2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
کدام‌ خال‌ها خطرناک هستند
توضیحات یک متخصص پوست و مو :

کدام‌ خال‌ها خطرناک هستند

نکته‌ای که درباره خال‌ها باید توجه کرد قانون جوجه اردک زشت است یعنی خالی روی بدن به وجود بیاید که با بقیه خال‌هاهم‌خوانی نداشته‌باشد مانند داستان جوجه اردک زشت که با بقیه جوجه‌ها فرق داشت

دوات آنلاین-خال‌های روی بدن نشانه بیماری نیست اما باید قانون جوجه اردک زشت را درباره خال‌ها رعایت کنید و اگر خالی که شبیه به خال‌های دیگر بدن نیست مشاهده کردید نزد پزشک بروید. این توصیه  دکتر سید حسن اعتماد زاده متخصص پوست و مو است.

 

توضیحات دکتر اعتماد زاده درباره خال‌ها را که در گفت‌وگو با دوات آنلاین مطرح کرده است:

 

در پزشکی فقط به خال‌های رنگی، خال گفته نمی‌شود حتی تجمع‌ چربی در یک نقطه از نظر پزشکی خال است. رگ‌های خونی که در یک منظقه تجمع می‌کند خال عروقی نامیده می‌شود اما چیزی که بین مردم به خال معروف است خال‌های رنگی روی بدن است . این‌خال‌ها  جزء ساختار پوست بشر است و همه افراد خال دارند البته آدم‌های سفید پوست بیشتر و افراد سبزه کمتر خال دارند. ضمن اینکه یک سری خال‌ها مادرزادی است و موقع تولد ایجاد می‌شود. یکسری خال‌ها از نوجوانی تا 25 سالگی ایجاد می‌شود که این خال‌ها هم جزء گروه خال‌های مادرزادی هستند. 

 

دسته دیگر خال‌ها، خال‌های اکتسابی هستند که به خاطر زیر آفتاب ماندن زیاد افراد به‌وجود می‌آید. عمده این خال‌ها نقش ضد آفتاب دارند یعنی آفتاب را جذب می‌کنند و پس می‌دهند تا پوست اطراف خال‌ها نور کمتری دریافت کند و در معرض زیان‌بار اشعه خورشد قرار نگیرد البته این خال‌ها بعد از چند سال زیر آفتاب ماندن ایجاد می‌شود یعنی اینطور نیست که فرد به‌محض حضور در زیر آفتاب خال بزند. در واقع چند سال اشعه زیان‌بار بر پوست او تابیده می‌شود و سپس پوست تصمیم می‌گیرد از خود محافظت کند و این خال‌ها به وجود می‌آید. در واقع  یک فاصله زمانی بین تابش اشعه زیان‌بار آفتاب روی پوست و ایجاد خال وجود دارد.

 

 خال‌ها اصولا بد نیستند و خطری برای افراد محسوب نمی‌شوند و نیاز به درمان ندارند. نکته‌ای که درباره خال‌ها باید به آن توجه داشت قانون جوجه اردک زشت است. یعنی اگر خالی روی بدن به‌وجود بیاید که با بقیه خال‌ها هم‌خوانی نداشته‌ باشد مانند داستان جوجه اردک زشت که با بقیه جوجه‌ها فرق داشت، باید به آن توجه کرد و جدی گرفت. اگر کسی خال زیاد دارد و نگران است مبادا بیماری در او وجود داشته‌ باشد درواقع  زمانی باید نگران شود که خالی به لحاظ رنگ و فرم و اندازه  با بقیه خال‌ها فرق داشته باشد. در این صورت باید  به پزشک مراجعه کند.

 

نکته نگران‌کننده اثرات منفی اشعه آفتاب است که به‌دلیل سوراخ شدن لایه اوزون، اشعه‌های خطرناکی را به پوست افراد می‌تاباند. بخصوص اگر فرد بخواهد با دستگاه سولاریوم یا زیر افتاب خودش را برنزه بکند درصد بالایی احتمال دارد دچار بیماری شود. این مساله یک امر جدی برای پزشکان پوست است، نه تنها برنزه کردن به خودی خود باعث در معرض خطر قرار گرفتن افراد برای بیماری است بلکه خال‌های مستعد را در این افراد  دچار مشکل می‌کند و کار به  بررسی‌های خاص می‌کشد.

 

                                                               بیشتر بخوانید: کم‌خطرترین راه‌ها برای برنزه‌کردن پوست چیست؟

 

در مجموع باید  خال‌هایی را که یکدفعه بزرگ می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند، جدی بگیریم . بعضی خال‌های مادرزادی که پرمو هستند و رنگ تیره دارند اگر از اندازه‌ای مشخص بیشترا رشد کنند باید مراقب بود.

 

نکته مهم درباره خال‌ها این است که کسی که زیاد خال دارد یعنی پوستش مستعد تاثیر منفی اثرات آفتاب است و باید مراقبت کند اما به‌طور کلی بدخیم‌بودن خال‌ها به مسایل بسیار مختلفی ازجمله  جنسیت، محل زندگی، شغل، رنگ پوست و ... بستگی دارد.

 

خال‌های گوشتی هم نوع دیگر خال‌ها هستند که  بیشتر زمینه ارثی دارد. چاقی و فشار زیاد و اصطکاک  لباس به بدن هم در به وجود آمدن خال‌های گوشتی موثر است. درمان این نوع خال‌ها از بین بردن آنها با بریدن و فریز کردن و روش‌های مختلف پزشکی دیگر است. این خال‌ها بدخیم نیستند اما اگر فرد اصرار داشته‌ باشد پزشک آن را برمی‌دارد.

 

بعضی‌ها تصور غلطی دارند  و فکر می‌کنند اگر دور خال گوشتی  نخ ببندند از بین می‌رود. این کار خیلی خطرناک است چون این خال‌های گوشتی در نقاط کشاله‌ای و چین‌دار بدن به وجود می‌آید و بار میکروبی و قارچی که این نقاط دارد بیشتر از بقیه جاهاست و  امکان عفونت و به‌جا گذاشتن آثار و زخم‌های بزرگ در این خصوص وجود دارد. اگر این خال‌ها دچار عفونت شود و عفونت پخش شود فرد را بسیار آزار خواهد داد. بنابراین بهتر است اگر کسی اصرار به حذف این خال‌ها دارد به پزشک مراجعه کند تا خال با مراقبت خاص و به‌صورت علمی و بهداشتی برداشته شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.