2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بیوگرافی و زندگی خانوادگی کتایون ریاحی ،بازیگر نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر

بیوگرافی و زندگی خانوادگی کتایون ریاحی ،بازیگر نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر

وقتی یک کودک تحت عمل کاشت حلزونی قرار می‌گیرد برای من دو حس خوب را در پی دارد. یکی این حس که یک کودک ناشنوا، شنوا شده و با یک جهان صدا و آوا آشنا می‌شود و حس دیگرم این است که نیکوکاری راهش را ادامه می‌دهد و هنوز زنده است.

دوات آنلاین-کتایون ریاحی بازیگر خوبی است اما این همه توصیفی نیست که می‌توان از این بانوی هنرمند ارائه داد. بازیگر نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر بیش از هر چیز در امور خیریه فعال است و این کار را از نوجوانی شروع کرده و حالا به‌صورت تخصصی ادامه می‌دهد.

 

کتایون ریاحی روز دهم دی سال 1340 به دنیا آمده. محل تولدش تهران است اما پدر و مادر او شیرازی و گیلانی هستند و هر دو هنردوست و هنرمند. پدر او عاشق ادبیات است و ادبیات و زبان انگلیسی تدریس می‌کرد و مادرش گیتی خانم ریاحی طراح لباس است.

 

زندگی در چنین خانواده‌ای باعث شد کتایون از همان ابتدا به ادبیات علاقه‌مند شود طوری که در دانشگاه نیز این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و قبل از آن‌که وارد دنیای بازیگری شود به‌عنوان نویسنده به ویژه نویسنده کودک کار می‌کرد.

 

کتایون ریاحی از 16 سالگی کار می‌‌کرد و هم زمان درس می‌‌خواند البته کار کردنش به‌دلیل نیاز مالی نبود بلکه او از همان زمان نیز به فعالیت‌های اجتماعی علاقه داشت و به عضویت افتخاری انجمن حمایت از معلولین درآمد. در دوره کمک‌های اولیه هلال احمر نیز شرکت می‌کرد.

عکسی از کتایون ریاحی و پسرش

کتایون ریاحی قبل از شروع بازیگری با فرشید رحیمیان ازدواج کرد و از وی صاحب یک فرزند پسر بنام پوریا شد، این زندگی در نهایت به جدایی و طلاق انجامید اما رابطه مادر و پسر بسیار خوب است. پوریا موسیقی‌دان است و در این رشته تحصیل کرده و اولین آلبوم موسیقی بی‌کلام‌اش را نیز به نفع موسسه خیریه مادرش منتشر کرد.

 

خانم ریاحی در دومین تجربه خود با مسعود بهبهانی همسر فعلی اش ازدواج کرد، همسرش از سهام داران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است.

 

كتايون رياحی به گفته خودش سعی می كند صبح‌ ها ورزش صبحگاهی داشته باشد، به علاوه يوگا، شنا و دوچرخه‌ سواری هم ورزش‌ های مورد علاقه اوست كه گاهی به آنها می پردازد.

ریاحی که کارش را  با نویسندگی برای کودکان آغاز کرده بود با فیلم «خبرچین» به سینما آمد. اما فیلم در نیمه راه متوقف شد و او برای بازی در فیلم «پاییزان» انتخاب شد. در آن زمان در سینما چندان موفق نبود اما با بازی در مجموعه «پدرسالار» توانست خود را مطرح کند و حضور او در مجموعه‌های «روزهای زندگی» و به‌ویژه مجموعهٔ تلویزیونی «پس از باران» از او چهره‌ای شناخته‌شده ساخت. بازی ریاحی در مجموعه‌ «شب دهم» نیز چشمگیر بود.

 

او پس از پنج سال دوری از سینما با بازی در «شام آخر» مهم‌ترین بازی دوران بازیگری خود را به معرض نمایش گذاشت و برای بازی در همین فیلم نامزد جایزهٔ بهترین بازی نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر شد.

 

«این زن حرف نمی‌زند» دیگر فیلمی بود که توانایی‌های کتایون ریاحی را نشان داد. ریاحی برای بازی در این فیلم هم نامزد جایزهٔ از هفتمین جشن خانه سینما شد.

کتایون ریاحی بازیگر نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر

کتایون ریاحی بعد از  این‌که در سریال یوسف پیامبر در نقش زلیخا ظاهر شد گفت دیگر بازیگری نمی‌کند.

آن زمان فرج‌اله سلحشور، کارگردان سریال، دلیل کناره‌گیری ریاحی را این طور توضیح داد: خانم ریاحی پس از سریال یوسف پیامبر گفت دیگر نمی‌توانم فضاهای موجود سینما را تحمل کنم و از حرفه بازیگری کناره‌گیری کرد. چون در فیلم حضرت یوسف مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا و حجاب مطرح بود و وی نمی‌توانست صحنه‌های دیگر را تحمل کند، گفت: دیگر نمی‌خواهم کار کنم و می‌خواهم شیرینی سریال یوسف پیامبر در ذائقه من بماند.

 

البته ریاحی تیر سال 95 بعد از حضور در برنامه خندوانه گفت برای بازگشت به دنیای بازیگری آماده است.

 

ریاحی بیشتر وقت خود را صرف امور خیریه می‌کند. او تا مدت‌ها با انجمن‌ها و موسسات مختلف همکاری داشت اما از طرز کار بعضی از آنها ناراضی بود به همین دلیل سال 91 بنیاد کمک را راه انداخت. کمک مخفف کیش مهر کتایون است. این انجمن به‌صورت تخصصی در زمینه کودکان ناشنوا و کاشت حلزونی شنوایی کار می‌کند اما در موارد مختلف مانند زلزله بوشهر و کرمانشاه، توزیع مواد غذایی در روستاها، آبرسانی به مدارس استان هرمزگان و ... نیز به میدان آمده است.

 

ریاحی درباره فعالیت اصلی‌اش می‌گوید:"وقتی یک کودک تحت عمل کاشت حلزونی قرار می‌گیرد برای من دو حس خوب را در پی دارد. یکی این حس که یک کودک ناشنوا، شنوا شده و با یک جهان صدا و آوا آشنا می‌شود و حس دیگرم این است که نیکوکاری راهش را ادامه می‌دهد و هنوز زنده است."

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
آرمیتا یاسی پور تهرانی 1402/11/03
سلام خانم کتایون ریاحی من از شما خیلی خوشم میاد شما خیلی زیبا هستید و ممنون برای سریال یوسف پیامبر خیلی زیبا بود ممنون
sana 1402/09/11
فیلم یوسف پیامبر بسیار زیبا و دیدنی است و خیلی هیجان انگیزاست. برای من این فیلم لذت بخش است. پیشنهاد میدم شماهم ببینید و لذت ببرید 💓🎀
ناشناس 1401/11/07
من این فلم را تازه آغاز کردم
ناشناس 1401/05/21
امیدازساری شما یک فرشته هستید چون دست چین خداهستیدممنون از زحمات شما مهدی تدین
ناشناس 1400/01/18
همه روز به روز که میگذزه پیر میشن ولی شماماشا الله هر روز جوون تر از دیروز
ناشناس 1399/10/30
عاشقتونم خانم کتایون ریاحی عزیز زیباترین بانوی سینما
آهو 1399/09/02
خدا پدرو مادرتون رو بیامرزه خانم که به ناشنواها کمک میکنید
ناشناس 1399/08/24
عالیه خانم ریاحی منکه واقعا دوسش دارم و میدونم فوق العاده انسانیت داره و این توی صورتش تاثیر هم گذاشته امیدوارم همیشه تنشون سالم باشه و لبشون خندون باشه
مهدی 1399/01/02
از تمام عنایات خالصانه سرکار خانم ریاحی به نوبه خویش متشکرم انتظار دارم که با حضور خودشون در برنامه های دعوت رسانه به عنوان یک مبلغ امور خیر و خدمت ایفای نقش کنن
ناشناس 1398/07/26
سلام خانم ریاحی عزیز من دختری دارم که واست حلزون شده باتری های اصلی تمام شده وقدرت خرید باتریش نداشتم اگه میتونیت کمی به من هم کنید ممنون میشم با سپاس فراوان

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.