2024/05/04
۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
اسپین‌ آف یعنی چی و درباره چیست

اسپین‌ آف یعنی چی و درباره چیست

اسپین‌ آف به چه معناست و برای چه فیلم و سریال هایی ساخته می شود؟

دوات آنلاین -شاید شما هم اصطلاح اسپین‌ آف را شنیده باشید اما معنی آن را ندانید. این واژه بعد از تصمیم سازندگان سریال پوست شیر برای ساخت اسپین‌ آف خیلی شنیده می شود اما آیا این به معنای ساخت فصل دوم یا ادامه سریال است؟

 

معنی اسپین‌ آف در سریال ها

به نوشته آخرین خبر، در سال های اخیر بسیاری از سینماگران پس از موفقیت یک فیلم یا سریال تصمیم به ساخت مجموعه هایی مشتق از آن اثر پرطرفدار گرفتند. به این مجموعه های جانبی که روایت تازه ای از اثر پیشین خود را به نمایش می گذارند، اصطلاحا اسپین آف(Spin-off) گفته می شود.

 

در واقع اسپین‌آف روایتی است که براساس داستان یا مفهوم یک اثر دیگر باشد. اسپین آف ادامه یک فیلم و سریال نیست بلکه ممکن است جزئیات بیشتری را روایت کند و یا روایتگر داستان متفاوتی درباره شخصیت های اصلی یا فرعی اثر قبلی باشد. این مورد فقط مربوط به حوزه سینما نمیشود بلکه در رمان، برنامه رادیویی و، تلویزیون یا هر قالب هنری دیگر هم قابل اجراست.

 

ادامه سریال در قسمت های اسپین‌ آف 

گاه این اتفاق می افتد که در یک اثر سینمایی سرنوشت همه کاراکترهای آن به سرانجام نرسد و در ذهن مخاطب مجهول بماند. یا اینکه داستان آن اثر پیشینه ای داشته که میتوان روایت کامل تری از آن را بیان کرد. به عنوان نمونه شخصیت‌های فرعی قصه فیلم یا سریال، در اثر دیگری به شخصیت‌های اصلی تبدیل شده و قصه خودشان را شکل می دهند. در این موارد تیم سازنده آن فیلم یا سریال از این فرصت استفاده کرده و اثر تازه ای را طراحی و تولید میکنند تا مخاطب را همواره با خود نگه دارند.

سریال شب های برره اسپین آف بود

کدام سریال های ایرانی اسپین‌ آف داشتند

در نمونه های ایرانی می توان از سریال کمدی "سال‌های دور از خانه" ساخته مجید صالحی نام برد که بر اساس دو شخصیت فرعی "خنجری" و "زهره" در سریال شاهگوش ساخته شد. یا سریال "شب‌های برره" اسپین‌آف بسیار موفقی از سریال "پاورچین" مهران مدیری بود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.