2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
علایم سینوزیت و راه‌ های درمان آن چیست

علایم سینوزیت و راه‌ های درمان آن چیست

دلیل اختلال سینوزیت چیست، چگونه می توان از آن پیشگیری کرد و این مشکل چه درمان های خانگی دارد؟

دوات آنلاین-همین که هوا سرد می‌شود و کمی باد می‌آید سردرد شروع می‌شود. شاید شما هم همین مشکل را دارید یا چنین جملاتی را از دیگران شنیده‌اید. سینوزیت مشکلی شایع است اما علایم آن چیست و راه درمان چگونه است؟ یکی از بهترین روش های درمان خانگی بخور دادن است اما چه بخورهایی برای این مشکل خوب است؟

با علایم سینوزیت آشنا شوید

سینوزیت چیست

علی اصغر شیرازی متخصص گوش، حلق و بینی درباره اختلال سینوزیت و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: سینوس‌ها در اصل حفره‌هایی خالی اطراف بینی و چشم‌ هستند؛ چهار جفت حفره که با بینی ارتباط پیدا می‌کنند و درون آن‌ها از ماده مخاطی مشابه مخاط داخل بینی پوشیده شده است.

 

وی ادامه داد: عواملی مانند التهابات بینی باعث بروز التهاب در این ناحیه هم می‌شود که در اصطلاح پزشکی این التهاب ایجاد شده در حفره‌های سینوسی را سینوزیت می‌نامند.

 

آیا سینوزیت خطرناک است

وی بیان کرد: التهابات سینوزیت همیشه دردسر ساز نیستند، اما اگر همراه با عفونت باشد آن را سینوزیت چرکی می‌نامیم و در این حالت ممکن است اشکالاتی را برای افراد ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید: برای کاهش تب چی بخوریم

 

شیرازی گفت: در این اختلال عفونت را به ۲ دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می‌کنیم؛ در سینوزیت حاد که معمولا بعد از سرماخوردگی شاهد آن هستیم این باکتری‌ها هستند که باعث ایجاد التهاب و چرک در سینوس‌ها می‌شوند و درد در بینی و صورت را به همراه دارد.

 

شیرازی ادامه داد: درد در این نوع از سینوزیت اغلب بسیار شدید است و با خم شدن بیشتر می‌شود؛ همچنین ممکن است با گرفتگی بینی و ترشحات چرکی در بینی و حلق همراه باشد. بیماری در کودکان ممکن است سرفه و ترشحات چرکی پشت حلق را به همراه داشته باشد. نوع دوم که سینوزیت مزمن نام دارد معمولا دردی کمتر دارد و در هنگام صبح (حدود ۲ ساعت بعد از بیدار شدن) در پیشانی و صورت حس می‌شود؛ همچنین در این نوع ترشحات پشت حلق را هم شاهد هستیم.

سینوزیت را چگونه می توان درمان کرد

روش‌های درمان سینوزیت

وی درباره راه‌های درمان این اختلال گفت: در درمان دارویی سینوزیت حاد معمولا از دارو‌های کاهنده درد و التهاب استفاده می‌کنیم، اما در سینوزیت مزمن معمولاً علتی پایه مانند انحراف بینی، پولیپ و مواردی از این قبیل وجود دارد که در اصل راه خروج ترشحات را مسدود می‌کند.

 

بدانید: برای اسهال چی خوب است

 

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: در درمان این افراد اغلب در این موارد کار به جراحی می‌کشد؛ جراحی سینوزیت مزمن امروزه به روش آندوسکوپی انجام می‌شود یعنی به وسیله لوله‌های آندوسکوپ از طریق بینی وارد سینوزیت‌ها می‌شوند و آنجا را پاکسازی می‌کنند؛ این در حالی است که در گذشته این برای این کار صورت فرد شکافته می‌شد و یا از بالای ابرو‌ها و یا از داخل دهان یا اطراف چشم به محفظه سینوزیت‌ها دسترسی پیدا می‌کردند.

برای درمان خانگی سینوزیت چی خوب است

درمان سینوزیت در خانه با بخور

به نوشته همشهری بخور دادن برای سینوزیت بسیار مفید است و ترشحات مخاطی را نرم کرده و باعث می‌شود که راحت‌تر از سینوس‌ها خارج شوند. اگر در محیط خشکی زندگی می‌کنید و دچار سینوزیت شده‌اید توصیه می‌شود که حتما قبل از خواب برای مدت 5 تا 10 دقیقه بخور دهید تا خشکی مجاری تنفسی شما کاهش یابد و تنفس‌تان راحت‌تر شود.

 

بخور زیره سیاه

رایحه زیره سیاه باعث می‌شود که گرفتگی مسیر تنفسی شما رفع شود. برای این منظور یک قاشق زیره سیاه را در ظرفی ریخته و آن را حرارت دهید و سپس با این مایع بخور دهید. این بخور کمک می‌کند که گرفتگی تنفسی شما رفع شده و بتوانید به‌راحتی نفس بکشید.

 

بخور زنجبیل برای سینوزیت

یک ماده دیگر که می‌تواند سینوزیت شما را بهبود بخشد زنجبیل است. برای تهیه بخور زنجبیل 5 قاشق زنجبیل را داخل ظرف آب ریخته و آن را بجوشانید. حداکثر زمانی که آب به جوش می‌آید 3دقیقه باشد. روی سرتان یک دستمال یا حوله بیندازید و سر خود را روی ظرف گرفته و 5 دقیقه بخور دهید.

 

بخور آویشن و پونه و نعناع

هر 3 این گیاهان دارای اثرات میکروب‌کش و ضد‌باکتریایی قوی هستند. از هر کدام از این گیاهان به مقدار مساوی برداشته و داخل آب یا دستگاه بخور‌ساز ریخته و با آن برای حداقل 10دقیقه بخور دهید.

 

در همین زمینه: برای گلو درد چی خوب است

 

درمان سینوزیت با بخور سیاه دانه

گیاه سیاه دانه خواص ضد‌التهابی و ضد‌باکتریایی قوی دارد و حاوی مواد شیمیایی کاروتن، اسیدپالمتیک، اسید استئاریک و بتااسترول است. برای بهره‌مندی از خواص سیاه‌دانه برای درمان خانگی سینوزیت خود مقداری سیاه‌دانه را در یک پارچه قرار داده و سر آن را گره بزنید. استشمام کردن این کیسه می‌تواند مجاری تنفسی را باز کرده و میکروب‌ها و عفونت‌های مجاری تنفسی را از بین ببرد. برای بخور دادن سیاه‌دانه نیز مقداری سیاه‌دانه برداشته یا روغن آن را در یک ظرف آب ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس با این محلول بخور دهید تا عطر آن وارد مجاری تنفسی‌تان بشود.

 

بخور گل بابونه

گل بابونه را در آب ریخته و حرارت دهید، سپس با این مایع برای مدت 10دقیقه بخور دهید. بابونه باعث می‌شود که چرک و عفونت موجود در سینوس‌ها تخلیه شده و بهبود یابید. حین بخور دادن سعی کنید بینی خود را تخلیه کنید. پس از اتمام بخور با یک حوله یا شال دور سر و پیشانی خود را ببندید و مدتی دراز بکشید.

 

تاثیر سرما در سینوزیت

دکتر شیرازی یاد‌آوری کرد: اشتباهی رایج بین مردم وجود دارد که تصور می‌کنند همه درد‌های سر و صورت که بر اثر سرما یا بعد از حمام ایجاد می‌شود درد‌های سیسنوزیتی است؛ سرما در بروز سینوزیت اثر دارد و محافظت از سر صورت در مقابل سرما در سینوزیت حاد به کاهش درد‌های آن کمک می‌کند، اما همه سر درد‌های حاصل از سرما، به معنای ایجاد عفونت سینوزیت نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.