی‌دی می‌تونند مانند نمایشگرهای امولد، ماتریس‌های فعال و منفعل داشته باشند؛ به‌همین‌خاطر از نمایشگرهای ال‌سی‌دی تی‌اف‌تی فعال در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شه. روشی که هرکدام از نمایشگرها برای تولید نور استفاده می‌کنند، روی تجربه کاربری افراد اثر می‌ذاره. نمایشگرهای امولد طیف رنگی بیشتری را به نمایش در میارن؛ به‌همین‌‌دلیل تصاویر زنده‌تری در این صفحات نمایشی مشاهده می‌کنید. درنهایت با وجود معایب صفحه نمایش super amoled این نمایشگرها برنده هستند.

معایب صفحه نمایش super amoled

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به نمایشگر سوپر امولد که مختص کمپانی سامسونگ است، صحبت کردیم و معایب صفحه نمایشoled ، amoled و super amoled را مورد بررسی قرار دادیم. امولد یک تکنولوژی پیشرفته از نمایشگرهای اولد است که در بیشتر گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌شه. تکنولوژی امولد به ماتریس فعال مجهز است و مانند تاچ ال سی دی وظیفه شناسایی لمس کاربر را به‌عهده داره. امولد در کنار نمایشگرهای آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی برتری خاص خودش را داره. از این قابلیت برتر می‌تونیم به نمایش رنگ مشکی خالص در امولد اشاره کنیم.

 

تکنولوژی سوپر امولد شکل پیشرفته‌تری از این نمایشگر است که به‌خاطر عدم فاصله بین پنل لمسی و نمایشگر، تصاویر شفاف و زنده‌ای را به نمایش در میاره. با وجود معایب صفحه نمایش super amoled ازجمله هزینه تولید بالای این نمایشگرها و استهلاک سریع‌تر آن، سوپر امولدها مزایای بیشتری نسبت‌به نمایشگرهای ال‌سی‌دی دارند. وجود هاله‌های تصویر در نمایشگرهای سوپر امولد با تراکم پیکسلی بالا چندان جدی تلقی نمی‌شه.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.