2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
یوش-بلده؛ جاده‌ای بی‌نظیر برای کوهپیمایی

یوش-بلده؛ جاده‌ای بی‌نظیر برای کوهپیمایی

در سمت چپ جاده شهر بلده روی صخره، قلعه‌ای بزرگ و قدیمی دیده می‌شود که قلعه پولاد نام دارد و مربوط به دوره سلجوقیان است.

دوات آنلاین-آرزو اسدیان، دختر کوهنوردی که هر هفته به یکی از مناطق کوهستانی ایران سفر می‌کند تا ما را با آن منطقه بیشتر آشنا کند این بار به گشت و گذار در جاده یوش-بلده رفته است. اگر تصمیم گرفتید به این منطقه بروید می‌توانید از تجربیات اسدیان استفاده کنید.

 

جاده یوش-بلده یکی از بکرترین جاده‌های ایران است. پل زنگوله  در 130 کلیومتری جاده تهران - چالوس در ابتدای این جاده قرار دارد. طول آن حدودا 110 کلیومتر است  و در انتها به جاده هراز می‌رسد.

 

 ساعت 6 صبح روز جمعه 11 خرداد به سمت روستای زیبای کلاک  که در70 کلیومتری  جاده یوش-بلده است حرکت می‌کنیم، جاده‌ای کوهستانی و سرسبز با گل‌های رنگارنگ. یکی از باشکوه‌ترین قله های البرز مرکزی بنام آزاد کوه به ارتفاع 4350 متر در این روستای دیدنی قرار دارد. قله‌ای با سینه‌ای ستبر و صخره‌ای و گردن کج ( در بعضی از روایت‌ها آزاد کوه را شاهزاده کج‌گردن می‌نامند) حال و هوای خاصی را در این منطقه ایجاد کرده است.

 

می‌خواهیم کوهپیمایی سبک در دامنه‌های این کوه سرسبز و پر آب  داشته باشیم. امروز هوا حال عجیبی دارد. ناگهان باران شدید می‌بارد و دقیقه‌ای دیگر آفتاب و رنگین کمان پدیدار می‌شود. حدود 3 ساعت در مسیر مشخص و پاکوب‌شده آزاد کوه، کوهپیمایی می‌کنیم و بعد از آن به روستای یوش زادگاه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر ایران می‌رویم. خانه و مقبره این شاعر پیشکسوت  در همین روستا قرار دارد.

 

بعد از بازدید از خانه و مقبره نیما و صرف نان سنتی و چای آتشی در این روستا راه را به سمت شهر بلده ادامه می‌دهیم. در سمت چپ جاده شهر بلده روی صخره،  قلعه‌ای بزرگ و قدیمی دیده می‌شود که قلعه پولاد نام دارد و مربوط به دوره سلجوقیان است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

در پایین این مجموعه بقعه سلطان احمد قرار دارد که دومین بنای مرتفع شهرستان نور است. بعد از یک کوهپیمایی دل‌انگیز و بازدید از روستاها و بناهای تاریخی منطقه، ساعت 4 بعد از ظهر از سمت جاده هراز به سمت تهران حرکت می‌کنیم.

 

می توانید عکس‌هایی را که از این سفر گرفتیم اینجا ببینید.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.