2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است؟

چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است؟

کولر گازی یکی از محصولاتی است که برای انتخاب آن باید موارد بسیاری را در نظر گرفت؛ یکی از مهم‌ترین این موارد، توجه به ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ محیط است. چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است؟

کولر گازی یکی از محصولاتی است که برای انتخاب آن باید موارد بسیاری را در نظر گرفت؛ یکی از مهم‌ترین این موارد، توجه به ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ محیط است. چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است؟ مطمئناً این سوالی است که همه متقاضیان خرید کولر گازی، به آن فکر می‌کنند؛ در واقع خرید این محصول، تعهدی طولانی مدت و گران قیمت به حساب می‌آید که پیامدهای بسیاری روی هزینه‌های انرژی و سطح راحتی شما خواهد داشت، بنابراین اطلاع از نکات مربوط به این موضوع قبل از خرید و نصب کولر گازی، بسیار اهمیت دارد.

 

خیلی از افراد بر این باورند که خرید بزرگ‌ترین و بهترین مارک کولر گازی، انتخاب مناسبی است؛ اما باید توجه داشت که همیشه بزرگترین‌ها، بهترین گزینه برای همه افراد نخواهند بود؛ به طور کلی، کولرهای گازی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید این محصول را به صورت پرتابل یا قابل حمل، دیواری و سقفی تهیه کرده و از آن استفاده نمایید؛ اما برای اینکه بدانید چه کولر گازی، برای منزل شما مناسب‌تر است، توصیه می‌شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

در بین سیستم های تهویه مطبوعی که در بازار وجود دارد مثل سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوایی، سیستم‌های تهویه مطبوع هوا-آب، سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آبی، سیستم‌های تهویه مطبوع تمام مبرد و …، کولرهای گازی جز محبوب ترین لوازم خانگی سرمایشی-گرمایشی برای منازل و سایر فضاها میباشد! از همین بابت میزان خرید کولر گازی چه به صورت حضوری و چه خرید اینترنتی کولر گازی، روز به روز بیشتر میشود. اگر شما هم قصد خرید دارید، پیشنهاد میکنیم که سریعتر اقدام به تهیه این محصول بکنید؛ اما قبل از آن حتما از قیمت کولر گازی و بهترین برندهای کولر مثل گری، کریر، جنرال، زانتی؛ مهمترین ظرفیت ها مثل کولر گازی ۱۲۰۰۰، ۱۸۰۰۰، ۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و همچنین با انواع آن مثل کولر گازی اینورتر و دور ثابت آشنا بشین.

 

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی بر اساس متراژ

از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید کولر گازی باید به آن توجه داشت، ظرفیت آن است؛ ظرفیت سرمادهی کولرهای گازی، با توجه به متراژ فضای داخلی انتخاب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است شما با عملکرد این محصولات آشنا شوید.

 

به طور کلی، کمپرسور داخل کولرهای گازی، مانند پمپ عمل کرده و می‌تواند فشرده‌سازی هوا یا همان گازها را انجام دهد؛ گازها اما دمای جوش پایینی در حالت مایع دارند و به همین علت، دمای آن‌ها نیز کم است و حس خنکی از آن‌ها احساس می‌شود. کمپرسور دستگاه با فشرده‌سازی این گازها و تبدیل آن‌ها به حالت مایع، در نهایت هوای خنکی را تولید و به سمت پنل خروجی کولر گازی ارسال می‌کند؛ با ورود هوای خنک‌شده به محیط، دما کاهش خواهد یافت.

 

برای اندازه‌گیری ظرفیت کولرهای گازی، از واحدی به نام BTU استفاده می‌شود که به آن واحد تغییر دما نیز می‌گویند؛ هرچه میزان BTU یک کولر گازی بالاتر باشد، قدرت سرمادهی آن نیز بیشتر است. در نتیجه برای محیط‌ها با متراژ بالا، باید کولرهای گازی با BTU بالاتر انتخاب شوند.

 

BTU چیست؟

BTU مخفف British Thermal Unit است که به معنی قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی با توجه به متراژی است که دستگاه در آن قرار می‌گیرد؛ البته عوامل دیگر نیز در این مورد مهم و موثر هستند، ولی مساحت و متراژ فضا از همه مهم‌تر و موثرتر خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید که BTU بیشتر یا کمتر، نشان‌دهنده سرمای تولیدی کمتر یا بیشتر کولر گازی نیست؛ بلکه تمامی کولرهای گازی قدرت سرمایش یکسانی دارند و BTU صرفاً قدرت خنک شدن محیط با توجه به محیط را نشان می‌دهد.

 

کدام معیارها برای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ اهمیت دارند؟

در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ فضا، باید به معیارهایی را در نظر گرفت تا در نهایت دستگاهیی مناسب و مطابق با نیاز خریداری نمود تا تولید سرمایش، کافی بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری شود. در ادامه به مهم‌ترین معیارها در این زمینه اشاره می‌شود:

کدام معیارها برای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ اهمیت دارند؟

1. نوع آب و هوای محیط

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب کولر گازی، توجه به نوع آب و هوای محیط جغرافیایی است؛ بدین صورت که اگر محل زندگی شما در منطقه جغرافیایی گرم و خشکی قرار دارد، استفاده از کولر گازی با کمپرسور پیستونی می‌تواند مناسب‌تر باشد، زیرا این نوع کولرها، قدرت خنک‌کنندگی بالاتری دارند.

 

2. نورگیر بودن محیط

محیط‌ها و فضاهایی که نورگیر و آفتاب‌گیر هستند، به نسبت سایر محیط‌ها، گرم‌تر خواهند بود و به همین علت نیاز به کولر گازی با BTU بالاتری است؛ در نتیجه در کنار انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، باید به آفتاب‌گیر بودن فضا نیز توجه داشت.

 

3. میزان رفت‌وآمد در محیط

میزان رفت‌وآمد و تردد در محیط از دیگر عواملی است می‌تواند روی ظرفیت کولر گازی تأثیرگذار باشد؛ به عبارتی هرچه رفت‌وآمد در محیط بیشتر باشد، دما نیز افزایش یافته و در نهایت باید کولر گازی خریداری شود که BTU بالاتری دارد.

 

4. تعداد ساکنین محیط

به طور کلی، هر فردی که در محیط حضور دارد، به دلیل صرف انرژی و فعالیت داشتن، موجب تولید گرما می‌شود؛ در نتیجه به ازای هر نفر به طور متوسط 700 BTU به ظرفیت کولر گازی اضافه می‌شود. بنابراین در زمان خرید کولر گازی و انتخاب آن، به تعداد حاضرین در محیط و ساکنین نیز باید توجه داشت.

 

5. تجهیزات و وسایلی که ایجادکننده گرما در محیط

در انتخاب کولر گازی برای یک محیط، باید به وسایل و تجهیزاتی که ایجادکننده گرما هستند نیز توجه داشت؛ زیرا این وسایل می‌توانند BTU کولر گازی را افزایش دهند. از جمله این وسایل می‌توان به اجاق گاز، آبگرمکن و غیره اشاره داشت.

 

6. بلندی سقف محیط

ارتفاع سقف محیط به طور استاندارد، در حدود 3 متر خواهد بود؛ از همین در زمان در نظر گرفتن متراژ محیط برای خرید کولر گازی، باید ارتفاع سقف نیز در نظر گرفته شود. هرچه ارتفاع سقف از 3 متر بیشتر باشد، کولر گازی انتخابی نیز باید BTU بیشتری داشته باشد.

 

7. عایق بودن محیط

کولر گازی در واقع سیستمی است که هوای گرم داخل محیط را گرفته و بعد از خنک‌سازی آن، مجدداً به درون محیط باز می‌گرداند؛ از همین رو در صورتی که محیط عایق‌بندی درستی نداشته باشد، تبادل هوای گرم و سرد بین داخل و خارج از محیط اتفاق می‌افتد.

 

در این حالت، کولر گازی برای رساندن دمای محیط به دمای دلخواه ساکنان، باید فعالیت بیشتری داشته و در نتیجه نیاز است تا BTU دستگاه بالاتر باشد. عایق بودن دیوارها، استفاده از پنجره‌های دوجداره، استفاده از درزگیرهای در و پنجره و غیره از جمله اقداماتی است که افراد می‌توانند در جهت عایق‌بندی محیط، آن‌ها را به کار بگیرند.

 

8. تعداد درب و پنجره‌های محیط

از دیگر معیارهایی که در انتخاب و خرید کولر گازی بر اساس متراژ باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد درب و پنجره‌های محیط است؛ با افزایش تعداد درب و پنجره‌ها، تبادل گرمایی با محیط بیرون افزایش می‌یابد که در این شرایط باید از دستگاه‌های با BTU بالاتر استفاده شود.

 

چه کولر گازی برای متراژهای متفاوت، مناسب است؟

در این قسمت از مقاله به بررسی سایزهای کولر گازی بر اساس ظرفیت و با توجه به متراژ محیط می‌پردازیم؛ این داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چه کولر گازی برای چه متراژی مناسب است.

چه کولر گازی برای متراژهای متفاوت، مناسب است؟

  • ظرفیت 9000 BTU: این ظرفیت کولر گازی، برای طبقات نورگیر و پشت‌بام‌ها تا 12 مترمربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 15 مترمربع را پشتیبانی می‌کند.
  • ظرفیت 12000 BTU: در انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، می‌توان از ظرفیت 12000 برای طبقات نورگیر و پشت‌بام تا 17 مترمربع و برای طبقات زیرین و میانی تا 25 مترمربع استفاده کرد.
  • ظرفیت 18000 BTU: از این مزان ظرفیت می‌توان برای طبقات آفتاب‌گیر و پشت‌بام تا 25 مترمربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 35 مترمربع استفاده کرد.
  • ظرفیت 24000 BTU: از این ظرفیت کولر گازی برای طبقات نورگیر و بالایی تا 45 مترمربع و برای طبقات زیرین و میانی تا 55 مترمربع مناسب است.
  • ظرفیت 30000 BTU: از این میزان ظرفیت کولر گازی، می‌توان تا 60 مترمربع برای طبقات بالا و نورگیر و تا 70 مترمربع برای طبقات دیگر، استفاده کرد.
  • ظرفیت 36000 BTU: کولرهای گازی با ظرفیت 36000، می‌توانند برای طبقات نورگیر تا 75 مترمربع و برای سایر طبقات تا 90 مترمربع را جوابگو باشند.
  • ظرفیت 48000 BTU: در صورتی که کولر گازی، دارای ظرفیت 48000 باشد، برای طبقات نورگیر و پشت‌بام تا 95 مترمربع و برای طبقات میانی و زیرین تا 120 مترمربع را پوشش می‌دهد.

 

ظرفیت مناسب هرکولرگازی برای هر متراژ

در این مقاله تلاش شد تا به شما کمک کنیم، کولر گازی مناسبی را بر اساس متراژ انتخاب کنید؛ همانطور که گفته شد، لازم است شما خریداران محترم، در زمان انتخاب کولر گازی، حتماً به متراژ محیط توجه کنید و ظرفیت کولر گازی را بر همین اساس و با در نظر گرفتن دیگر موارد گفته شده، انتخاب کنید. در صورتی که کولر گازی مطابق با متراژ محیط انتخاب نشود، بازدهی سیستم کاهش یافته و علاوه بر مصرف بیشتر انرژی، خرابی‌های پی در پی نیز در دستگاه ایجاد می‌گردد و در نهایت هزینه‌های گزافی را برای تعمیرات و تعویض قطعات به همراه خواهد داشت.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.