2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
مکان‌های دیدنی شهر رشت

مکان‌های دیدنی شهر رشت

شهر رشت پر از مکان های دیدنی است؛ از سطح شهر گرفته تا دور و اطراف آن. در سفر به مرکز گیلان برنامه فشرده ای خواهید داشت.

دوات آنلاین-اگر به شهر رشت استان گیلان سفر کردید می‌توانید غیر از دریا از جاذبه‌های گردشگری دیگری هم لذت ببرید. در این مطلب با برخی جاهای دیدنی این شهر آشنا می‌شوید:

 

میدان شهرداری و بازار رشت

یکی از جاهایی که در رشت حتما باید به آن سر بزنید میدان شهرداری است. البته این منطقه پیاده راه شده و شما اگر با ماشین شخصی می روید باید در پارکینگ های اطراف آن پارک کنید. در میدان شهرداری بناهای تاریخی وجود دارد و بافت آن نیز بسیار زیبا است مخصوصا اگر نم نم باران هم بزند. می توانید در کافه های این منطقه نوشیدنی دلخواه خودتان را بخورید، قدم بزنید و حسابی لذت ببرید. اگر به آنجا رفتید حتما وارد بازار سنتی شهر رشت هم بشوید. این بازار تا شب باز است و واقعا زیبا و دیدنی است؛ بازاری رنگارنگ پر از خوراکی های خوشمزه و البته وسایل و کالاهای دیگر. حواس تان باشد در کوچه و پس کوچه های بازار گم نشوید.

 

تالاب عینک؛ از دیدنی های رشت

تریپ یار نوشت: تالاب یا مرداب عینک یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی استان گیلان است که در شهر رشت قرار دارد. این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است.

تالاب عینک یکی از دینی های شهر رشت است

تالاب عینک که به آن استخر عینک نیز گفته می شود، از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام از شمال به بلوار شهید افتخاری از جنوب به پارک دانشجو و از غرب به اراضی کشاورزی محدود است.

 

بیشتر بخوانید: زیباترین روستاها و جاهای دیدنی سیاهکل و دیلمان

 

دلیل نامگذاری این تالاب، شکل آن است که در عکس های هوایی شبیه عینک است. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است. طول این تالاب ۲۶۳۰ متر و عرض آن به طور متوسط ۱۲۰ متر است.

 

تالاب عینک از قدیم یکی از مراکز ماهیگیری در رشت محسوب می شده است. گفتنی است که قدمت محله های شلوغ اطراف آن نیز به نیم قرن می رسد.

شهر رشت پر از مکان های دیدنی است

آب این مرداب توسط چشمه های جوشان کف آبگیر تامین می شود. تالاب عینک از سه قسمت مجزا یعنی آبگیر شرقی، میانی و غربی تشکیل شده است که به وسیله دو معبر ماشین رو به طول ۱۴۳ متر از هم جدا شده اند. این آبگیرها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل شده است. عمق این آبگیرها بین حداکثر چهار و حداقل ۱٫۶ متر با هم متفاوت است. جریان آن ها نیز با جهت غربی و شرقی است.

 

ابعاد تالاب عینک با توجه به میزان بارندگی سالانه، فصلی و ماهانه در طول فصول سال و سال های مختلف متغیر است. آبگیرهای موجود عمل ذخیره سازی آب را برای فعالیت های کشاورزی به عهده دارند اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی این عملکرد آبگیرها مورد تعرض قرار گرفته است.

 

تالاب عینک در کریدور پروازی پرندگان مهاجر قرار دارد و قابلیت آن را دارد که بخشی از پرندگان مهاجر این تالاب را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کند.

 

شواهد نشان می دهد که در گذشته نه چندان دور، حاشیه این تالاب از انواع درختان و نیز گونه ‌های انار وحشی، ازگیل، خیزران، گالی و ارملک پوشیده بود که رشد و توسعه ناموزون شهری در چند دهه گذشته موجب تغییر این اکوسیستم شده به طوری که در حال حاضر اثری از این گونه ‌ها باقی نمانده است.

 

فیلم: آبشار دوقلوی حویق کجاست

 

روبروی تالاب عینک در ضلع شرقی جاده یک باغ جنگلی به نام باغ سالار وجود دارد. در داخل این جنگل یخچال طبیعی قدیمی شهر باران و همچنین چشمه چمارسرا قرار گرفته که آب آن نوشیدنی بوده و مردم از آن استفاده می کنند. در وسط این باغ جنگلی گودالی به عمق ۸ متر وجود دارد که در قدیم برف ها را از جمع آوری کرده و در داخل این گودال ذخیره می کردند تا در تابستان از آن بهره مند شوند.

 

حتما به پارک جنگلی سراوان بروید

پارک جنگلی سراوان در سال 70با سطحی حدود 300هکتار از جنگل های سری سه سراوان مجزا و به عنوان پارک مطرح شد و درسال 78طرح و مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان براساس شرح خدمات تهیه طرح های پارکداری مصوب سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و تصویب شد.

پارک جنگلی سراوان از مناطق دیدنی شهر رشت است

اﯾﻦ ﭘﺎرک ﺟﻨﮕﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ وﺟﻮد ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﺎدر ﮔﯿﺎﻫﯽ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی ﺑﯽ ﺑﺪﯾﻞ و  همچنین به لحاظ نزدیکی به مرکز استان و نزدیکی به جاده سراسری که دسترسی آسان را برای علاقه مندان امکان پذیر می سازد نسبت به سایر پارک های جنگلی گیلان از اهمیت بیشتری برخوردار است و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری برای شهر رشت محسوب می شود.

 

پوشش درختی پارک جنگلی سراوان به دو بخش جنگل طبیعی و جنگل دست کاشت تقسیم می شود که بخش طبیعی آن پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط ، ممرز و انجیلی بهمراه گونه های توسکا و اوجا را شامل می شود و در قسمت جنگل کاری بیشتر گونه کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقره ای و زربین دیده می شود.

در سفر به رشت حتما به پارک جنگلی سراوان بروید

چشم اندازهای طبیعی ﭘﺎرک سراوان  و وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪ رود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ، همچنین ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮع از دیگر جاذبه های طبیعی این پارک جنگلی زیباست.

 

راهنمای سفر: هلودشت کجاست و چه دیدنی هایی دارد

 

این پارک دارای دو در ورودی، آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و… و همچنین امکاناتی برای بازی پینت بال و پارک کودک است.

 

از دیگر جاذبه های پارک جنگلی سراوان وجود نخستین موزه میراث روستایی کشور و استان گیلان در قسمتی از این پارک طبیعی است. موزه میراث روستایی گیلان در روزهای مختلف سال بازدید کنندگان به ویژه پژوهشگران و دانشجویان بسیاری را به سوی خود می کشاند. در این موزه معماری یکصد ساله مناطق جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی بازسازی شده است. شما میتوانید با آداب و رسوم و همچنین غذاهای محلی گیلان در این موزه آشنا شوید.

 

موزه میراث روستایی گیلان؛ از جاذبه های شهر رشت

موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی سنتی‌اند که در آنها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد؛ این موزه ها فضایی را فراهم می‌کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند.

موزه میراث روستایی یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است

 موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران می باشد. این موزه که در نوع خود در خاور میانه و آسیای مرکزی منحصر بفرد است، با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین گیلان طراحی شده است. فکر برپایی این موزه پس از زمین لرزه 1369رودبار، توسط دکتر محمود طالقانی مطرح شد.

 

از اوایل سال 1381 مطالعات مقدماتی ایجاد موزه میراث روستایی گیلان آغاز شد. عمده ترین بخش‌های این مطالعات که تا پایان سال 1383 به طول انجامید را مکان یابی موزه و شناسایی حوزه های فرهنگی– معماری گیلان در بر گرفت. برای انتخاب زمین مناسب پروژه، شاخص هایی مانند راههای دسترسی، زیرساخت ها و توپوگرافی در نظر گرفته شدند. از بین گزینه های موجود، پارک جنگلی سراوان به دلیل قرار گیری در یکی از پرترددترین جاده های شمال کشور، توپوگرافی مناسب و وجود زیر ساخت ها در نزدیکی آن مورد توجه طراحان موزه واقع شد و در نهایت 263 هکتار از بخش مرکزی این پارک 1480 هکتاری بعنوان سایت موزه میراث روستایی گیلان انتخاب گردید که حدود 45 هکتار آن برای احداث مجموعه موزه‌ای در نظرگرفته شده است.

 

براساس مطالعات انجام شده و  بر مبنای تنوع فرهنگی و معماری استان، حوزه فرهنگی ـ معماری گیلان بدون در نظر گرفتن تقسیمات كشوری و سیاسی به 9 زیر حوزه دسته‌بندی شد. تقسیم­بندی این حوزه­ها براساس عوامل زیست محیطی (توپوگرافی، اقلیم و...)، نوع فعالیت كشاورزی، فرهنگ (مذهب، گویش، زبان و...) و نوع معماری بومی روستایی صورت پذیرفت. هر یک از این زیر حوزه ها در قالب یک روستا متشكل از گونه‌های اصیل و معرف معماری آن حوزه در مجموعه موزه ای بازسازی شده اند.

 

حتما بخوانید: جاده سیاهکل به دیلمان؛ سفری خیال انگیز

 

در طراحی موزه، محل هایی برای رستوران ها، چای خانه ها، بازارها، مساجد سنتی، مزارع و باغات، کارگاه های آموزش و تولید صنایع دستی، محوطه بازی ها و نمایش های سنتی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم شناسی، پارک کودک، باغ های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، معماری چوب ملل و دو مجموعه مهمان پذیر با الهام از معماری روستایی گیلان هریک به ظرفیت 150 واحد 3 تا 5 نفره در نظر گرفته شده است.

 

عملیات ساختمانی موزه از سال 1383 آغاز و در اردیبهشت 1384 وارد فاز اجرایی شد. تاکنون 25 مجموعه مسکونی- شامل خانه ها و بناهای جانبی- متعلق به 7 روستا مربوط به زیر حوزه های فرهنگی- معماری جلگه شرق، غرب و مرکز، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب در موزه دوباره چینی شده اند و عملیات دوباره چینی دو مجموعه مربوط به زیرحوزه های ساحل شرق و غرب در دست اجراست.

 

بجز این مجموعه ها بناهایی مانند مسجد، ساختمان ورودی، خانه پژوهشگران، بازارچه، قهوه خانه های سنتی، کارگاه آهنگری و مدرسه نیز در موزه ساخته شده اند. در مجموع بناهای دوباره چینی و ساخته شده در سایت موزه 80 سازه را شامل می شود. تاکنون 35 بنای موزه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، همچنین عرصه و حرایم موزه ثبت شده است.

 

برای باززنده سازی فعالیت های سنتی در روستاها، علاوه بر خانه، بناهای جانبی مثل انبار برنج، تلمبار و طویله و باغچه سبزیجات و صیفی جات تقریباً در محوطه همه خانه ها ایجاد شدند. همچنین ماندابی که در بخش مرکزی سایت - روستای جلگه مرکز - وجود داشت به کشتزار برنج تبدیل شد که همه ساله در آن کاشت و برداشت برنج به روش سنتی انجام می گیرد. باغ چای، توتستان و نارنجستان نیز در سایت ایجاد شده اند تا نمایانگر فعالیت های معیشتی در روستاهای گیلان باشند. همچنین نگهداری دام و طیور نیز از دیگر فعالیت های رایج در موزه میراث روستایی گیلان است. جشنواره‌های متعدد، موسیقی محلی، مراسم و آئین های سنتی و بازی‌ها و نمایش‌های بومی نیز در موزه برگزار می‌شوند تا حفظ و به نسل آینده معرفی شود. معرفی مفاخر استان نیز از جمله فعالیت هایی است که در موزه به آن اهمیت ویژه ای داده می شود.

 

یکی از دست آوردهای مطالعات معماری و مردم شناسی موزه، ثبت و مستندسازی بخش مهمی از میراث شفاهی گیلان است که نتایج آن در قالب کتاب های علمی مردم شناسی و معماری منتشر شده است. بازدیدهای گروه های دانش آموزی و دانشجویی از موزه میراث روستایی گیلان از جمله فعالیت های آموزشی است که نقش مهمی در آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با فرهنگ بومی گیلان دارد. در روزهای بازدید به ویژه ایام تعطیل در موزه نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی، عکس و نقاشی، دستاوردهای معماری، پوشاک محلی و سفره‌ گیلانی نیز دایر است. راهنمایان موزه با لباسهای محلی اطلاعات لازم درباره موزه، خانه ها و فرهنگ گیلان را به بازدیدکنندگان منتقل می نمایند تا از این رهگذر، امکان ارتباط مستقیم بازدیدکنندگان با موزه فراهم آید. این تعامل موجب شده که تاکنون بناها و اشیاء زیادی به منظور حفظ و بازسازی به موزه معرفی و اهدا شوند.

 

نكته مهم در بهره‌برداری این موزه، امكان بازدید مردم، پس از تكمیل هر حوزه از آن بوده است. در اردیبهشت ١٣٨٤ اولین کارگاه این طرح (روستای جلگه‌ی شرق) راه‌اندازی و یک سال بعد افتتاح و به بهره‌برداری رسید. از این تاریخ تا کنون حوزه های دیگری نیز احداث و به بهره برداری رسیده اند و در اردیبهشت 1395روستاهای ساحل شرق و غرب دریای مازندران موزه به بهره برداری خواهد رسید.

 

خانه قدیری؛ یکی از مکان های تاریخی رشت

خانه تاریخی قدیری رشت نمادی از معماری دوران قاجاری است که در ضلع شرقی محله کیاب و سبزه میدان شهر رشت قرار دارد.

 

این ملک تا نهم تیر ماه سال 1344 در اختیار محمد حسن و نصر الله همدانی بود و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد و او در همان سال ملک را بنام همسرش خانم اکرم قدیری کرد.

خانه قدیری از جاهای تاریخی در شهر رشت استان گیلان است

این بنا در زمینی بالغ بر 827 متر مربع قرار گرفته  و مساحت زیر بنای آن 570 متر مربع در دو طبقه بنا شده است. سبک معماری بکار رفته در بنا مشابه الگوهای معماری قاجاری و اوائل پهلوی است که در آن فضاها به ترتیب اهمیت ،پیرامون یک فضای اصلی یا شاه نشین قرار می گیرد.

 

خانه قدیری رشت دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است, پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته شده‌است.

 

این بنا در سال ۱۳۶۷ خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید و در همان سال با هزینه مالک و نظارت میراث فرهنگی استان گیلان مورد مرمت قرار گرفت.

 

از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده و به شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

 

هم اکنون این بنای تاریخی بعنوان پژوهشکده میراث فرهنگی مورد استفاده است و دارای کتابخانه ای با کتب تخصصی مرمت، معماری، تاریخی، گردشگری و سایر زمینه‌ها بوده که تاحد زیادی پاسخگوی دانشجویان و اندیشمندان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.