2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
عوارض خطرناک راه‌های غلط لاغری
یک متخصص تغذیه هشدار داد:

عوارض خطرناک راه‌های غلط لاغری

چیزی به نام چربی‌سوز در پزشکی نداریم. متاسفانه کار بالینی روی این داروها انجام نشده و تنها اثری که ممکن است روی بدن بگذارد کاهش اشتها است.

دوات آنلاین- خیلی از ما برای لاغرشدن کارهای نادرستی انجام می‌دهیم که می‌تواند سلامت جسمی و روحی‌مان را  به خطر بیندازد. استفاده از داروهای لاغری یا رژیم‌های نادرست از این دست کارها است.

دکتر مجید حاجی فرجی متخصص تغذيه و رژيم درماني درباره خطرات شیوه‌های غلط وزن کم‌کردن به دوات آنلاین توضیح می‌دهد:

چیزی که مدت‌هاست مصطلح شده و در عامه به آن توجه و از طرف تولیدکنندگان و واردکنندگان  داروهای لاغری ترویج می‌شود موضوع داروهای چربی‌سوز است.  برخی ادعا می‌کنند داروهایی با اسم چربی‌سوز وجود دارد که می‌تواند باعث لاغری افراد شود. این گفته‌ها کاملا اغواگرایانه است. چیزی به نام چربی‌سوز در پزشکی نداریم. متاسفانه کار بالینی روی این داروها انجام نشده  و تنها اثری که ممکن است روی بدن بگذارد کاهش اشتها است. در واقع این داروها روی مراکز احساس سیری و گرسنگی بدن تاثیر می‌گذارد. در این صورت فرد از غذا خوردن انصراف می‌دهد. البته این داروها فقط برای لاغری نیست و حتی دیده شده تبلیغاتی هم برای درمان کبد چرب، پایین آوردن کلسترول بدن انجام می‌گیرد و حتی ادعای اینکه برخی از این داروها چاق‌کننده هستند نیز مطرح می‌شود. در حالیکه هیچ آزمایشی در مراکز علمی روی این داروها انجام نشده‌ است.

 

                                                                   در همین رابطه: اصول اولیه رژیم‌های لاغری

 

وقتی دارویی برای استفاده گسترده میان مردم می‌آید ابتدا روی حیوانات بررسی می‌شود و بعد از تایید روی گروه اندکی داوطلب که بدنی سالم دارند هم آزمایش می‌شود. زمانی که آزمایش مثبت بود آن دارو را برای بیماران تجویز می‌کنند. درحالیکه هیچ‌کدام از این داروها در لابراتوارها آزمایش نشده و تایید علمی ندارد. آنها بخشی‌هایی از بدن را مختل می‌کنند و به هیچ وجه چربی‌سوز نیستند. بنابراین به عنوان متخصص تغذیه به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنم افرادی که قصد وزن کم کردن دارند از این داروها استفاده کنند.

 

                                                                   در همین رابطه: نکات کلیدی درباره رژیم‌های لاغری

 

به‌طور کلی کم کردن سریع وزن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که اثرات منفی زیادی روی بدن می‌گذارد. راه درست برای افرادی که قصد دارند وزن کم کنند این است که در طول مدت زمانی که پزشک مشخص می‌کند از یک رژیم غذایی خاص و یک ورزش هوازی استفاده کنند.

افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند باید الگوی غذایی خود را تصحیح کنند و فعالیت هوازی داشته باشند تا متابولیسم بدن آنها تندتر شود و بتوانند کالری را که دریافت می‌کنند، بسوزانند   و وزن را پایدار نگه دارند. اگر برخی پزشکان به افراد توصیه می‌کنند مکمل مصرف کنند فقط به این دلیل است که تحریک متابولیسمی صورت بگیرد و بعد مصرف دارو قطع می‌شود.

برخی نیز رژیم‌هایی  خاصی مانند گیاه‌‌خواری یا خام‌گیاه‌خواری را برای لاغری پشنهاد می‌کنند. مردم باید توجه داشته‌ باشند هرکسی که غذا نخورد و فقط آب بخورد وزن کم می‌کند و این چیز عجیبی نیست چراکه اقلام مورد نیاز به بدن نمی‌رسد اما این روش صدمه شدید به بدن وارد می‌کند. باید توجه داشت سبزیجات نمی‌توانند موادی را که ریزمغذی‌ها دارند به بدن برسانند ضمن اینکه بدن به پروئین هم نیاز دارد و نبود هرکدام از اینها لطمات سنگینی به بدن وارد می‌کند. حتی  موردی داشتیم فرد در عرض 6 ماه  40 کیلو وزن کم کرد اما دچار مشکلات جسمی و روحی شدیدی شد و چهره نامناسبی پیدا کرد. حتی عضله‌های بدنش از بین رفت چرا که حذف برخی مواد چربی‌های زیرپوست را از بین می‌برد و باعث می‌شود بدن آب از دست بدهد و به تخریب بافت عضله دست بزند و بیماری‌هایی برای فرد ایجاد کند که درمان آن بسیار مشکل است.

استفاده از همه گروه‌های غذایی با تنوع و میزان کنترل‌شده از انرژی به بدن کمک می‌کند در یک ثباتی وزن کم کند و مشکلی هم برایش ایجاد نشود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.