2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم
مجتبی جوادیه، طبیعت‌گرد راهنمایی می‌کند:

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم

برای آتش روشن کردن قبل از هرکاری حفره ایجاد کنید و آتش را داخل حفره و در فرورفتگی روشن کنید تا خاکستری که باقی مانده داخل زمین باشد و با خاک و آب راحت‌تر خاموش می‌شود و با باد جابه‌جا نشود.

دوات آنلاین-طبیعت‌گردی یکی از لذت‌بخش ترین انواع گردشگری  در هر نقطه از دنیا است. ایران به لحاظ طبیعت بکر و دلربایی که دارد بسیار مورد توجه مردم کشورخودمان و البته توریست‌های خارجی است. این وجه گردشگری اما خطرات زیادی هم برای گردشگر و هم برای طبیعت دارد. از مجتبی جوادیه کارشناس طبیعت‌گردی خواستیم تا ابتدا برایمان بگوید طبیعت‌گرد کیست و وقتی وارد طبیعت می‌شویم چطور باید آتش روشن کنیم تا خسارتی به طبیعت وارد نکنیم. او پاسخ‌مان را این طور داد:

 

طبیعت گردی دیدن مناظر طبیعی است اما فرقش با انواع دیگر گردشگری این است که طبیعت گرد باید نسبت به فضایی که در آن قرار دارد مسئول باشد. یعنی نسبت به طبیعت مسئولیتی احساس کند. این مسئولیت جدای از این است که فرد محیط را حفظ کند و آسیب نزند و آلوده نکند و کارهایی را که باعث می شود طبیعت خراب شود، انجام ندهد. مسئولیت‌هایی که یک طبیعت گرد دارد با گردشگران دیگر فرق دارد. وقتی قرار است یک مکان تاریخی را ببینیم مسئولیت چندانی نسبت به آن نداریم. چون در آن مکان نگهبان و مسئولی وجود دارد که از آن محافظت می‌کند اما طبیعت اینطور نیست و گردشگرخودش باید مسئول نگهداری از طبیعت باشد و به اصطلاح طبیعت‌گردان، فرد نباید چیزی بجز رد پاهایش  در طبیعت بگذارد. گردشگری در طبیعت یکسری آسیب‌ها را بهمراه دارد و طبیعت‌گرد باید حداقل آسیب را به آن وارد کند.

یکی از مهمترین آسیب‌هایی که طبیعت گردان غیرحرفه‌ای به محیط زیست وارد می‌کنند آتش‌سوزی‌هایی است که هزاران هکتار از مراتع و جنگل‌های ما را از بین برده‌ است. طبیعت‌گردان حرفه‌ای در حد امکان در طبیعت آتش‌روشن نمی‌کنند.  یکسری وسایل وجود دارد که بسیار سبک و قابل حمل است. گازهای پیک‌نیکی خیلی کوچک که در کوله قابل حمل است از جمله این وسایل است اما اگر به هر دلیلی لازم شد که آتش روشن کنیم باید بدانیم این کار را کجا انجام بدهیم.

 

بهترین مکان برای آتش روشن کردن دور از درختان و دور از برگ‌های خشک و زرد رنگ است. ارتفاع آتش نباید زیاد باشد و آتش باید کوچک باشد. بعد از استفاده حتما باید از خاموش‌شدن آن مطمئن شویم. ما به وسیله آب و خاک می‌توانیم آتش را خاموش کنیم. بعد از اینکه هیچ دودی بلند نشد سنگ یا خاک روی زغال بریزیم و سپس محل را ترک کنیم. چون بعد از خروج ما وزش باد زغال را شلعه‌ور می‌کند بنابراین مخصوصا در مراتع باید بسیار بسیار محتاط بود.

 

استفاده از موادی چون بنزین و نفت و آتش‌زاها و الکل اصلا وسیله مناسبی برای آتش روشن‌کردن نیست. این مواد شیمیایی است و کامل نمی‌سوزد و درفضا می‌ماند. بهترین راه این است که از علف خشک و چوب کوچک استفاده کنیم. خیلی باید مراقب بود چون آتش مواد شیمیایی به سرعت سرایت می‌کند. مهم‌ترین مساله در آتشی که در جنگل و طبیعت روشن می‌کنیم نحوه روشن کردن آتش نیست بلکه نحوه خاموش کردن آن اهمیت دارد.

 

حتما آب روی آتش بریزید و اگر  آب نبود حتما خاک بریزید و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل و بعد محل را ترک کنید. برای آتش روشن کردن قبل از هرکاری حفره ایجاد کنید و آتش را داخل حفره و در فرورفتگی روشن کنید تا خاکستری که باقی مانده داخل زمین باشد و با خاک و آب راحت‌تر خاموش می‌شود و با باد جابه‌جا نشود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.