2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چرا و چگونه به استان کرمان سفر کنیم؟

چرا و چگونه به استان کرمان سفر کنیم؟

کافیست از کرمان به سمت شهرستان بافت که یکی از زیباترین شهرستان های کرمان است، حرکت کنید در میانه راه و در پهنه شهرستان بردسیر به منطقه ای بسیار زیبا می رسید که لاله زارش می خوانند...

دوات آنلاین-استان کرمان با اقلیم چهار فصلش در تمام فصول سال میزبان خیل عظیم گردشگران است، در تابستان سال جاری در حالی گرمای هوا امان مردم را بریده است که شهرهای مرتفع استان کرمان به مکانی شاخص برای حضور گردشگرانی تبدیل شده است که از گرمای تابستان گریزان هستند.

 

مناطق مرتفع کرمان غالبا در شهرستان های بافت، کرمان، بردسیر، جیرفت و رابر واقع شده اند و اگر این روزها به این شهرها و روستاها سر بزنید جمعیت قابل توجهی از اهالی استان های جنوب و شرق کشور را مشاهده می کنید که خانه های روستاییان را در طول تابستان اجاره کرده اند و عملا بافت جمیعتی این مناطق نیز رفته رفته در حال تغییر است.

 

در برخی از مناطق خوش آب و هوای کرمان هنوز دمای هوا آنقدر خنک است که ساکنانش مجبورند لباس گرم بپوشند و دمای هوا به صورت غافلگیر کننده ای کاهش می یابد و میوه های سردسیری در دسترس مردم قرار دارد.

 

لاله زار دشتی مملو از گل های محمدی و گیاهان دارویی

 

کافیست از کرمان به سمت شهرستان بافت که یکی از زیباترین شهرستان های کرمان است، حرکت کنید در میانه راه و در پهنه شهرستان بردسیر به منطقه ای بسیار زیبا می رسید که لاله زارش می خوانند این نام از آن جهت بر این منطقه گذاشته شده است که دشت های این کوهپایه مملو از گل های لاله است، دامنه کوه های مرتفع هزار در استان کرمان سردترین منطقه استان کرمان است و جزو پر باران ترین مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.

 

لاله زار دارای سایت گردشگری است و امکانات مورد نیاز گردشگران در این منطقه ایجاد شده و از سوی دیگر در دامنه کوه های هزار نیز کمپ گردشگری ایجاد شده است.

 

در سایت گردشگری امکانات مورد نیاز مسافران در این منطقه ایجاد شده است، هر چند خشکسالی این روزها بارش ها را در کرمان کاهش داده است اما کمپ زیبای لاله زار در پایین دست کوه هزار یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود و چیزی از زیباییش کم نشده است.

در کنار زیبایی های لاله زار باید به یک نکته برای گردشگران حرفه ای نیز توجه کنیم که لاله زار؛ بهشت کوهنوردان ایران است زیرا ارتفاعات شاه کوه و لاله زار در واقع سرچشمه زیبای تنها رودخانه دائمی جنوب شرق کرمان یعنی هلیل رود است که به تالاب جازموریان می ریزد.

 

این منطقه همچنین ذخیره گاه گیاهان دارویی است. به دلیل شرایط آب و هوایی هر چه ارتفاع زیاد تر می شود گونه های گیاهی نیز تغییر می کند و خواص گیاهان نیز متغییر می شود.

 

اما اگر بخواهیم با منطقه بیشتر آشنا شویم باید بگوییم لاله زار خاص ترین آب و هوا در شرق کشور را دارد و یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی کشور محسوب می شود و به نام بام کرمان نیز شناخته می شود.

 

این منطقه ۱۵ هزار نفر در ۲۰ روستا و ۱۵۰ آبادی جمعیت دارد و به دلیل صنعت پر سود گل محمدی هر سال بر جمعیت این روستاها افزوده می شود، لاله زار ۱۳۰ کیلومتر تا شهر کرمان فاصله دارد و ۳۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع  دارد.

 

ارتفاع این منطقه آنقدر زیاد است که آب در دمای ۹۰ درجه جوش می آید و همین شرایط جوی لاله زار را به منطقه مساعد برای پرورش گل محمدی تبدیل کرده است.

 

شاید هر زمان اسم گل محمدی به میان آید همه یاد قمصر کاشان بیفتند اما با کمی مطالعه می توان مرغوب ترین گلاب ایران را در لاله زار یافت.

 

دره ای مدیترانیه ای به همراه هزاران آبشار سحر آمیز

 

دره دلفارد که در ۲۵ کیلومتری شهر باستانی جیرفت قرار گرفته است به عنوان یکی از قطب‌های اکوتوریسم استان کرمان به شمار می رود و شگفت اینکه این دره در ارتفاعات سربیژن آب و هوایی مدیترانه ای دارد و یکی از ذخیره گاه‌های اصلی گیاهی و جانوری استان کرمان نیز محسوب می‌شود. وجود هزاران هکتار باغ مرکبات، نخل، جنگل‌های بادام و انار شیطان رودخانه‌های متعدد و ده‌ها آبشار منحصر به فرد و گلزارهای رنگارنگ و زیبا، دلفارد را به بهشتی در استان کرمان تبدیل کرده است.

 

یکی از شگفتی‌های این روستا وجود درختان سردسیری در کنار درختان گرمسیری است بطوری که هم زمان می‌توان میوه‌های درختان گرمسیری همچون خرما و مرکبات و درختان سردسیری مانند گردو و گیلاس را در این منطقه مشاهده کرد در این میان وجود جنگل‌هایی از میوه‌های وحشی همچون تمشک و انجیر و بادام وحشی بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد.

 

نکته قابل توجه دیگر نزدیکی دلفارد با سایت باستانی کنار صندل و شهر دقیانوس در حاشیه رودخانه هلیل‌رود در شهر جیرفت است که با دلفارد تنها چند دقیقه فاصله دارد.

 

سرمایه‌گذاری و احداث هتل در این منطقه گردشگری شرایط لازم برای اسکان گردشگران و توسعه اکوتوریسم در این منطقه را فراهم کرده است.

این منطقه در ۳۶ کیلومتری شمال شهر جیرفت و در ۲۰۰کیلومتری جنوب شهرستان کرمان قرار گرفته است و از جاذبه‌ها و مناظر زیبای طبیعی همچون آبشار، ارتفاعات، دره سبز و پوشش گیاهی برخوردار است.

 

پس از گذشتن از کنار جنگلهای انار شیطان که با گلهای زرد رنگ خود چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند به منطقه سرسبز و زیبای دلفارد می‌رسیم.

 

هوای دلفارد به هوای مدیترانه ای مشهور است و رودخانه ای که سالها قبل هدایت گر سیلابها بوده دلفارد را به دو قسمت تقسیم می‌کند.

 

در حاشیه رودخانه ای که طول آن بیش از ۱۰ کیلومتر است، انواع میوه‌های وحشی از جمله تمشک انجیر و درختان سپیدار و تاکستانهای سرسبز جلوه می‌نمایند.

 

از جمله جاذبه‌های تاریخی پیرامون منطقه نمونه گردشگری دلفارد می‌توان به مقبره حیدری، قلعه سموران و تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی همچون کنار صندل و شهر دقیانوس اشاره کرد.

 

اما آبشار زیبای دلفارد که متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر کم آب شده است، یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار که به «گلم دختر کش» نیز معروف است دارای درختان چنار بلند و قدیمی بسیار زیادی است که منظره دل انگیزی ایجاد کرده است. در این مسیر ابتدا به یک آبشار کوچک بر می‌خوریم و پس از ادامه مسیر به آبشارهای دوم و سوم می رسیم که به ترتیب مرتفع‌تر می‌شوند. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار کوتاه و مناسب برای تمام سنین است.

 

این آبشار از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده که گُلم دوم برزگتر از بقیه است و ارتفاع آبشار هم در آن به حدود ۱۰ متر می‌رسد. با عبور از دیوار سمت چپ آبشار، به گل مدوم که کاسه سنگ زیبایی را تداعی می‌کند؛ می‌رسید.

 

راه رسیدن به آبشارهای بالاتر، مسیرها، سخت و سخت‌تر می‌شوند. مسیر رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف درهای پر از درختان کوهی، در دل کوه بالا می‌رود و فضای بکر و هیجان آوری را به نمایش می‌گذارد.

 

تابلوی نقاشی در قلب کویر خشک و بی آب و علف

 

اما در این میان جاذبه شگفت انگیز که بیشتر به رویایی شیرین و افسانه شباهات دارد، در دل کویر بی آب و علف و سوزان لوت واقع شده است که حتی ساکنان استان کرمان نیز از آن کمتر آگاهی دارند بعد از گذشتن از آخرین روستاهای مسکونی و مناطقی که می توان در آنها حیات و آب یافت و هنگامی که وارد دشتی مملو از شن و آفتاب سوزان می شویم و در ۴۰ کیلومتری شهر گلباف در دل کویر به ناگاه دره ای مملو از آب و نخلستان ظاهر می شود که به دلیل پر آب بودن مردم بومی منطقه از آن به عنوان دریا یاد می کنند.

 

دره کشیت مملو از رودخانه و آبشارها کوچک و بزرگی است که از دیواره دره به داخل آن جریان دارد و در نهایت رودخانه ای از آب شیرین را در انتهای این دره زیبا تشکیل می دهند که به رویایی در کویر بیشتر شباهت داردکه به رویایی در کویر بیشتر شباهت دارد.

 

دره کشیت به طول سه کیلومتر مملو از نخلستان و درختان میوه است و دیواره های این دره عمیق نیز مملو از خزه و نوعی سرخس است که در کنار آبشارهای همیشه جاری آن روییده و منظره ای بدیع را به وجود اورده است.

نکته قابل توجه در مورد این منطقه وجود آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر است که به محوطه ای می ریزد که مردم محلی به آن دریا می گویند.

 

این آبشار حوضچه ای طبیعی و بزرگ را به وجود آورده است که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و مردم محلی اعتقاد دارند که عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشارها ایجاد شده است تا کنون مشخص نشده است.

 

وجود دهها آبشار در این دره در میانه کویر سوزان لوت و وجود هزاران اصله نخل و مرکبات هم گونی را به وجود آورده است که هر بیننده را محصور خود می کند.

 

با وجود سرد شدن هوا در اکثر مناطق کشور کشیت را می توان همچنان به عنوان یکی از مهمترین نقاط گردشگری استان کرمان محسوب کرد هر چند که این مکان نیز به دلیل کم کاریهای صورت گرفته کمتر معرفی شده است و امکانات گردشگری در این منطقه مهیا نیست با این وجود مردم محلی و مهمان نواز منطقه شرایط لازم را برای گردشگری به صورت خود جوش ایجاد کرده اند.

 

وجود قلعه مشهور کشیت که اقتباسی از ارگ بم و ارگ راین است نیز نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد و اینکه کشیت از جمله نخستین مکانهای سکونت بشر بوده است.

 

آبشاری از کوه هزار تا قلب تاریخ

 

آبشار راین که با نام «زر رود» نیز شناخته می‌شود یکی از زیباترین و شکوهمندترین مسیرهای کوهپایه‌ای استان کرمان است. آبشار راین با ارتفاع حدود ۴۰ متر در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی شهر ییلاقی راین که در دامنه یکی از مرتفع‌ترین قله‌های ایران به نام قله هزار قرار دارد، واقع شده است. این آبشار از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برفگیر هزار مانند تاج خروس جریان می‌یابد.

 

آبشار راین طی چهار مرحله فرو می‌ریزد. مرحله اول ۳ متر و پس از آن ۴ متر، مرحله سوم از لبه پرتگاه تا نقطه‌ای که سنگ بزرگی در دیواره‌ها قفل شده و مرحله بعد ریزش از سنگ بزرگ تا کف سنگی حوضچه آبشار و پخش آب بر دیواره سنگی شیب‌دار و حرکت در لابه‌لای بیدها و کناره دیواره بلند سنگی است. به دلیل وجود شیاری که در محل ریزش آب وجود دارد، حرکت در پشت آبشار و لذت بردن از خنکی ذرات آب، تجربه‌ای جذاب را به وجود می‌آورد و این تجربه در زمستان تبدیل به یخ‌نوردی ساده و هیجان‌آور می‌شود. در ضمن مسیر اصلی صعود به قله از دامنه روبروی آبشار آغاز می‌شود.

 

شیارهایی در محل ریزش آب وجود دارد که لذت بردن از خنکای ذرات آب ‌در پشت آبشار تجربه ای مثال زدنی را بوجود می آورد که قابل توصیف نیست.

 

این تجارب در فصل زمستان تبدیل به یخ نوردی با هیجان زیاد می شود که علاقه مندان خاص خود را دارد. همچنین از دامنه روبروی آبشار مسیر اصلی صعود به قله آغاز می شود که مسیر حرکت آن تا ارتفاع ۳ هزارو ۲۰۰ متری در حاشیه ی رودخانه ادامه دارد و پونه ها و گل های وحشی که در طول مسیر هستند به زیبایی های این منطقه افزوده است و چشم انداز طبیعی شگفت انگیزی را به همراه آبشار به نمایش می گذارند.

تجربه سفر به راین در فصل زمستان تبدیل به یخ نوردی با هیجان زیاد می شود که علاقه مندان خاص خود را دارد. اما در تابستان فضایی بسیار مرفع و زیبا را برای گردشگران فراهم می کند همچنین از دامنه روبروی آبشار مسیر اصلی صعود به قله آغاز می شود که مسیر حرکت آن تا ارتفاع ۳ هزارو ۲۰۰ متری در حاشیه ی رودخانه ادامه دارد و پونه ها و گل های وحشی که در طول مسیر هستند به زیبایی های این منطقه افزوده است و چشم انداز طبیعی شگفت انگیزی را به همراه آبشار به نمایش می گذارند.

 

راین شهری است تاریخی و توریستی در استان کرمان و در دامنه کوه هزار که قلعه بزرگ راین به عنوان دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران را در خود جای داده است، این شهر مرکز بخش راین از توابع شهرستان کرمان است و در جنوب شرقی کرمان قرار گرفته‌ است.

 

شهر راین یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می شود. کوه هزار مرتفع‌ترین قله جنوب ایران است. روستاهای دامنه کوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی می‌باشند.

 

درب‌های بهشت به روی گردشگران باز می‌شود

 

شروع گردشگری در طبیعت کرمان در تابستان از شهر «درب بهشت» آغاز می‌شود، این روزها اگر سری به این شهر کوچک در حاشیه جاده جیرفت – بافت بزنید، در ابتدا تصور نمی‌کنید در ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان و در این ارتفاع از کوهستان‌های کرمان وارد شهری شوید که جمعیتش شش هزار و ۵۳۸ نفر است اما در تابستان ۱۰ هزار مسافر را در خود جای‌داده باشد.

 

وجود امام‌زاده سلطان سید احمد در این شهر کوچک که از نوادگان امام موسی بن جعفر است بر مرکزیت این شهر افزوده است اما جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی درب بهشت موجب شده است نام این شهر نیز از طبیعت بی‌نظیر منطقه گرفته شود.

 

این شهر در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و از مسیر شهرهای گردشگری راین و بافت نیز قابل‌دسترس است.

 

درب بهشت در دامنه کوه‌های بحر آسمان قرار دارد که مهم‌ترین منابع آبی استان کرمان محسوب می‌شوند، بارندگی در این منطقه در استان کرمان سالانه به ۳۱۲ میلی‌متر می‌رسد و بارش ۴۰۰ میلی‌متر نیز در این منطقه ثبت‌شده است.

درحالی‌که در شهر جیرفت گاه در تابستان دما به ۴۸ درجه می‌رسد اما در سربیژن و درب بهشت که ۴۰ دقیقه تا شهر جیرفت فاصله دارد دمای تک‌رقمی ثبت می‌شود.

 

کوهستان‌ها و مراتع پوشیده از جنگل، چمنزار و گلزارهای متعدد است و متراکم‌ترین جنگل‌های انار شیطان کشور در این منطقه قرارگرفته است.

 

این عرصه، زیست‌گاه خرس سیاه آسیایی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، لاک‌پشت، مار، گربه وحشی، شغال، کبک، عقاب قهوه‌ای، قرقی، جغد، سار است.

 

پارک خبر کلکسیونی از گیاهان و جانوران کمیاب

 

پارک ملی «خبر» کمی دورتر از درب بهشت قرار دارد و باید برای رسیدن به این منطقه گردشگری فاصله بیشتری را طی کرد اما اقلیم خاص و زیبای خبر موجب شده است این منطقه موردتوجه ویژه قرار گیرد به‌طوری‌که در تابستان‌ها خبر یکی از مهم‌ترین مکان‌های موردعلاقه اعراب خلیج‌فارس است.

 

بزرگ‌ترین پروژه گردشگری خاورمیانه در این منطقه در حال اجرا است.

 

پس از حضور در شهر بافت در انتهای جاده بافت – کرمان مناظر بدیع و زیبایی را خواهید دید اما اگر بافت را به سمت خبر ترک کنید وارد دنیایی دیگر خواهید شد.

 

»خبر» منطقه‌ای پر آب است و رودخانه اصلی به‌یک‌باره از دل زمین به بیرون می‌جوشد و جریانی خروشان ایجاد می‌کند که در دل باغ‌های گردو و بادام پیش می‌رود.

 

خبر به‌عنوان یازدهمین پارک ملی ایران ثبت‌شده است. پلنگ، گربه، کل و بز، شاه روباه، قوچ و میش، شغال، کفتار، گراز، کارآکال، گرگ، آهو، خرگوش، عقاب طلایی، عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دلیجه کوچک، هما، کرکس، شاهین، آهو بره، کبک، تیهو، پری شاخ، قمری معمولی، باقرقره، سینه سیاه و پرنده جیرفتی در این منطقه زندگی می‌کنند و کوهستان‌های خبر مملو از زیره کوهی است.

 

منبع: مهر

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.