2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا عشق برای شروع زندگی مشترک کافی است؟

آیا عشق برای شروع زندگی مشترک کافی است؟

اغلب در روابط، دخترخانم ها زود باور هستند و طرف مقابل را مرد رویاهایشان می دانند و بدون هیچ شناختی او را به عنوان همسر آینده خود در ذهن تصور می‌کنند، اما همین فکر در آخر رابطه لطمه زیادی به او وارد می‌کند.

دوات آنلاین-جواب سوالی را که در تیتر مطرح شده است سمیرا درویشی، روانشناس بالینی به صورت مفصل داده و اصول برقراری ارتباط موفق به منظور ازدواج برای دختران و پسران جوان را تشریح کرده است.

 

سمیرا درویشی توضیح داد: اغلب در روابط، دخترخانم ها زود باور هستند  و طرف مقابل را مرد رویاهایشان می دانند و بدون هیچ شناختی او را به عنوان همسر آینده خود در ذهن تصور می‌کنند، اما همین فکر در آخر رابطه لطمه زیادی به او وارد می‌کند.

 

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه برخی از دختران زمانی که وارد یک رابطه می‌شوند بر این باور هستند که عشق بر زندگی آن‌ها حاکم است، بیان کرد: زمانی که فرد احساس می کند عاشق شده است وارد روابط مشکل ساز و ناراحت کننده می‌شود؛ این زمان همراه با رفتارهای بد عاطفی، افسردگی، حقارت، طرد شدن، مورد سوء استفاده قرار گرفتن برای فرد خواهد بود.

 

از رابطه های یک طرفه پرهیز کنید

درویشی با بیان اینکه برخی رابطه ها یک طرفه است، بیان کرد: در برخی روابط خانم ها بیش از اندازه احساساتی هستند و محبت می کنند تا طرف مقابل او را ترک نکند و باج عاطفی به او می‌دهند؛ این مدل رابطه ها یک مدل ارتباط یک طرفه است، به این صورت که من به تو سرویس می‌دهم چرا که تو آدم مهم تر و بهتری از من هستی، این رفتار محبت افراطی، باعث می شود  طرف مقابل هیچ وقت احساس خلاء نکند و به طور نا خودآگاه باعث شده فرد نادیده گرفته و ترک شود.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی از ویژگی شخصیتی خانم‌ها وابسته به رفتارهای طرف مقابل است که باعث بالا رفتن سطح توقعات فرد می شود، گفت: دخترانی که عزت نفس شکننده‌ و احساس بی‌کفایتی و بی‌ارزشی دارند، برای نگه داشتن فرد در رابطه دست به هر کاری می‌زنند؛ برخی دیگر از خانم‌ها عدم پختگی هیجانی دارند و به احساسات خود زیادی شاخ و برگ می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: رازهایی که درباره عشق باید بدانیم

 

از رویا پردازی تا لطمه خوردن

این روانشناس بالینی ادامه داد: عده ای هم ضعف در مهارت های زندگی دارند، مانند مهارت خود آگاهی، مدیریت عاطفی و تفکر منطفی ندارند؛ توانایی تحمل تنهایی را ندارند و رفتارهای خود را توجیه می‌کنند، تفکر رویایی از عشق دارند و نمی‌توانند از طرف مقابل کلمه نَه را بشنوند.

بیش از اندازه احساسی شدن در رابطه باعث ایجاد دلبستگی افراطی می شود

درویشی  با اشاره به اینکه خانم‌هایی که در روابط بیش از اندازه احساساتی  هستند، سبک دلبستگی نا ایمن اضطرابی دارند، بیان کرد: این افراد در رابطه وابسته و چسبنده هستند؛ آن‌ها دیدگاه منفی نسبت به خود و دید مثبت و حامی نسبت به طرف مقابل دارند، پیامد این سبک‌های رفتاری باعث عدم دست‌یابی به بلوغ عاطفی، عزت نفس شکننده، نوسانات خلقی، حساسیت به اتفاقات رخ داده است، همچنین دائما ترس از طرد شدن و کنار گذاشته شدن دارند که پیامد این رابطه جذب بیشتر به رابطه است.

 

وی با بیان اینکه خانم‌هایی که در تله زندگی محرومیت هیجانی قرار دارند تشنه حمایت و محبت هستند، اظهار کرد: زمانی که تشنه محبت و توجه هستند، التماس در رابطه بیشتر می‌شود؛ بسیاری از ارزش ها فدا می‌شود، به دنبال پذیرش جویی، جلب توجه و تاکید افراطی بر تایید از سوی دیگران دارند.

 

بیشتر بخوانید: مواقعی که نباید ازدواج کرد

 

همان طور که هستید با طرف مقابل برخورد کنید

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه فردی که عاشق واقعی باشد نسبت به نیازهای شما حساس است، گفت: با شما مهربان، فداکار، باگذشت، صبور و صادق است؛ شما را همان طور که هستید می‌پذیرد و به فعالیت ها، احساسات و علایق شما احترام می‌گذارد.

 

درویشی در خصوص ملاک و معیارهای درست در انتخاب همسر آینده، اظهار کرد:  ازدواج یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین تصمیمات در زندگی هر فرد است؛ ازدواج موفق باعث افزایش متغیرهای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می شود و برعکس شکست در ازدواج و طلاق باعث پیامدهای وخیم فردی و اجتماعی می‌شود.

 

ملاک های مناسب در ازدواج چیست؟

وی درباره ملاک های مناسب در ازدواج بیان کرد: هر کدام از طرفین پیشنهاد گفتن رابطه را به خانواده داشته باشند، زمانی که دختر و پسر برای برقراری رابطه به هر روشی پیش قدم می شوند، بهتر است دخترخانم‌ها شرط مطرح کردن موضوع را با خانواده جزو اصول خود قرار داده و بیان کنند، معمولا اگر پسری واقعا قصد ازدواج داشته باشد با این قضیه مخالفت نمی کند و این می تواند اولین گام برای سنجش پسر در آغاز یک رابطه ازدواج محسوب شود.

 

از عاطفی کردن رابطه خود اجتناب کنید

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه تقاضای عاطفی کردن زودهنگام رابطه نباید وجود داشته باشد، بیان کرد: یکی دیگر از معیارهای ازدواج پسران در رابطه این است که دختران از عاطفی کردن زود هنگام رابطه خودداری کنند؛ به دلیل اینکه حفظ و سلامت رابطه برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد و با توجه به بافت رابطه و نظرات دخترخانم مرزبندی رابطه را انجام می‌دهند.

 

درویشی با اشاره به اینکه در رابطه نباید تناقض گویی و دروغ گویی وجود داشته باشد، ادامه داد: رابطه ای که در مراحل اولیه آشنایی مبتنی بر تناقض و دروغ باشد قطعا عواقب خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین هر جایی که احساس کردند تناقض یا  دروغ هر چند کوچک هم وجود دارد، آن را ریشه یابی کرده و علل و انگیزه آن را مشخص کنند.

 

روابطتان را درست مدیریت کنید

وی با بیان اینکه پسرها نباید خود را پشت فضای مجازی پنهان کنند، گفت: در حال حاضر فناوری‌ها مهم‌ترین کانال ارتباطی بین دختران و پسران است؛ لذا خود مدیریت درست روابط در فضای مجازی یکی از شاخص‌های مهم در کاهش آسیب روابط دختران و پسران است، پسرانی که به هر دلیلی از شفاف کردن هویت خود و معرفی کامل طفره می‌روند یا تضاد و تناقض در پیام آنان وجود دارد، به هیچ عنوان قابل اطمینان برای ادامه رابطه ازدواج نیستند و دختران از هر گونه ارتباط جدی یا دلبستگی به رابطه امتناع کنند.

 

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح در روابط صمیمی مهم است، اظهار کرد: اول باید انگیزه خود و طرف مقابل را از برقراری و ادامه رابطه مشخص کنید؛ دوم اینکه اگر رابطه با نیت دوستی است، باید انحراف رابطه و اصول مرزبندی صحیح در باج گیری عاطفی در روابط دختر و پسر رعایت شود که به نوعی پیشگیری از آسیب های بیشتر تلقی می شود.

 

اصول مرزبندی صحیح در رابطه چیست؟

درویشی در خصوص اصول مرزبندی صحیح، اظهار کرد: مرزبندی باید در شهوت، نگاه، حرکات غیر کلامی، زبان بدن و رفتارهای معنی دار باشد؛ مرزبندی در احساسی شدن رابطه و مسائل مربوط به ایمنی را رعایت کنید تا رابطه‌ای که به ظاهر فقط یک دوستی اجتماعی ساده است  به وابستگی چسبنده یا عشق مفرط نینجامد و باعث عواقب و بحران‌های جبران ناپذیر مانند شکست عاطفی، خیانت، تجاوز، سوگ عاطفی، استرس پس از سانحه و فروپاشی خانواده نشود.

 

وی درباره دوستی هایی که با نیت ازدواج شکل می‌گیرد، عنوان کرد: اگر رابطه با نیت ازدواج است، ابتدا از ازدواجی بودن طرف مقابل اطمینان حاصل کرده،  فرایند آشنایی را زیر نظر خانواده ها و قبل از ازدواج با کمک مشاور پیش ببریم تا بتوانیم ارزیابی صحیحی از طرف مقابل داشته باشیم و به ازدواج موفقی دست پیدا کنیم.

 

بیشتر بخوانید: راهكارهاى طلايى براى ازدواج موفق

 

چه عواملی قبل از ازدواج قابل بررسی است؟

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه عواملی قبل از ازدواج قابل بررسی است، گفت: سن، تحصیلات، شغل، درآمد، قیافه و تیپ، بیماری خاص، اعتیاد، عدم رضایت خانواده ها، اختلاف طبقاتی، مطلقه بودن هر کدام از طرفین، تفاوت فرهنگی و قومیتی، تفاوت در مذهب و دین، وابستگی فرزند به خانواده اصلی، طلاق عاطفی در خانواده ها، مشکلات و اختلالات روانی، جایگاه فرد در خانواده اصلی، عشق مفرط، انگیزه فرد برای ازدواج، عدم تناسب ویژگی ها و صفات شخصیتی.

 

درویشی با بیان اینکه وجود عواملی که گفته شد در یک رابطه اجتناب ناپذیر است، اما در سنجش قبل از ازدواج مهم است، یاد آور شد: آگاهی نسبت به این عوامل با کمک مشاور برای رسیدن به توافق برای کاستن این عوامل و مذاکره برای کاهش اثرات منفی داشته باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.