2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چرا ابروها سفید می‌شوند؟
یک متخصص پوست و مو توضیح می‌دهد:

چرا ابروها سفید می‌شوند؟

در برخی خانواده ها با افزایش سن علاوه بر سفید شدن موهای سر موهای ابرو نیز سفید میشوند سن این سفیدی بسته به ژنتیک بسیار متفاوت میتواند باشد ولی معمولا در مورد موهای سر زیر ۲۰سال و در مورد موهای ابرو زیر ۳۰سال کمتر رخ میدهد

دوات آنلاین-سفید شدن ابروها در سنین مختلف این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی برخی مردم تبدیل شده‌ است. این در حالیست که هنوز مردم با سفیدی موهای سرشان چندان کنار نیامده اند و پدیدار شدن این سفیدی اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پدیده سفید شدن ابروها  چندسالی است بسیار رایج شده است.این مساله گاهی چندان به پیر شدن بدن هم مرتب نیست و گاه افراد در سنین جوانی با آن درگیر هستند.

 

دکتر آناهیتا شاهین گوهر متخصص پوست و مو به دوات آنلاین توضیح می‌دهد چه چیز باعث  سفید ابروها در سنین پایین می‌شود:

 

سفید شدن موهای سر و ابرو در روند طبیعی افزایش سن بطور عادی رخ می دهند هرچند گاهی نشان دهنده وجود کمبود ماده غذایی خاص و یا بیماری نیز می توانند باشند.

 

در مورد سفید شدن ابرو ها بطور خاص اولین مساله ژنتیک است .در برخی خانواده ها با افزایش سن علاوه بر سفید شدن موهای سر موهای ابرو نیز سفید می شوند. سن این سفیدی بسته به ژنتیک بسیار متفاوت است ولی معمولا در مورد موهای سر زیر ۲۰سال و در مورد موهای ابرو زیر ۳۰سال کمتر رخ می دهد و در واقع در سنین کمتر درباره سفید شدن ابروها به علل دیگر غیر از ژنتیک باید فکر کرد.

 

کمبود های ریز مغذی ها به ویژه ویتامین های گروه bو مخصوصا  b12و همچنین ویتامین  dو روی میتوانند با ریزش و سفیدی موهای سر وابرو مرتبط باشند.

 

همچنین سفیدی ابرو ها ممکن است در زمینه برخی بیماری های خودایمنی که مهمترین آنها ویتیلیگو ( پیسی)و آلبینیسم ( زالی) هستند رخ بدهد .تشخیص این نوع بیماری ها معمولا بصورت بالینی و در معاینه توسط متخصص پوست انجام می شود.

بیماری خود ایمنی شایع دیگر ریزش موی سکه ای یا همان الوپسی آره آتا است که گاهی ابرو را درگیر می کند . موهای گرفتار در این‌ بیماری ریزش پیدا میکنند و سپس با درمان یا گاهی خودبخود مجددا رویش می کنند ولی اکثرا وقتی ابتدا رویش می کنند سفید هستند و به مرور رنگدانه طبیعی خود را باز می یابند.

 

در مواردی که علت مشخصی برای سفیدی موها پیدا شود با رفع علت درمان رخ می دهد مثل درمان بیماری ویتیلیگو و یا جبران کمبود ریز مغذی ها با دارو.

 

در موارد بی علت یا همان موارد ژنتیک متاسفانه درمان خیلی موفقیت آمیز نیست. هر چند دادن ریز مغذی ها و توصیه به استفاده از گیاهان‌ پررنگ ممکن است انجام شود ولی اثر ثابت شده ای ندارد. در موارد اینچنین رنگ کردن ابروها بعنوان تنها گزینه موجود می تواند اضطراب و ناراحتی فرد را کاهش دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.