2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
پیشنهاد یک دریانورد برای سفر به اعماق خلیج فارس

پیشنهاد یک دریانورد برای سفر به اعماق خلیج فارس

مدیرکل سابق حفاظت و ایمنی بنادر :وسعت و شگفتی‌های پی در پی آن باعث می‌شود تا درک کنید خلیج فارس چقدر عظیم‌تر و باابهت‌تر از آن چیزی است که تا به حال درباره‌اش شنیده‌اید و حتی می‌توان به اهمیت استراتژیک آن پی برد.

دوات آنلاین-سفر دریایی به تنب بزرگ و کوچک از آن سفرهایی است که اگر می‌خواهید عظمت ایران را حس کنید، حتما باید آن را تجربه کنید. این گفته‌ محمدرضا قادری مدیرکل سابق حفاظت و ایمنی بنادر است.

محمدرضا قادری ماجرای یکی از سفرهایش به خلیج فارس را برای دوات آنلاین بازگو کرده است که می‌خوانید:

 

سفر را از ابوموسی به سمت تنب بزرگ و کوچک آغاز کردم سفری خاص و تکرار نشدنی بود. سفری که ابهت آب‌های خلیج فارس باعث شد در جای خودم میخکوب شوم. در سفرهای دریایی دیگری که داشتم این حس را هیچ وقت تجربه نکرده‌ بودم. جالب است بدانید  خلیج فارس 23 جزیره با اکوسیستم متفاوت دارد. وارد هرکدام از این جزایر که می‌شوید با مردمانی با سبک زندگی خاص و منطقه‌ای با زیبایی‌های متفاوت از جزیره دیگر روبه‌رو می‌شوید. مثلا منطقه چابهار ساحلی کاملا متفاوت با خلیج فارس دارد . تفریحات آبی که در این منطقه وجود دارد با قسمت‌های دیگر خلیج فارس متفاوت است. در واقع فردی که یک سفردریایی چند روزه به خلیج فارس را آغاز می‌کند مدام در حال شگفت‌زده شدن است. با دیدن هرکدام از این جزایر یک اکوسیستم خاص را تجربه می‌کنید و مدام در حال دیدن یک فرهنگ، غذا، سنت و حتی ساحل جدید هستید.

 

وسعت و شگفتی‌های پی در پی آن باعث می‌شود تا درک کنید خلیج فارس چقدر عظیم‌تر و باابهت‌تر از آن چیزی است که تا به حال درباره‌اش شنیده‌اید و حتی می‌توان به اهمیت استراتژیک آن پی برد.

 

                                                                    از همین کارشناس: گردشگری دریایی؛ تجربه‌ای بی‌نظیر که به آن توجه نمی‌شود

 

در سفرهای دریایی می‌توان بوم‌گردی هم کرد. این بوگردی‌ها یکی از مهمترین بخش‌های سفر دریایی است. مردمانی را با لهجه و سبک زندگی خاص می‌بینید و می‌فهمید مردم چطور یاد گرفته‌اند با دریا زندگی کنند و حس دریا را به‌خوبی درک می‌کنند.

 

در سفرهای دریایی هرکسی تجربیات متفاوتی با فرد دیگری دارد. به همین دلیل در گردشگری دریایی می‌توان با توجه به علاقه‌مندی هر فرد، برنامه‌ریزی کرد و افراد را بر اساس علایق‌شان به این سفرها برد. مثلا در نروژ نوعی گردشگری دریایی وجود دارد که افراد را برای تماشای یک گونه خاص از ماهی سالمون که فقط در آب‌های نروژ است به دریا می‌برند. یا برخی گردشگران را که دوست دارند خرس قطبی را حین راه رفتن و زندگی کردن از روی آب‌ها تماشا کنند به سمت قطب می‌برند.

این نوع گردشگری دریایی را می‌توان در ایران در جنگل حرا که درواقع جنگلی در دل دریا است تجربه کرد. کسانی که به این جنگل‌ها سفر می‌کنند صدای بلند سکوت،  هوای خاص و حرکت بی‌صدای آب را به‌خوبی احساس می‌کنند.این جنگل‌ها در حوالی بندر خمیر و بندر عباس واقع شده و  نوع شناوری که وارد این جنگل‌ها می‌شود شناور بی‌صدا است. درواقع از شناورهای با سوخت فسیلی نمی‌توان در این جنگل‌ها استفاده کرد چون در جنگل‌های حرا باید با حداقل سرعت و در سکوت محض حرکت کرد تا پرندگان نادری که در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند را از نزدیک دید. این پرندگان بسیار نادر هستند و با کوچک‌ترین صدایی ممکن است پر بکشند یا حرکت شناور‌ها به آنها صدمه وارد کند.

 

                                                                    ببینید: تصاویری از جنگل‌های حرا خلیج فارس را ببینید.

 

نقطه مقابل جنگل‌های حرا و گردشگری خاص آن جزیره هنگام است. از  جزیره شیب‌دراز و کندر که به سمت هنگام حرکت می‌کنید شور و حال خاصی در دریا وجود دارد. دلفین‌هایی که روی آب می‌پرند یکی از جذابیت‌های خاص و نادر دریای این جزیره است. یک‌بار صحنه‌ای خاص را در این جزیره دیدم که بی‌نظیر بود. 20 دلفین هم‌زمان در حال پرش بودند؛ پرش هماهنگ و موزونی که با آهنگ دریا همراه شده‌ بود، صدای بلند طبیعت را می‌شد در خلیج فارس شنید.

 

                                                                    بیشتر بخوانید: جزییات آغاز به کار کشتی‌های تفریحی در بندرانزلی

 

اگر به ابوموسی رفتید با توجه به اینکه ساحلش برای غواصی مناسب است، می‌توانید زیر آب بروید.  زیر آب انگار دنیای جدیدی به رویتان باز می‌شود. من وقتی در میان مرجان‌ها انواع جانواران دریایی را دیدم، احساس کردم زندگی اصلی آن زیر در جریان است. تنوع جانوران دریایی در این منطقه زیاد است و هرکدام سبک خاصی برای زندگی دارند. آنها بسیار زیبا و خاص هستند و مرجان‌ها را خانه خود کرده‌اند. زیبایی زیر آب به حدی است که خونسردترین آدم‌ها را هم به وجد می‌آورد. این زیبایی و اکوسیستم خاص  هزاران هزار طرفدار در دنیا و در کشور ایران دارد.

اگر به خلیج فارس سفر کردید موج‌‌سواری در چابهار را هم از دست ندهید. در مجموع سفر به خیلج فارس برای من اقتدار و تثبیت ایران را به‌خوبی به رخ کشید و در آن زمان فهمیدم کشور چه شگفتی‌ها داشت که قبلا ندیده بودم.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.