2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بوم گردی؛ عامل رونق گردشگری

بوم گردی؛ عامل رونق گردشگری

توسعه کمی و کیفی بوم گردی، فرصت مناسبی برای گردشگر است تا ضمن گشت و گذاردر طبیعت و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، حس «ایرانی زیستن» به سبک سنتی را تجربه و با آداب و رسوم محلی هر منطقه آشنایی پیدا کند.

دوات آنلاین-توسعه کمی و کیفی بوم گردی، فرصت مناسبی برای گردشگر است تا ضمن گشت و گذاردر طبیعت و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، حس «ایرانی زیستن» به سبک سنتی را تجربه و با آداب و رسوم محلی هر منطقه آشنایی پیدا کند.

 

گردشگری و سفر به دامان طبیعت برای فراغت از زندگی روزمره ماشینی، زمانی جذاب و دلنشین خواهد بود که ساختار اقامتگاه ها، فضاهای تفریحی و تاریخی با فرهنگ و رسوم محلی منطبق باشد تا در کنار جذابیتی چشم نواز، معرف فرهنگ و سنن آن خطه از کشور باشد.

 

ایران هم به جهت دارا بودن توانایی و جاذبه های چشمگیرگردشگری از نظر تنوع اقلیم و پوشش گیاهی و آب و هوایی، پتانسیل مناسبی برای جذب توریست داخلی و خارجی و به حرکت درآوردن چرخ صنعت گردشگری دارد که می تواند علاوه بر جذب سرمایه، به مانایی فرهنگ هر منطقه کمک کند.

 

موضوعی که «حسن روحانی» رییس جمهوری در وعده های انتخاباتی و سخنرانی های بعد از آن، بارها به آن اشاره کرد و عنوان داشت: «گردشگری ازجمله حوزه‌هایی است که می‌تواند تبلیغات منفی علیه کشورمان را با حضور بی‌واسطه و مستقیم گردشگران خارجی و آشنایی با فرهنگ غنی کشور و مردمان مهما‌ن‌نواز خنثی کند و ضمن آنکه از این طریق، فرهنگ ایرانی‌اسلامی در بیرون از مرزها منتشر می‌شود، گردشگران خارجی با تأثیر پذیرفتن از این فرهنگ، خود به عاملان اصلی انتقال این فرهنگ تبدیل می‌شوند و از این راه امنیت کشور نیز ارتقا پیدا می‌کند.»

 

با علم به این موضوع که تقویت اقتصاد خانوارهای روستایی اساس توسعه جامعه است، دولت تدبیر و امید در تلاش است با طرح های بوم گردی، برای اشتغال جوانان فرصت های مناسبی فراهم کند.

 

در همین زمینه: اکوکمپ متین‌آباد؛ جایی برای لذت‌بردن از کویر

 

اقامتگاه های بوم گردی، نقطه آغاز گردشگری

 

یکی از نکته های مهم در گردشگری نوین، توجه ویژه گردشگران به طبیعت بکر و دست نخورده با همان ساز وکارهای سنتی خود است، این که چند صباحی به دور از زندگی ماشینی، پا به بافتی روستایی و بومی بگذارند که بوی نان داغ و دیوارهای کاهگلی خوشایندترین عطر جهان را ساخته باشد.

 

بر همین اساس، ایران هم با تمرکز و اختصاص بودجه مناسب به مقوله بوم گردی می تواند جهش بلندی در صنعت گردشگری و در نتیجه معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و تبادل فرهنگ ها داشته باشد.

 

یکی از ملزومات بوم گردی اقامتگاه است که در کنار چادر و کمپینگ، احداث اقامتگاه های بوم گردی با همان سبک و صیاق منطقه و در دل طبیعت و روستا ضروری است.

 

این نوع اقامتگاه، محل اسکان موقت برای گردشگران است که علاوه بر رعایت اصول حاکم بر صنعت هتل داری و ارایه خدماتی با کیفیت مشخص و قابل قبول به میهمانان در محیط های طبیعی،کمترین تاثیر ممکن را هنگام ساخت و ساز روی محیط طبیعی اطراف بگذارد و با بافت فیزیکی و فرهنگی منطقه هماهنگ و معرّف معماری محلی باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل طبیعت‌گردی در ایران

 

بوم گردی، بسترساز تبادل فرهنگی

 

بنابر تعریف اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، بوم گردی یک سفر و بازدید زیست محیطی مسوولانه از مناطق طبیعی بکر است که برای لذت بردن از طبیعت و درک مواهب آن و ویژگی های فرهنگی مرتبط با آن انجام می شود، به طوری که باعث ترویج حفاظت شود ، آثار منفی بسیار کمی از جانب بازدید کنندگان بر محیط به جای گذارد و شرایطی را برای تبادل فرهنگ، اشتغال و بهره مندی اقتصادی و اجتماعی مردم محلی (بومی) فراهم کند.

 

بنابر این تعریف، یکی از شاخصه های بوم گردی حفظ رسوم و فرهنگ و زبان محلی است که در کنار تمامی مزایای آن، آشکارا نمود می کند. گردشگری که فارغ از فضای شهری، وارد محیطی با نقش و نگار فرهنگی خاص می شود، درمی یابد زیر سقف آسمان کبود ایران، در مراسم عروسی، فرزند آوری، کشت، داشت و برداشت محصول و هزاران مقوله دیگر در نقاط مختلف کشور، معناهای خاصی گنجانده شده و رنگ ها زبان دیگری دارند.

 

لباس هر منطقه با چین و سوزن دوزی و نوارهای رنگی منطقه ای دیگر متفاوت است و از این همه تفاوت به شگفت می آید. بر همین اساس، می توان گفت بوم گردی در کنار حفظ طبیعت و آرامش بخشی، به مانایی آداب و رسوم هر خطه هم کمک شایانی می کند.

 

بیشتر بخوانید: پیشنهاد هیجان‌انگیز برای سفر به شمال

 

روی باز روستاییان، مشوق گردشگران

 

جوامع محلی و روستایی، به طور معمول تجربه کمی در روبه رو شدن با گردشگران دارند و در پاره ای از مناطق با این باور که گردشگر باعث از بین رفتن فرهنگ، توقعات زندگی یا تغییر بافت روستایی می شود با رویی گشاده به استقبال گردشگران نمی روند و در اوج گیری و توسعه بوم گردی اختلال ایجاد می کنند.

 

بر همین اساس ارایه الگویی مناسب به روستاییان و بررسی و مطالعات کافی درباره ظرفیت های توسعه ای هر منطقه می تواند کمک فراوانی به صنعت گردشگری کند. به عنوان نمونه سهیم کردن حداکثری آنها در فعالیت های گردشگری، به نمایش گذاشتن صنایع دستی آنان جهت فروش به گردشگران و ارایه برنامه های آموزشی به افراد محلی راهگشای صنعت گردشگری خواهد بود.

 

همانند آن چه در مورد «عباس برزگر» جوان روستایی که روزگاری با دستفروشی و دوره گردی در شهر شیراز گذران زندگی می کرد، اتفاق افتاد و اینک نبوغ هنر و آوازه کارش پای خارجی ها را به روستای زادگاهش کشانده است.

 

کارآفرین میلیارد دلاری ایران که با روی گشاده به استقبال گردشگران داخلی و خارجی رفت و روستایش حالا با نام دهکده توریستی عباس بزرگر شناخته می شود و اکثر گردشگران خارجی در سفر به ایران تلاش می کنند تا به او سر بزنند.

 

منبع: ایرنا

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.