2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
بازار داغ گیس فروشی دختران

بازار داغ گیس فروشی دختران

قیمت مو حضوری تعیین می‌شود؛ براساس سلامت، جنس، سنگینی و حجم مو. اما از قیمت 250 تا 300 هزار تومان آغاز می‌شود

دوات آنلاین-اینجا خبری از فانتین نیست. اما موی سر مثل همان قصه قدیمی فروخته می‌شود. در اشعار قدیمی موی تاب‌دار خریدار دارد، اما عیار مو در بازار این روزها، به شرط سلامت، لَخت بودن، رنگ نشدن و خیلی موارد دیگر سنجیده می‌شود.

 

موی طبیعی این روزها، هم در بازار و هم در آرایشگاه‌های زنانه طرفدار دارد. دلیلش هم تبدیل مو به اكستنشن برای پرپشت كردن موها یا درست كردن كلاه‌گیس است. البته دلایل دیگری هم دارد. بسیاری از كسانی كه به این بازار می‌آیند، موهایشان را كوتاه كرده‌اند و حالا دل در گروی موی بلند دارند. دلیلش هرچه باشد، بازارش حسابی سكه است.

 

در این بازار، موهای وارداتی هم رونق دارند. از موی هندی گرفته تا موهایی از اندونزی. دیگر فراتر از قبل رفته و به جای گذاشتن عكس موی زنان هندی روی بسته‌های رنگ، سراغ اصل مو رفته‌ایم. اما چه كسانی در این بازار وارد می‌شوند؟ دخترانی كه موی بلندشان را به قیچی آرایشگر یا خریدار می‌سپارند، اغلب دنبال پول‌ هستند یا وضع مالی مناسبی ندارند و فانتین قصه بینوایان  در دنیای امروز شده‌اند یا دنبال كوتاهی موهایشان هستند و بدشان هم نمی‌آید پولی از این راه به جیب بزنند.

 

میترا یكی از دخترانی است كه آگهی فروش موهایش را از طریق سایت دیوار منتشر كرده. به عنوان خریدار با او تماس می‌گیرم. می‌گوید نمی‌تواند قیمتی اعلام كند. هر كسی تماس می‌گیرد قیمت خودش را می‌گوید و این میتراست كه تصمیم می‌گیرد موهایش را به كدام قیمت واگذار كند. تاكید می‌كند موهایش نه رنگ شده و نه موخوره دارد. حتی حاضر نیست بازه قیمتی بدهد. در نهایت می‌گوید باید از سایت دیوار دنبال قیمت باشم و یك قیمت را به‌عنوان رقم نهایی اعلام كنم تا خودش میان بهترین قیمت، چكش را روی میز بزند و طره‌های سیاهش را حراج كند.

 

كیلویی چند؟

فرد دیگری كه با او تماس می‌گیرم خودش را معرفی نمی‌كند و همان صحبت‌های میترا را در مورد قیمت تكرار می‌كند. می‌گوید موی یك دختربچه 12 ساله است و قطعا رنگ نشده. درباره مشكلات مالی یا نیازش هم صحبتی نمی‌كند، اما صحبت‌هایش قابل توجه است:« هر كسی كه تماس می‌گیره یه چیزی میگه. یكی می‌گه كیلویی می‌خریم یكی دیگه سانتی قیمت میذاره. شما هم قیمت خودتون رو بگین.»

 

تماس بعدی، مساله كیلویی خریدن مو را روشن‌تر می‌كند. آرایشگاهی زنانه در غرب تهران است كه به گفته خودشان مركز خرید موی خانم‌هاست. به‌عنوان فروشنده تماس می‌گیرم و ماجرای خرید كیلویی را جویا می‌شوم: «نه به هیچ عنوان كیلویی نیست. پرحجم‌ترین مو هم كه باشد در نهایت بین 260 تا 270 گرم است یعنی به نیم كیلو هم نمی‌رسد. قیمت براساس اندازه مو تعیین می‌شه. هرچقدر كه پرپشت‌تر و پرحجم‌تر باشد، قیمت بهتری هم داره.»

 

البته حاضر به خرید موی فرضی من نمی‌شود، چون به گفته خودش تنها موهای بالای 50 سانت را می‌خرد. این یعنی فردی كه می‌خواهد سمت فروش مو برود باید دست‌كم موهای 60 تا 70 سانتی داشته باشد تا بتوان 50‌سانت از آن را جدا كرد. این نكته را هم اضافه می‌كند كه قیمت مو حضوری تعیین می‌شود؛ براساس سلامت، جنس، سنگینی و حجم مو. اما از قیمت 250 تا 300 هزار تومان آغاز می‌شود. از او درباره موهای هندی می‌پرسم. می‌گوید: «موی هندی نداریم، اما از موی مدل اندونزی زیاد استفاده می‌كنیم.»

 

خیلی از كارشناسان مساله فروش مو آن هم موی كودك ـ افراد زیر 18 سال ـ را یك مساله حساس می‌دانند كه می‌تواند در شخصیت كودك تاثیر منفی بگذارد. گذشته از تاثیرات اجتماعی یا شخصیتی كه در كودك ایجاد می‌شود، رونق این روزهای بازار مو بیشتر روی دست آرایشگران می‌چرخد.

 

«س» كه دوست ندارد حتی اسمش را بدانیم، می‌گوید چند سال قبل بدون این‌كه متوجه شود چقدر می‌تواند از كوتاه كردن موهایش پول در بیاورد، به آرایشگاه رفته و آرایشگر هم بدون این‌كه دلیلش را بگوید، موهایش را بافته، كوتاه كرده و داخل كشوی كناری گذاشته. می‌گوید آن زمان این‌قدر فروش مو رواج نداشته و نمی‌دانسته می‌تواند آن را بفروشد. «س» این نكته را هم می‌گوید كه همین حالا هم اگر به آرایشگر نگویید موهای كوتاه شده را می‌خواهید در یك جیب بزرگ كه روی پیشبند كارشان قرار دارد می‌اندازند تا بعدا آن را به موهای طبیعی و قابل فروش تبدیل كنند. برای همین آن را منظم كوتاه می‌كنند و دسته‌ای داخل جیب می‌گذارند.

 

موهای خارجی از كجا می‌آید؟

گشت كوتاهی در اینترنت نشان می‌دهد هند یكی از بزرگ‌ترین صادر كننده‌های موی طبیعی در جهان است و افراد بسیاری هستند كه موی خود را كوتاه می‌كنند یا موهای هرزی كه در شانه باقیمانده را به سلمانی‌ها یا دلالان مو می‌فروشند. گفته می‌شود در برخی مذاهب هند، مو ارزش بالایی دارد و افرادی هستند كه موی خود را وقف می‌كنند.

 

برخی منابع این‌طور نوشته‌اند كه در هند، چین و اروپای شرقی، مامورانی در روستاها می‌گردند و زنان فقیر را متقاعد می‌كنند كه در ازای مبلغ كمی موی خود را به آنها بدهند. گاهی مردان، همسران خود را مجبور می‌كنند موهایشان را بفروشند و بچه‌های فقیر هم در ازای اسباب بازی موهایشان را می‌تراشند.

 

حتی معبدی به نام «ونكاتسوارا» در شهر تیرومالا به خاطر نذرهایی كه به آن اهدا می‌شود از ثروتمندترین و پربازدیدترین زیارتگاه‌های جهان است. كسانی كه موهایشان را اهدا می‌كنند، از این بازار پرسود جهانی بی‌خبرند. بزرگ‌ترین سهام موی هندی را مربوط به یك شركت ایتالیایی می‌دانند كه محصولات خود را به ۶۰‌كشور و بیش از 40هزار سالن می‌فرستد.

 

از 500 تا 5 میلیون تومان

قیمت‌ها در ایران متفاوت است. هر تكه موی اضافی یا همان اكستنشن نزدیك به شش تا ده هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت‌هایی كه میترا یا آرایشگاه مربوطه در این گزارش به آن اشاره كردند هم چیزی در حدود 500 هزار تا دو میلیون تومان برای موهای 50‌سانتی است. یعنی موهایی كه به اصطلاح تا كمر می‌رسد. اما بازار مو قیمت‌بردار نیست.

 

اصلا رسمی نیست كه بتوان قیمت رسمی هم برای آن پیدا كرد. هر كسی هر قیمتی كه بخواهد می‌فروشد. كمااین‌كه قیمت‌ها در آگهی‌های دیوار هم تا پنج میلیون تومان متغیر است. گفته می‌شود در سالن‌های بزرگ لندن اكستنشن كامل سر تا بیش از ۱۱۰۰ دلار هزینه دارد كه تا شش ماه روی سر می‌ماند. یعنی اگر قرار باشد قیمت آن را براساس دلار 13 هزار تومان حساب كنیم، بیش از 14 میلیون تومان هزینه دارد. البته برای كسانی كه دنبال فروش موهایشان هستند هم پرسودتر از ایران است. خرید و فروش مو شاید اولین بازار زنانه‌ای باشد كه به جای وصل كردن و پروتز، چیزی كم می‌كند و پول هم در مقابلش می‌دهد.

 

مکث

هر یك تكه موی اضافی یا همان اكستنشن نزدیك به شش تا ده هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت‌هایی كه برخی آرایشگاه‌ها و فروشندگان در این گزارش به آن اشاره كردند هم چیزی در حدود 500 هزار تا دو میلیون تومان برای موهای 50 سانتی است. یعنی موهایی كه به اصطلاح تا كمر می‌رسد. اما بازار مو قیمت‌بردار نیست.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.