2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
راهنمای انتخاب گلدان برای آپارتمان

راهنمای انتخاب گلدان برای آپارتمان

گلدان چوبی معمولا جذابیت منحصر به فرد خودش را دارد. از آنجایی که کاملا طبیعی هستند می توانند ترکیب فوق العاده ای با گیاهان سبز و دوست داشتنی ما داشته باشند. بیشتر گلدان های چوبی از چوب سدر، چوب درخت سکویا، چوب جنگلی مقاوم و یا فشرده و الواری ساخته می شوند.

دوات آنلاین-اگر شما هم به گل و گیاه علاقه دارید و در خانه و آپارتمان‌تان گیاه نگهداری می‌کنید بد نیست بدانید انتخاب گلدان هم به همان اندازه انتخاب گیاه اهمیت دارد به ویژه این‌که گلدان باید متناسب با فضای خانه و دکوراسیون شما باشد تا زیبایی و جلوه‌ای صدچندان به محیط بدهد. سایت چیدانه انواع گلدان‌ها را معرفی و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده است که این مطلب را در زیر می‌خوانید:

 

گلدان سفالی و ویژگی های آن

گلدان سفالی در میان افراد گل و گیاه دوست دارای محبوبیت زیادی است. این نوع گلدان ها که غالبا از خاک رس هستند و با رنگ های گرمی که دارند تقریبا که برای همه گیاهان مناسب هستند می توانند در تمامی ابعاد قابل تولید و ساخت باشند.

مزایا: این نوع گلدان ها به دلیل وزن سنگینی که دارند در مقابل ضربه ها مقاوم تر هستند و همین مسئله باعث می شود که احتمال واژگون شدنشان کاهش می یابد. مسئله جالب دیگری که در رابطه با گلدان های سفالی وجود دارد آن است که از آنجایی که در این نوع گلدان ها خلل های بسیار ریزی وجود دارد می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که گیاه شما و خاک آن غرقاب نخواهند شد و علاوه بر آن گیاه شما در این نوع از گلدان ها توانایی تنفس راحتی خواهد داشت.

 

معایب: در انواع ظریف گلدان سفالی مقاومتی در مقابل سرماهای شدید زمستانی وجود ندارد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که درست است که گفتیم به دلیل منافذ موجود در گلدان های سفالی امکان غرقابی شدن نیست، ولی این بدان معناست که شما باید دائم مراقب آن باشید که رطوبت و آب موجود در خاک گیاهتان خشک نشود. نکته دیگری که در این قسمت باید حتما به آن اشاره کنیم این است که شما نمی توانید از این نوع گلدان در مناقط گرمسیری استفاده کنید، چراکه به دلیل تعرق زیادی که سفال وجود دارد نمک و املاح آب به دیواره های گلدان می چسبد و باعث شوری خاک گلدان شما می شود. ناگفته نماند که این نوع گلدان ها قیمت مناسبی هم دارند.

 

نکته: به دلیل سنگین بودن این نوع از گلدان ها بهتر است آنها را در ارتفاعات بالای منزل قرار ندهید!

 

گلدان های پلاستیکی و ویژگی های آن

با پیشرفتی که در تکنولوژی و تولیدات کارخانه ها شکل گرفته است امروزه با انواع و اقسام شکل و رنگ های مختلفی از گلدان های پلاستیکی رو به رو هستیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که درصد زیادی از گلدان های موجود در هر خانه ای را همین گلدان های پلاستیکی شامل می شوند.

 

مزایا: این نوع از گلدان ها عمر زیادی دارند، در سرما یخ نمی زنند و فاسد هم نخواهند شد. گلدان های پلاستیکی قیمت کمی دارند و به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر تمام اینها باید این را بگوییم که به دلیل دوام بالا و وزن سبکی که این نوع گلدان ها دارند می توانند انتخاب درستی برای گیاهان خانگی شما باشند.

 

معایب: این نوع گلدان ها به نوعی برای محیط زیست مناسب نیستند، مگر آنکه سیاه رنگ باشند! اگر گلدان پلاستیکی شما ظریف باشد به راحتی می شکند و ممکن است در سرما دچار شکستگی شود.

 

نکته: فلاورباکس هایی که امروزه طرفداران بسیاری را پیدا کرده اند بیشتر از همین جنس هستند، پس در زمان خرید حتما به کاشت و نصب آنها به خصوص در آپارتمان های بلند دقت و توجه داشته باشید.

 

گلدان های چوبی و ویژگی های آن

گلدان چوبی معمولا جذابیت منحصر به فرد خودش را دارد. از آنجایی که کاملا طبیعی هستند می توانند ترکیب فوق العاده ای با گیاهان سبز و دوست داشتنی ما داشته باشند. بیشتر گلدان های چوبی از چوب سدر، چوب درخت سکویا، چوب جنگلی مقاوم و یا فشرده و الواری ساخته می شوند.

 

مزایا: گلدان های چوبی تقریبا هزینه کمی داشته و سبک هستند. می توانید آنها را با کمک یک رنگ آمیزی ساده، کاملا با دکوراسیون منزل خود سازگار نمایید. شما می توانید این نوع از گلدان های خود را در فضای سرد بیرون منزل نیز قرار دهید و از آسیب ندیدن آنها در این هوا خاطر جمع باشید.

 

معایب: متاسفانه گلدان های چوبی به راحتی قابل فاسد شدن هستند و ممکن است در برابر رطوبت نیز واکنش نشان دهند.

 

نکته: سعی کنید در هنگام خرید گلدان چوبی از چوب های مقاوم در برابر پوسیدگی استفاده نمایید.

 

گلدان های سرامیکی و ویژگی های آن

گلدان های سرامیکی نیز از آن دسته گلدان های پرطرفداری هستند که امروزه کمتر خانه ای را پیدا می کنیم که حداقل یک عدد از آنها را نداشته باشد.

 

مزایا: این نوع از گلدان ها تنوع رنگی و طرحی بسیار بالایی دارند و به دلیل نداشتن منافذ، برخلاف گلدان های سفالی باعث از بین رفتن رطوبت گلدان نمی شود. علاوه بر این باید گفت که گلدان سرامیکی در برابر سرما و انجماد نیز مقاومت قابل توجهی دارد.

 

معایب: این نوع گلدان ها به نسبت سایر گلدان هایی که درموردشان صحبت کردیم قیمت بیشتری دارند. علاوه بر این، گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی، باوجود وزن بالا به راحتی می شکنند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سرد و گرم شدن شدید این گلدان و تغییر دما در آنها ممکن است باعث ایجاد ترک بر رویشان شود.

 

گلدان های فلزی و ویژگی های آن

گلدان های فلزی به نوبه خود زیبایی خیره کننده ای دارند که می توانند جلوه بسیاری به گیاهان خانگی شما ببخشند. این گلدان ها امروزه بسیار رواج پیدا کرده اند و عموما از جنس مس، روی و چدن هستند.

مزایا: گلدان های فلزی وزن نسبتا کمی دارند و قیمت بالایی ندارند و علاوه بر این شما می توانید بر عمر طولانی آنها نیز حساب باز کنید. این نوع گلدان ها خراب نمی شوند و علاوه بر این قابل بازیافت هستند که همین مسئله به نوبه خود اهمیت بسیار بالایی برای سلامت محیط زیست خواهد داشت.

 

معایب: اگر برای این نوع گلدان ها از فلزات ارزان قیمتی استفاده شده باشد باید گفت که ممکن است به راحتی دچار زنگ زدگی شود و شما را دچار مشکل سازد. این نوع گلدان ها می توانند در برابر نور مستقیم آفتاب، حرارت بسیار بالایی را جذب کرده و به شدت داغ شوند که همین مسئله برای آسیب زدن به ریشه گیاه خانگی شما مسئله کوچکی نیست! باید به این نکته نیز اشاره شود که اگر فلز استفاده شده در این گلدان ها مس و یا سرب باشد عموما آنها را سنگین وزن خواهد کرد.

 

نکته: شما می توانید با تنظیم دمای اطراف گلدان و دوره های آبیاری منظم و کنترل شده از آسیب دیدن گیاه خانگی خود بر اثر حرارت بالای گلدان جلوگیری نمایید. علاوه بر این در زمان انتخاب کود مورد نظر بهتر است بررسی های لازم را انجام دهید، چراکه بعضی از کودها می توانند بر فلزات تاثیر گذاشته و آنها را از بین ببرند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.