2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
روزانه چند لیوان آب بخوریم؟

روزانه چند لیوان آب بخوریم؟

بسیاری معتقدند که به طور روزانه باید 8 لیوان آب (1.5 لیتر) بنوشیم که به قانون 8*8 معروف شده است، اما این اشتباه است! با وجود فراگیر بودن این مسئله اما هیچ سند علمی وجود ندارد که از آن پشتیبانی کند.

دوات آنلاین-سوالی که در تیتر آمده به نظر ساده می‌رسد و حتی برخی خیلی سریع عدد 8 را خواهند گفت اما این یک اشتباه بزرگ است.

 

حدود 60 درصد از بدن انسان‌ بزرگ‌سال را آب تشکیل می‌دهد که شامل مغز، قلب، ریه، ماهیچه، پوست و حتی 30 درصد از استخوان‌های ما می‌شود، به‌علاوه آب کمک می‌کند تا دمای داخلی بدن ما تنظیم شود.

 

براساس گزارش «لایو ساینس»، نکته مهم این است که میزان آب مورد نیاز بدن ما در طول روز چقدر است؟ بسیاری معتقدند که به طور روزانه باید 8 لیوان آب (1.5 لیتر) بنوشیم که به قانون 8*8 معروف شده است، اما این اشتباه است! با وجود فراگیر بودن این مسئله اما هیچ سند علمی وجود ندارد که از آن پشتیبانی کند.

 

با توجه به تحقیقاتی که در سال 2002 پیرامون مصرف آب روزانه صورت گرفت، مشخص شد نوشیدن 8 لیوان آب بسیار بیشتر از میزان نیاز واقعی بدن ما است. مشکل این قانون آن است که تحقیقات نشان داده است، نوشیدن آب آشامیدنی تنها راه هیدراته نگاه داشتن بدن نیست.

 

هر چیزی که ما به عنوان غذا می‌خوریم دارای مقداری آب است، میزان آب در میوه‌ها و سبزیجات خام بسیار زیاد است، برای مثال میوه‌هایی مانند هندوانه و توت فرنگی بیش از 90 درصد وزن آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد. از همین رو متوجه می‌شویم که رژیم‌های غذایی مختلف به طور طبیعی دارای مقادیر متفاوتی آب هستند و تحقیقات نشان داده است که حدود 20 درصد از آب مورد نیاز بدن مردم آمریکای شمالی از طریق خوردن مواد غذایی تأمین می‌شود.

 

یکی دیگر از منابع دریافت آب مورد نیاز بدن که نادیده گرفته شده است خوردن سایر نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه، آب میوه، نوشابه، شیر و موادی از این قبیل است که به تأمین آب بدن کمک می‌کند.

 

آکادمی ملی بهداشت آمریکا پیشنهاد کرده است با مجموع تمام شیوه‌های دریافت آب مانند غذا، نوشیدنی‌ها و آب طبیعی که می‌تواند آب بدن را تأمین کند؛ زنان حدود 2.7 لیتر و مردان 3.7 لیتر آب در روز مصرف کنند. البته این یک دستورالعمل کلی است و به برای تمامی افراد و گروه‌ها توسعه نمی‌شود.

 

طبق گزارش «گجت‌نیوز»، تشنگی یک واکنش طبیعی است برای اینکه بدانیم بدن ما به آب احتیاج دارد و با نوشیدن آب آن را برطرف کنیم. البته علاوه بر احساس تشنگی راه دیگری مانند مشاهده رنگ ادرار وجود دارد که به ما اطلاعاتی درباره میزان کم بودن آب بدن می‌دهد. در واقع اگر رنگ ادرار ما زرد کم رنگ باشد میزان آب بدن ما کافی و اگر رنگ آن تیره یا نارنجی باشد یعنی میزان آب بدن ما کم است و باید بیشتر آب بنوشیم.

 

منبع: فارس

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.