2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چابهار چه جاهای دیدنی دارد و چگونه باید برویم

چابهار چه جاهای دیدنی دارد و چگونه باید برویم

از جاهای دیدنی چابهار می توان به ساختمان تلگرافخانه انگلیسی‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، درختان انجیر معابد، اسکله کنارک و ساحل صخره‌ای پزم اشاره کرد.

دوات آنلاین- چابهار در استان سیستان و بلوچستان یکی از پرجاذبه ترین شهرهای ایران برای گردشگری است که جاهای دیدنی زیادی دارد. از اماکن تاریخی تا ساحل و بازار و ...

 

رفتن به کوه های مریخی ، بازدید از قلعه های تاریخی ، تماشای پدیده موج فشان، تماشای گاندو یا همان تمساح پوزه کوتاه و دیدن جنگل‌های حرا می تواند از برنامه های سفر به چابهار باشد.

 

آب و هوای چابهار

این شهر به خاطر آب و هوای بهاری و معتدلش به چهار بهار شهرت دارد و یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران و تنها بندر اقیانوسی کشور به حساب می‌آید که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است.

کوه های مریخی یا میناتوری چابهار

کوه‌های مریخی را در چابهار حتما ببینید

یکی از جاذبه‌های طبیعی چابهار کوه‌های بدلند یا مریخی است که از منحصربه‌فردترین کوه‌های ایران به شمار می‌رود.بد نیست سری به کوه‌های تاریخی شهباز بند و گورستان جن در روستای تاریخی تیس بزنید.

 

کوه‌های بدبوم یا مریخی  یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقهً کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند و از پدیده‌های ژئومورفولوژی این ناحیه هستند.

 

کوه‌های مینیاتوری چابهار که در مسافتی به طول 40 تا 50 کیلومتر از چابهار در مسیر گواتر قرار دارند.

قلعه پرتغالی ها در چابهار

قلعه های تاریخی

قلعه تیس (قلعه پرتغالی‌ها) در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار، در روستای تیس قرار دارد. این قلعه از دوران اسلامی است و شماره ثبت ملی آن 555 است.

 

قلعه پیروز گت بازمانده از دوران اشکانیان و ساسانیان در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این قلعه بر فراز تپه‌ای در وسط دره تیس واقع شده و ارتفاع تپه از ارتفاع دو رشته کوه اطراف تپه بیشتر نیست.

 

قلعه بلوچ گت در بخش مرکزی 5 کیلومتری شمال غربی روستای تیس و بر بالای کوهی مرتفع قرار گرفته ‌است، آثار دیوار قلعه و یک برج دیدبانی از آن بر جای مانده ‌است بقایای دو مقبره هرمی شکل برجسته که با سنگ و ساروج بنا شده و از نوع مقابر اسلامی هستند، دیده می‌شود.

 

قلعه انوشیروان سنگان با قدمت 300 ساله در بخش دشتیاری دهستان باهوکلات دو کیلومتری روستای سنگان قرار دارد. این قلعه بر فراز کوهی قرار گرفته ‌است. نوشیروان خان از قوم گیچکی ساکن در گیچ حدود 311 سال پیش به باهوکلات مهاجرت کرده و قلعه را ساخته ‌است.

 

قلعه باتل در دبستان پلان روستای گتیگ بر روی تپه خاکی قرار دارد. لایه‌های سنگ عظیمی بر روی تپه نمایان است که با فرسایش خاک زیر آن‌ها خالی شده‌است. آثاری از فسیل حیوانات و صدفهای دریایی در محل دیده می‌شود که بیانگر این است در سالیان کهن این ناحیه جزئی از دریا بوده‌ است. در قسمت بالای کوه پاره‌هایی از ظروف سفالی جلب نظر می‌کند و آثاری از برج و باروها دیده می‌شود که به مرور زمان به کلی تخریب شده‌اند و تنها خرابه‌ای از آن باقی ‌مانده‌ است.

 

غذای خاص چابهار

خوراک خرما از معروف ترین خوراک‌های چابهار است که اکثر رستوران‌های چابهار آن را می‌پزند و به مشتریان خود می‌فروشند.

 

بازارهای چابهار

از آنجا که چابهار منطقه آزاد تجاری است، بازارها و مراکز تجاری یکی از جاذبه‌های ویژه این بندر محسوب می‌شوند. حتماً سری به بازارهای پردیس، صالحیار، صدف، فردوس و تیس که از پر رونق‌ترین بازارهای این شهر هستند بزنید. این بازارها بسیار شبیه به مراکز خرید کیش ساخته شده‌اند و می‌توانند جایگزینی خوب برای کسانی باشد که پول و شرایط مناسبی برای سفر به این جزایر ندارند.

 

بلوک بازار، بازار محلی است که در آن ادویه فروشی و عطاری، صنایع دستی مثل سوزن دوزی و لوازم مورد نیاز آن، پارچه‌های مناسب برای لباس‌های هندی و پاکستانی و اقلامی نظیر این ها به فروش می‌رسد. دکه بازار، بازار محلی دیگریست که در آن در عرض 24 ساعت لباس مورد نظرتان دوخته و آماده می‌شود.

 

از سوغاتی‌های معروف چابهار می‌شود به صنایع دستی و نان‌های محلی اشاره کرد. یادتان باشد در سفرتان به چابهار حتماً سری هم به بازار میوه و تره‌بار این شهر بزنید تا با چند نوع میوه جدید آشنا شوید و طعم میوه‌های گرمسیری را بچشید.

 

موج فشان را در چابهار حتما تماشا کنید

در میان جاذبه های طبیعی ویژه چابهار می توان از پدیده موج فشان دریا یاد کرد که ارتفاعش در فصل بادهای موسمی به 20 متر می‌رسد، تپه‌های گل فشان که یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های ژئو توریسم است و یکی از پدیده‌های نادر زمین‌شناسی در دنیا به حساب می‌آید.

 

گاندو، جانوری نادر

رودخانه باهو کلات و گاندو که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه از نادرترین انواع تمساح در جهان است و تالاب صورتی رنگ لیپار که یکی از پنج چشمه رنگی جهان است، دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار را تشکیل می‌دهند.

 

رودخانه باهوکلات در 90 کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌شود. گاندو یا تمساح پوزه کوتاه به طور طبیعی در این منطقه زندگی می‌کند.

 

تالاب لیپار کجا است

تالاب لیپار در 15 کیلومتری شهر چابهار بعد از روستای رمین در مسیر جاده‌ای ساحلی گواتر و در تنگه‌ای صخره‌های مشرف به دره‌ای سبز قرار دارد، از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زارها پیداست. در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند آب‌بندی ایجاد شده که آب‌های سرگردان اطراف را جمع کرده و به آبگیری به طول 14 کیلومتر تبدیل شده ‌است.

 

در این آبگیر انواع بوته‌ها و درختچه‌ها از نوع گز و کلیر و چش منطقه‌ای با اکو سیستم خاصی را به وجود آورده ‌است و پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسک، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، و خوتکا در منطقه دیده می‌شود.

جنگل حرا در چابهار

جنگل های حرا

در ناحیه ساحلی خلیج گواتر به ویژه در خور باهو و در نزدیکی محلی که رودخانه باهو کلات به دریای عمان می‌ریزد، جنگلی از گونه حرا پدیدار می‌ شود. حرا درختچه‌ای است که در مردابهای نواحی گرم کرانه‌های عربستان، مصر و جنوب ایران از جمله شهرستان چابهار می‌روید.

 

از مشخصات حرا این است که دانه‌اش بر روی درخت مادر، رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می‌افتد. برگهای حرا با دوام است و ظاهر بیضوی شکل و منتهی به یک خامه باریک است و از پوسته شاخه آن استفاده می شود.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.