2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
با مکان‌های دیدنی شهر لاهیجان در گیلان آشنا شوید

با مکان‌های دیدنی شهر لاهیجان در گیلان آشنا شوید

لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌ است.

دوات آنلاین-لاهیجان به عروس گیلان معروف است؛ شهری سرسبز و زیبا و البته پر از جاذبه‌های گردشگری. قبل از این‌که با مکان‌های دیدنی این شهر آشنا شوید کمی از تاریخچه و موقعیت جغرافیایی آن بخوانید:

 

لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌ است.

 

این شهر ساخته‌شده بر سرزمینی هموار و جلگه‌ای است که حاصل رسوبات به جای مانده از رودهای گیلان است.

 

لاهیجان در سال ۷۰۵ قمری به دست اولجایتو فتح شد و امیر تیمور به آن لشکر کشید. پس از تیمور، سید امیر بیک و نوادگان وی بر شهر لاهیجان حکومت کردند. پس از سقوط حکمرانان کیانی، حاکمان صفوی در این شهر حکومت کردند.

 

این شهر در زمان اولجایتو ضرابخانه داشته که سکه ضرب می‌کرده است. نمونه‌هایی از سکه‌های دوران ابو سعید بهادرخان اولجایتو، فتحعلی‌شاه قاجار و شاه طهماسب صفوی مشاهده شده که در لاهیجان ضرب شده‌اند.

 

شهرستان لاهیجان به گواهی تاریخ در گذشته مرکز حکومت بیه پیش بوده و وسعت آن سرزمینی از سفیدرود تا چالوس را در بر می‌گرفته ‌است.

 

شهر لاهیجان از دیرباز کانون بازرگانی ابریشم بوده و بیشترین سهم را نیز در تولید و صادرات آن داشته ‌است.

 

شهرستان لاهیجان دارای دو بخش رودبنه و مرکزی و ۷ دهستان به نام‌های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل است.

 

شهر لاهیجان ۷ محله اصلی دارد. لاهیجان امروز در بخش جنوب شرقی در پای شیخان کوه (شیطان کوه) خود را می‌نمایاند و دیروز در محله‌هایی که نامشان یادآور روزگارانی است که لاهیجان تختگاه فرمانروایان بیه پیش بود.

 

برخی از محلات لاهیجان بر پایه حرفه افراد آن نامگذاری شده‌ است، همانند: میدان و شعربافان، خمیرکلایه و گابنه. و برخی بر پایه نزدیکی به عوارض جغرافیایی هماننده پرده‌سر. و برخی بر پایه نزدیکی به زیارتگاه‌ها بر پا شده‌اند و نام گرفته‌اند همانند: امیرشهید.

 

مردم لاهیجان بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات این منطقه اطلاق می‌شود که آن‌ها هم تیره‌ای از گیلکان بوده و زبان‌شان گیلکی است.

 

زبان گفتاری مردم لاهیجان، گیلکی (بیه پیش) است که با گیلکی رشت (بیه پس) از نظر آوایی، واژگانی و پاره‌ای ویژگی‌های دستوری تفاوت‌هایی دارد. گیلکی بیه پیش خود از گونه‌ای که در نواحی کوهستانی به آن سخن گفته می‌شود، یعنی گالشی، متمایز است.

 

آب و هوای آن در بخش جلگه‌ای، معتدل و مرطوب و در قسمت کوهستانی سردسیر و خوش آب و هوا است. در واقع آب و هوای این شهرستان آب و هوای مدیترانه‌ای است.

 

و حالا با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شوید:

 

شیطان کوه

شیطان کوه جاذبه گردشگری اصلی این شهر است که از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است. این محوطه در قدیم به شاه نشین معروف بوده و محلی برای جمع‌آوری آب مورد نیاز آبیاری مزارع بوده است.

 

پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است و توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد. این استخر از آن جاهایی است که برای سلفی گرفتن جان می‌دهد.

البته کنار آبشار زیبا و دیدنی شیطان کوه هم می‌توانید عکس بگیرید. این آبشار  از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. آبشاربه وسیله پمپاژ از استخر تغذیه شده و حوضچه‌هایی برای تخلیه در پایین آن احداث شده است. .

 

بعد از این‌که در دامنه کوه حسای خوش‌ گذراندید می‌وانید سوار تله کابین شوید و به بام سبز لاهیجان بروید. بام سبز یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی لاهیجان در استان گیلان است. آن بالا امکانات رفاهی چندانی ندارد اما کار گردشگران را راه می‌اندازد و می‌توانید چای یا آش رشته بخورید و از هوای تمیز و منظره زیبا لذت ببرید.

 

تالاب سوستان

این تالاب در زمستان و پاییز پرآب و آب آن نیز شیرین است، درون و پیرامون تالاب با نیزار، گیاهان مردابی و درختان سربه فلک کشیده احاطه شده است که زیبایی فوق‌العاده‌ای به وجود آورده است.

 

 

تالاب بین‌المللی امیر کلایه (شیخ علی کل، شاله کل)

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱/۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است.

 

 

شیخانبر

شیخانبر از نقاط دیدنی لاهیجان است که بر کمرکش کوه سرسبز امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.