2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بیوگرافی و زندگی خانوادگی سحر دولتشاهی

بیوگرافی و زندگی خانوادگی سحر دولتشاهی

پدرش مهندس مکانیک است و سال‌ها شرکتی در زمینه نصب ماشین‌آلات پلاستیک داشت. مادرش نیز ورزشکاری حرفه‌ای است. او که سال‌ها عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم بوده مقام نایب رییسی فدراسیون شنا را هم برعهده داشت.

دوات آنلاین-کارنامه پرباری دارد. از آن دست بازیگرانی است که هم توانسته چهره‌ای مردمی از خودش به نمایش بگذارد و هم در حرفه‌اش درخشان ظاهر شود. با کارگردانان بزرگی از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، رسول ملاقلی‌پور و... کار کرده و البته اولین تجربه تلویزیونی‌اش هم با مرضیه برومند در مجموعه کتابفروشی هدهد بوده است. با سحر دولتشاهی بیشتر آشنا شوید:

 

روز 16 مهر سال 1358 به دنیا آمد. پدرش مهندس مکانیک است و سال‌ها شرکتی در زمینه نصب ماشین‌آلات پلاستیک داشت. مادرش نیز ورزشکاری حرفه‌ای است. او که سال‌ها عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم بوده مقام نایب رییسی فدراسیون شنا را هم برعهده داشت.

 

سحر یک خواهر و یک برادر دارد که الان ایران نیستند. برادرش روزبه اول در رشته ریاضی محض مدرک کارشناسی گرفت و سپس فوق‌لیسنانس محاسبات را اخذ کرد. بعد از آن راهی کانادا شد و حالا در یک موسسه مردم‌نهاد کار می‌کند. خواهرش نسیم هم در دانشگاه تهران باستان‌شناسی خواند و بعد به برلین آلمان رفت تا در همین رشته مدرک کارشناسی ارشد بگیرد. او حالا برای دکتری درس می‌خواند تا مددکار اجتماعی شود البته همین حالا هم به‌صورت داوطلبانه در کمپ پناهجویان آلمان کار می‌کند.

 

سحر دولتشاهی از آن بچه‌های شیطان بود که همه توجه‌ها را به خودش جلب می‌کرد. او از بچگی به هنر علاقه داشت. یکی از کارهایی که انجام می‌داد این بود که در دورهمی‌های فامیلی بچه‌ها را جمع می‌کرد و از روی کتاب نمایشنامه رادیویی اجرا می‌کردند. سحر به موسیقی هم علاقه داشت و خیلی زود نواختن سه‌تار را شروع کرد ولی آن را دنبال نکرد. علاقه این هنرمند به موسیقی باعث شد حتی در دوره‌های آواز هم شرکت کند اما خودش معتقد است بیشتر یک شنونده حرفه‌ای است. او از ورزش هم غافل نبود و با کمک مادر شناگر قابلی شد و کارت مربی‌گری و نجات غریق دارد.

 

سحر در بچگی از درس خواندن فراری نبود اما جزو خیلی درس‌خوان‌ها هم محسوب نمی‌شد. وقتی به دبیرستان رفت دچار یک مشکل شد. مدرسه‌ای که او در آن درس می‌خواند مدرسه‌ای خاص بود که اکثر بچه‌ها نخبه و یا از فرزندان وزرا و افراد معروف بودند. او احساس می‌کرد مورد تبعیض قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید: با دو بازیگر زن شمالی بیشتر آشنا شوید

 

دولتشاهی در دو رشته ادامه تحصیل داده است. یکی ادبیات نمایشی و دیگری مترجمی زبان فرانسه. حتی دو کتاب نیز ترجمه کرده که البته یکی از آنها از زبان انگلیسی است البته او زیاد روی مترجمی تمرکز نکرده و بیشتر توانش را روی بازیگری گذاشته است.

 

یکی از حامیان سحر در این عرصه پدرش است که وقتی فهمید دختر جوان علاقه زیادی به هنر دارد از کمک به او دریغ نکرد تا سحر اولین عضو خانواده باشد که به‌صورت حرفه‌ای وارد دنیای هنر می‌شود.

دولتشاهی کارش را از نمایش شروع کرد و از همین طریق با رامبد جوان آشنا شد. آنها در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ ازدواج کردند و در ۱۳۹۳ جدا شدند.

 

سحر در دنیای هنر دوستان صمیمی زیادی دارد. ترانه علیدوستی، ستاره پسیانی، باران کوثری، هدیه تهرانی، هانیه توسلی و مهناز افشار از جمله دوستان نزدیک دولتشاهی هستند البته خودش می‌گوید به‌دلیل مشغله زیاد همه آنها دیر به دیر یکدیگر را می‌بینند.

 

بیشتر بخوانید: خودشناسی و خودباوری؛ رازهای خوشبختی بهاره کیان‌افشار

 

یکی از ویژگی‌های دولتشاهی این است که زیاد اهل آرایش کردن نیست. خودش می‌گوید: اصولا سلیقه‌ام آرایش زیاد نیست.

 

دولتشاهی در عرصه بازیگری جوایزی نیز به دست آورده است. بازی در فیلم طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان در سال ۱۳۹۰ برایش نامزدی جایزهٔ بهترین بازیگر نقش دوم زن از چهاردهمین جشن خانهٔ سینما را در پی داشته‌است. همچنین سحر دولتشاهی توانست برای بازی در فیلم عصر یخبندان در سی و سومین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر و برای بازی در فیلم‌های عرق سرد و چهارراه استانبول در سی و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست بیاورد. اوتا به حال دوباره برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.