2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
همه چیز در مورد سندروم تونل کارپال

همه چیز در مورد سندروم تونل کارپال

جراحی سندروم تونل کارپال، یکی از راه‌های درمان این بیماری نسبتا فراگیر است که این روزها به دلیل تغییرات سبک زندگی انسان‌ها و فشار مداوم به دست و مچ دست، گریبانگیر افراد بسیار زیادی از جمله کاربران کامپیوتر، اپراتورهای دستگاه‌های فنی و ... شده است.

جراحی سندروم تونل کارپال، یکی از راه‌های درمان این بیماری نسبتا فراگیر است که این روزها به دلیل تغییرات سبک زندگی انسان‌ها و فشار مداوم به دست و مچ دست، گریبانگیر افراد بسیار زیادی از جمله کاربران کامپیوتر، اپراتورهای دستگاه‌های فنی و ... شده است.

 

ولی در واقعیت سندروم تونل کارپال که با نام چسبندگی عصب دست نیز شناخته می‌شود، چیست؟

 

در این مطلب به همراه دکتر روزبه تقوی، فوق تخصص جراحی دست و مچ دست می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم و ببینیم که این بیماری چگونه به وجود آمده و چگونه درمان خواهد شد.

 

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال یا چسبندگی عصب دست یکی از بیماری‌های متداول در مچ دست انسان است که در آن یکی از اعصاب موجود در دست به نام عصب مدین یا مدیان، در ناحیه مچ دست تحت فشار قرار گرفته و افزایش فشار بر روی آن باعث ایجاد علائم مختلفی در بیمار خواهد شد که زندگی روزمره وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

عصب مدین که از گردن شروع شده و بعد از عبور از شانه و آرنج به کف دست و انگشتان ما می‌رسد، از محلی در مچ دست به نام تونل کارپال عبور کرده و اگر فشار در ناحیه تونل کارپال به دلایل مختلفی مانند تورم و التهاب افزایش یابد، به این عصب فشار وارد شده و این فشار علائم زیر را در بیمار ایجاد خواهد کرد:

 

  • احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور در نوک انگشتان
  • احساس ضعف و سستی در مچ دست
  • احساس درد دست مخصوصا در طول شب
  • احساس درد در ناحیه ساعد
  • کاهش دامنه حرکتی در مچ دست

 

علائم بیماری سندروم تونل کارپال معمولا با شیب ملایم ایجاد شده و در طول زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

چه کسانی در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند؟

سندروم تونل کارپال

بیشتر عارضه‌های عصبی و عضلانی معمولا به دلیل فشار طولانی‌مدت یا انجام کارهای یکسان و تکراری به وجود می‌آیند. سندروم تونل کارپال نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر از انگشتان و مچ دست خود به مدت طولانی استفاده کنید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. برای مثال افرادی که با موس و کیبورد زیاد کار می‌کنند و یا به هر دلیلی با دستگاه‌های ویبراتور در تماس هستند، ممکن است از این عارضه رنج ببرند.

 

علاوه بر این، بارداری و یائسگی و به طور کلی تغییرات هورمونی بدن زنان می‌تواند کانال میانی دست را متورم کند. در نتیجه کانال دچار تنگی شده و به اعصاب و تاندون‌ها فشار وارد خواهد کرد. درد مچ دست در بارداری یکی از بیماری‌های شایع محسوب می‌شود.

 

همچنین افراد میانسال و بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، دیابت، روماتیسم مفصلی یا بیماری‌های خود ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به سندروم تونل کارپال قرار دارند. وارد شدن ضربه و یا شکستگی انتهای استخوان ساعد نیز یکی از دلایل ایجاد تنگی کانال مچ دست خواهد بود. فراموش نکنید که در کنار همه این شرایط، کانال میانی دست شما می‌تواند به طور ژنتیکی تنگ و متورم باشد و با ایجاد درد و بی‌حسی، شما را به سمت جراحی سندروم تونل کارپال سوق دهد.

 

درمان سندروم تونل کارپال

روش درمان سندروم تونل کارپال بستگی به مرحله بیماری و علائمی دارد که بیمار تجربه می‌کند.

 

در صورتی که بیمار در مراحل ابتدایی و یا متوسط از بیماری باشد، معمولا از روش‌های درمانی غیر جراحی زیر برای درمان وی استفاده می‌شود:

 

  • استراحت دادن بیمار و کاهش فشار بر روی مچ دست
  • تجویز قرص‌های ضد التهاب و درد برای کاهش تورم تونل کارپال
  • انجام ورزش‌های مختلف در منزل
  • بی حرکت کردن مچ دست با استفاده از آتل یا اسپلینت
  • فیزیوتراپی مچ دست

 

معمولا پزشک فوق تخصص دست بر حسب علائم بیمار، سن وی و همچنین شرایطی که وی دارد، یک یا ترکیبی از روش‌های گفته شده را برای درمان بیماری به وی خواهد داد و برای 3 ماه این درمان‌ها برای وی اعمال خواهد شد.

 

در صورتی که بعد از 3 ماه علائم بیمار با کاهش روبه‌رو نشد و یا درد و علائم بیمار به حدی افزایش پیدا کرد که وی نمی‌توانست از پس کارهای معمول خود بر بیاید، تنها گزینه باقی مانده جراحی چسبندگی عصب دست است که می‌تواند هم در کلینیک و هم در بیمارستان انجام شود

 

برای انجام عمل، حدودا ۵ سی سی لیدوکائین را در محل جراحی که محدوده مچ دست است، تزریق می‌شود. بی حسی موضعی در این عمل می‌تواند یکی از گزینه‌های جراح باشد. سپس یک برش حدودا ۱٫۵ سانتی‌متری در کف دست انجام شده و کل پروسه عمل حدودا ۵ دقیقه زمان می‌برد. یک بخیه در محل عمل زده شده و بسته خواهد شد. این عمل نیاز به مراقبت خاصی بعد از آن ندارد و فقط باید از ورود رطوبت یا خیس شدن محل عمل جلوگیری کرد.

 

این عمل در کلینیک فوق تخصصی دکتر روزبه تقوی و بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان و بستری انجام شده و بلافاصله بعد از عمل و برداشته شدن فشار از روی عصب، بیمار با کاهش علائم روبه‌رو شده و درد وی برطرف خواهد شد.

 

بهترین جراح فوق تخصص سندروم تونل کارپال در تهران

دکتر روزبه تقوی

آقای دکتر روزبه تقوی یکی از معدود جراحان فوق تخصص دست در ایران هستند که با داشتن تجربه بیش از 1000 عمل سندروم تونل کارپال در ایران در زمره بهترین پزشکان فوق تخصص دست و شانه محسوب می‌شوند و تجربه بسیار زیادی در درمان بیماری‌های شانه دارند.

 

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

 

منبع: https://roozbehtaghavi.com/tunnel-carpal-syndrome-treatment

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.