2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
لوازم آرایش را تا چه زمانی استفاده کنیم؟
یک کارشناس بهداشت راهنمایی می‌کند:

لوازم آرایش را تا چه زمانی استفاده کنیم؟

رژگونه و سایه‌هایتان را حتما چک کنید و توجه داشته‌ باشید که تاریخ انقضایی که روی این مواد زده می‌شود ممکن است بر اساس شرایط نگهداری در کشور خاصی باشد و دمای خانه شما برای آن مناسب نباشد .

دوات آنلاین-لوازم‌های آرایشی-بهداشتی از آنجایی که با سلامت ما در ارتباط هستند باید به دقت انتخاب شوند و علاوه بر اینکه به بهداشتی و اصل بودن آنها باید توجه شود نکته دیگری که حتما باید به آن توجه داشت تاریخ انقضای آن است. اما گاهی لوازم آرایشی می‌خریم که هرچند روی آن تاریخ انقضاء  نوشته شده اما بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد، جدای از تاریخ انقضایی که روی لوازم آرایشی بهداشتی نوشته شده‌است،  راههایی وجود دارد که می‌توان فهمید چطور زمان آن رسیده‌ است که دیگر از لوازم آرایشی خود استفاده نکنیم.

مریم نوروزی کارشناس بهداشت در این باره توضیح می دهد:

 

کرم فونداسیون

یکی از مواد آرایشی کرم فونداسیون مایع است، نکته‌ای که باید درباره آن توجه داشت این است که  حتی اگر روی کرم شما نوشته شده تا دو سال امکان استفاده دارید از آنجایی که هربار از کرم استفاده می‌شود فرچه شسته نشده است و یا از فرچه  پلب شده استفاده نمی‌کنید بنابراین در جریان باشید که این کرم پر از میکروبهایی است که هربار روی صورت شما جمع شده و به داخل قوطی کرم می‌رود.

 

بنابراین بعد از حدود 6 ماه استفاده از این کرم بهتر است استفاده از آن را متوقف کنید. هرچند تاریخ انقضای کرم نگذشته اما به دلیل اینکه قلم موهای متعددی داخل آن رفته و به صورت مالیده شده‌ است میکروب‌های زیادی وارد کرم شده و حتی فرصت رشد یافته‌اند و ممکن است پوست صورت شما را به شدت بیمار کند.

رژگونه و سایه

رژگونه و سایه‌هایتان را حتما چک کنید و توجه داشته‌ باشید که تاریخ انقضایی که روی این مواد زده می‌شود ممکن است بر اساس شرایط نگهداری در کشور خاصی باشد و دمای خانه شما مناسب آن نباشد بنابراین اگر رژگونه و سایه‌ای که استفاده می‌کنید از حالت اصلی خودش خارج شده و به حالت گرد گرد درآمد و فتیله مانند شده‌است از استفاده از آن امتناع کنید.

 

رژ لب

اگر رژ لبی که استفاده می‌کنید بوی سابق را ندارد و اگر دیگر مانند سابق روی لب شما  غلت نمی‌خورد زمان دور انداختن آن رسیده‌ است. یادتان باشد رژ لب را باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بهترین مکان نگهداری از رژ لبها مخصوصا در تابستان در یخچال است چرا که در گرما آب می‌شود، رژ لب را بیشتر از یکسال استفاده نکنید حتی اگر رنگ مورد علاقه شماست.

 

پودرها

لوازم آرایش پودری را حداکثر دو سال می‌توانید استفاده کنید، این نوع لوازم آرایش دوام بیشتری دارد و چون پودر است چندان میکروب در خود رشد نمی‌دهد. البته توجه داشته‌ باشید که برس‌های آن را حتما باید تمیز کنید. بهترین راه این است که  هر شخص برس مخصوص خودش را داشته باشد اما این مساله هم نمی‌تواند به طور کامل بهداشت را برای شما تامین کند چون به هر حال برس‌های مختلفی داخل آن می‌رود و می‌تواند میکروبها را منتقل کند.

 

اگر لوازم آرایش اختصاصی شماست می‌توانید از آن دو سال استفاده کنید اما اگر در آرایشگاه از آن بهره می گیرید بهتر است بیشتر از یک سال از آن استفاده نکنید حتی اگر تاریخ انقضای آن نگذشته باشد.

خط چشم

خط چشم های مایع خیلی زود خشک می شوند پس اگر می خواهید پول تان را دور نریزید سراغ خط چشم های مایع نروید. خط چشم های مدادی را هر چند وقت یک بار تراش کنید و دور از رطوبت قرار دهید تا بیشتر عمر کنند.

 

خط چشم در واقع ناایمن‌ترین ماده آرایشی است چرا که ممکن است کمی از آن وارد چشم شما شود و همین هم مشکلاتی را برای شما بوجود بیاورد. بنابراین از خط چشمی استفاده کنید که تازه و نو باشد و بیش از سه ماه از عمر آن نگذشته باشد.

 

ریمل

ریمل هم مانند خط چشم است باید از آن در مدت زمان کمی استفاده کرد اگر التهابی در چشم شما به وجود آمد اول باید ریمل تان را عوض کنید.

 

سایر لوازم آرایشی

مرطوب کننده های تیوپی سالم‌تر و بهداشتی‌تر از مرطوب کننده‌های لیوانی هستند چرا که با دست تماسی ندارند اما با توجه به شرایط نگهداری اگر زودتر از تاریخ انقضا اجزای آن از هم جدا شد حتما آن را دور بیندازید. ضد آفتاب هم جزو کرم‌هایی است که حتما باید در عرض 6 تا 8 ماه استفاده شود اگر از این زمان گذشته  بلافاصله کرم را دور بیندازید. لاک ناخن را البته بیشتر می‌توانید استفاده کنید اگر لاک تان خشک شده به آن استون اضافه کنید در صورتی که همچنان هم می‌خورد و حالت قبلی خود را به دست آورده‌ است می‌توانید از آن به راحتی استفاده کنید در غیر این صورت اصرار به استفاده نداشته‌باشید و آن را دور بریزید.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.