2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
پیشنهاد هیجان‌انگیز برای سفر به شمال

پیشنهاد هیجان‌انگیز برای سفر به شمال

هر منطقه ساحل خزر با قسمت‌های دیگر تفاوت دارد و به هر بخش که وارد می‌شوی تجربه خاصی را به دست می‌آوری. این مناطق را حتی می‌توان با قایق رفت.

دوات آنلاین- تا حالا چند بار شمال رفته‌اید؟ زیاد؟ اما تا حالا به این فکر افتاده‌اید که کل ساحل دریای خزر را از غرب تا شرق بگردید؟ مرتضی قادری، مدیرکل سابق حفاظت بنادر و کشتیرانی پیشنهاد می‌کند حتما این کار را انجام بدهید. آن هم نه از خشکی بلکه از راه دریا.

 

قادری به دوات آنلاین می‌گوید: اگر  از ابتدا تا انتهای ساحل دریای خزر که تحت حاکمیت ایران است برویم با چند گویش و قومیت و فرهنگ مختلف آشنا می‌شویم. فرهنگ مردم بندر ترکمن با مردم آستارا و انزلی بسیار متفاوت است. طرز لباس پوشیدن و مراسم‌هایی که مردم ترکمن دارند حتی غذاهایی که می‌خورند با مردم مناطق دیگر فرق دارد. هر منطقه  ساحل خزر با قسمت‌های دیگر تفاوت دارد و به هر بخش که وارد می‌شوی تجربه خاصی را به دست می‌آوری. این مناطق را حتی می‌توان با قایق رفت و از موج‌های دریا و صدای آب لذت برد. کسانی که به دریا و ساحل علاقه دارند و از طرفی می‌خواهند بوم‌گردی را هم تجربه کنند حتما گردش در سواحل خزر را از دست ندهند.

 

                                                                   ببنید: گزارش تصویری از عروسی ترکمن‌ها

 

قادری ادامه می‌دهد: اگر کشتی در دریای خزر وجود داشته باشد که بتوان همه این مسیرها را با کشتی رفت و ساحل و دریا را یکجا دید تجربه‌ای به دست می‌آید که هرگز تکرار نمی‌شود. وجود یک کشتی تفریحی با تمام امکانات در دریای خزر می‌تواند مسافران را به سمت بندر آستاراخان. باکو و بندی‌خان ببرد و می‌توان از روی کشتی کوه‌های قفقاز را تماشا کرد. این کار حتی می‌تواند اقتصاد شهرهای شمالی را دگرگون کند.

ما در کتاب‌ها بسیار درباره قفقاز و کوه‌هایش خوانده‌ایم اما تا زمانی که خودمان با چشمان خودمان این منطقه را نبینیم به بزرگی کاری که شاه‌عباس کرد پی نخواهیم برد.

 

                                                           در همین رابطه: کشتی‌های تفریحی در بندر انزلی آغاز به کار می‌کنند

 

قادری می٬گوید: نکته مهم دیگر این است که سفرهای مردم اکثرا به یک یا دو شهر ساحلی است اما من پینشهاد می‌کنم ساحل و دریا را یکجا تجربه کنند. با کشتی سفر کنند و از شب‌های دریا و صدای موج‌ها و حرکت آب لذت ببرند. به میان قوم‌های مختلف بروند و زندگی آنها را ببینند و با آنها زندگی کنند. آن وقت متوجه می‌شوند وقتی صحبت از خزر و زیبایی‌هایش می‌شود این زیبایی تا کجا می‌تواند عمیق باشد. آن وقت علت اینکه دریانوردان با سختی و خطر بسیار زیاد همچنان عاشقانه به سفر در دریا ادامه می‌دهند را متوجه می‌شوند.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.