2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
درمان چاقی و دیابت نوع دو با یک تزریق

درمان چاقی و دیابت نوع دو با یک تزریق

محققان دانشگاه بارسلونا در اسپانیا در مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که تزریق هورمون FGF21 به موش های چاق باعث کاهش وزن و حساسیت بیشتر این جانداران به انسولین برای بیش از یک سال می شود.

دوات آنلاین-نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد، با یک تزریق می توان چاقی و دیابت نوع دو را بدون در بر داشتن هرگونه عارضه جانبی درمان کرد.

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه بارسلونا در اسپانیا در مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که تزریق هورمون FGF21 به موش های چاق باعث کاهش وزن و حساسیت بیشتر این جانداران به انسولین برای بیش از یک سال می شود.

 

مقاومت نسبت به انسولین در واقع کاهش توانایی سلول ها برای واکنش نسبت به این هورمون است و با شیوع دیابت نوع دو ارتباط دارد؛ انسولین هورمونی است که موجب خارج سازی گلوکز از جریان خون می شود.

 

تصور می شود که FGF21 با تقویت سطح انرژی بدن به کاهش وزن منجر می شود و موش ها را فعال تر می سازد. همچنین این هورمون با افزایش دمای بدن باعث می شود که موش ها کالری بسوزانند.

 

محققان در این مطالعه موش های بزرگسال را به دو گروه تقسیم کردند و برای مدت 10 هفته به یک گروه رژیم غذایی استاندارد و به گروه دیگر رژیم غذایی پر چرب دادند.

 

وزن موش هایی که رژیم غذایی استاندارد مصرف کرده بودند 27 درصد افزایش یافت اما موش هایی که رژیم غذایی پر چرب مصرف کرده بودند 72 درصد افزایش وزن داشتند که چاق محسوب می شدند.

محققان سپس به موش های چاق هورمون FGF21 تزریق کردند و به موش هایی که وزن سالم داشتند، دارونما دادند.

 

سپس تمامی موش ها برای حدود یک سال با رژیم های غذایی خود تغذیه شدند و در طول این مدت وزن بدن آنها کنترل می شد.

 

محققان متوجه شدند که وزن بدن موش هایی که هورمون FGF21 دریافت کرده بودند پس از چند هفته تزریق این هورمون عادی شد و اندازه بدن آنها به اندازه بدن موش هایی شد که یک رژیم غذایی استاندارد دریافت کرده بودند.

 

همچنین موش های چاق که از مقاومت نسبت به انسولین برخوردار بودند، بعد از این تزریق از سطوح عادی این هورمون برخوردار شدند.

 

از سوی دیگر محققان متوجه شدند FGF21 که با کاهش استخوان ارتباط دارد هیچ گونه تغییری در چگالی یا حجم استخوان این جوندگان ایجاد نکرد.

 

اما با وجود نوید بخش بودن نتایج این مطالعه که در مجله EMBO Molecular Medicine منتشر شده است، محققان می گویند که لازم است این شیوه درمانی قبل از استفاده برای انسان ها، تحت آزمایش های بیشتر و طولانی تری بر روی حیوانات قرار گیرد.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.