2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کی و کجا می‌توانیم گیوه بپوشیم؟
سمانه زارعی، طراح کیف و کفش درباره انواع گیوه‌ها توضیح می‌دهد:

کی و کجا می‌توانیم گیوه بپوشیم؟

اگر قصد خرید کفش مجلسی دارید به گیوه‌های چرم و لژ دار هم نگاهی بکنید و اگر قصد خرید کفشی برای کار و استفاده روزمره دارید حتما از گیوه‌هایی با زیره اسفنجی استفاده کنید.

دوات آنلاین-اگر می‌خواهید در تابستان کفش‌های خنک و تمیز با رنگ‌های شاد بپوشید و حتی با این کفش‌ها ورزش کنید به سراغ گیوه بروید.

گیوه پاپوشی سنتی در غرب ایران است که تا چند سال پیش آن را فقط می‌شد در رنگ‌های سفید و مشکی در مناطق کردنشین پیدا کرد اما تحولی در صنعت گیوه به وجود آمده که این روزها نه تنها از گیوه به عنوان کفش مجلسی استفاده می‌شود بلکه از نوعی از آن به‌عنوان کفش مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هم استفاده می‌کنند.

 

سمانه زارعی، طراح کفش و کیف به دوات آنلاین می‌گوید: گیوه‌ها از معدود کفش‌هایی هستند که می‌توان بر اساس سلیقه مشتری طراحی کرد و نه تنها می‌توان از آن به‌عنوان کفش مجلسی استفاده کرد بلکه نوعی گیوه داریم که دوندگان و دوچرخه‌ سواران از آن استفاده می‌کنند و علت اصلی چنین استفاده‌ای سبکی خیلی زیاد آن است.

او توضیح می‌دهد: گیوه‌ها از دو نوع نخ  یعنی ابریشم و پنبه بافته می‌شود که محل اصلی تولید این نخ‌ها کرمانشاه است. نخ پنبه نخ اصلی و سنتی گیوه است. نخ پنبه به خاطر خواصی همچون گرفتن تعریق پا، دوام بسیار زیاد و حفظ فرم اصلی گیوه، حفظ بیشتر مورد استقبال است. ضمن اینکه نخ پنبه بسیار سبک است.

نخ ابریشم برای گیوه‌های مجلسی استفاده می‌شود و بااینکه براق و زیباست اما به اندازه نخ پنبه استحکام ندارد و فرم گیوه را حفظ نمی‌کند البته این به خاطر ظرافت نخ ابریشم است . به طور کلی گیوه کفش مناسبی برای تابستان و هوای گرم است.

مدلی از گیوه به خاطر سبکی زیاد و راحتی مورد مصرف کسانی است که شغل‌های پرتحرکت دارند، این گیوه‌ها از زیره اسفنجی و رویه نخ پنبه بافته می‌شود. از آنجایی که زیره اسفنجی بسیار سبک است و فرم‌دهی به آن به‌راحتی انجام می‌گیرد از این زیره برای گیوه‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

 

سمانه زارعی صاحب برند ناردون می‌گوید: گیوه‌های اولیه از پارچه فشرده تولید می‌شدند  که به آن گیوه کلاش می‌گویند و البته هنوز هم تولید می‌شود و در واقع قدیمی‌ترین نوع گیوه‌ است. نخ این گیوه با نخ‌های دیگر فرق دارد. این گیوه  ظریف‌تر و پر دوخت‌تر است. جنس این گیوه از نخ‌ پنبه ساده است که به طرز خاصی ریسیده می‌شود. این گیوه در دوخت سوراخ‌هایی بسیار ریز و ظریف دارد که نمی‌توان آن را به‌وضوح دید اما هوا به‌راحتی در آن جریان می‌یابد.

 

این نوع گیوه بسیار کم  و البته قیمت آن نسبت به گیوه‌های دیگر گران‌تر است و درواقع کفشی است که بیشتر از سوی خوانین و ثروتمندان مناطق کردنشین استفاده می‌شود.

نوع دیگر گیوه با زیره‌های چرم است که مردمان امروز از آن در مجالس استفاده می‌کنند.  زیره این گیوه از چرم گاومیش‌ است. چرم دوام زیادی دارد اما فرم را  زود از دست می‌دهد و به‌اندازه زیره‌های اسفنجی انعطاف ندارد. زیره‌های چرم برای گیوه‌های سنتی با همان فرم قدیم استفاده می‌شود اما زیره اسفنجی می‌تواند لژدار باشد.

زارعی در ادامه می‌گوید: نکته مهمی که در گیوه‌ها وجود دارد این است  که اولا هر گیوه مخصوص یک نفر است. از آنجایی که دست‌دوز است بنابراین هر فرد می‌تواند طرح و مدلی که دلش می‌خواهد را به دوزنده ارائه دهد، تنوع رنگ این گیوه‌ها بسیار بالاست. البته ما در طراحی گیوه‌های چرم فقط می‌توانیم رویه گیوه را طرح بزنیم و زیره آن به همان شکل سنتی می‌ماند

گیوه با زیره‌های اسفنجی را می‌توان طوری طراحی کرد که به جای کفش‌های طبی هم استفاده کرد. پزشکان زیادی استفاده از این گیوه‌ها را برای افرادی که مشکلاتی در ستون فقرات یا پا دارند توصیه می‌کنند. حتی زیره‌های اسفنجی را به شکل زیره کفش‌های ورزشی حرفه‌ای و برای دوچرخه سواری و پیاده‌روی و دویدن هم طراحی کرده‌ایم و ورزشکاران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

 

 

زارعی توصیه می‌کند اگر قصد خرید کفش مجلسی دارید به گیوه‌های چرم و لژ دار هم نگاهی بکنید و اگر قصد خرید کفشی برای کار و استفاده روزمره دارید حتما از گیوه‌هایی با زیره اسفنجی استفاده کنید.

او می‌گوید: گیوه‌هایی که از نخ پنبه هستند را می‌توان به راحتی شست. حتی می‌توان آن را در ماشین لباسشویی هم شست و کفش اصلا دچار مشکل نمی‌شود. گیوه به دلیل اینکه چسب یا ماده غیر طبیعی دیگری ندارد بنابراین در تابستان پا را دچار حساسیت یا بیماری نمی‌کند. ضمن اینکه همه جای این کفش قابل شست‌وشو است و همین امر سلامت پا را تضمین می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: چه کفش‌هایی برای بهار و تابستان مناسب است؟

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.