2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
سالم‌ترین شهرهای دنیا کدام‌ها هستند؟

سالم‌ترین شهرهای دنیا کدام‌ها هستند؟

شهرها در کشورهای توسعه یافته به مواد غذایی تازه و سالم،مراکز سلامت دسترسی بهتری دارند و امن‌تر هستند.

دوات آنلاین-شهرها در کشورهای توسعه یافته به مواد غذایی تازه و سالم،مراکز سلامت دسترسی بهتری دارند و امن‌تر هستند. هرچند شهرنشینان با برخی خطرات سلامت از جمله آلودگی هوا، قرار داشتن در معرض بیماری‌ها و مشکلات سلامت مرتبط با جمعیت زیاد روبه رو هستند، اما برخورداری از مزایای سلامت منحصر به فرد و تلاش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شهری باعث شده است ما شاهد کمترین میزان مرگ و میر نوزادان، بالاترین میزان امید به زندگی و پایین‌ترین سطح آلودگی هوا در برخی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان باشیم. وبسایت 24/7 Wall St با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، مرکز آمار کانادا، بانک جهانی و پایگاه داده سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  شهری (OECD) فهرستی از سالم‌ترین شهرهای جهان را ارائه کرده است که با تعدادی از آن‌ها و ویژگی‌های‌شان آشنا می‌شوید.

 

ونکوور| کانادا

پایین‌ترین میزان چاقی و مصرف دخانیات

بزرگ‌ترین شهر غرب کانادا سالم‌ترین شهر این کشور نیز هست. شرایط مناسب سلامت در این شهر به طور عمده ناشی از عزم ساکنان آن در انتخاب عادات سالم است. ونکوور در میان شهرهای بزرگ دنیا پایین‌ترین میزان چاقی و نیز پایین‌ترین میزان مصرف دخانیات را دارد. در مقابل، مردم ونکوور دوست رژیم‌های غذایی بدون گلوتن، ارگانیک و سرشار از سبزیجات هستند. دسترسی به این نوع مواد غذایی سالم نیز در این شهر کاملا آسان و به صرفه است. شرایط مناسب سلامت در ونکوور همچنین مدیون سبک زندگی فعال ساکنان آن است. درحالی که ونکوور از شهرهای بسیار پر جمعیت کاناداست اما سطح آلودگی هوا در آن بسیار پایین است. سرانه فضای سبز در این شهر 99 متر مربع به ازای هر فرد برآورد شده است.

 

آمستردام| هلند

کمترین تعداد فست فود

سالم بودن و سالم ماندن در شهری که  عادت‌های اجتماعی سالمی داشته باشد، کار راحت تری است. این عادت‌های اجتماعی سالم می‌تواند شامل تعداد کم فست فودها، پاک بودن هوا و بالا بودن میزان فضای سبز عمومی باشد که برای سلامت و تناسب‌اندام شهروندان حیاتی هستند. شهر آمستردام پایتخت هلند از نظر کم بودن تعداد فست فودها و میزان فضای سبز، در صدر فهرست 20 شهر سلامت جهان قرار دارد. شهروندان این شهر هلندی همچنین از نظر ایجاد تعادل میان کار و زندگی و میزان پرداختن به فعالیت‌های ورزشی رتبه نخست را در این فهرست دارند.

 

شیزوئوکا| ژاپن

شهر ماهی خورها

شهر شیزوئوکا که در ساحل جنوبی کشور جزیره‌ای ژاپن واقع شده است، در صدر فهرست سالم‌ترین شهرهای کره زمین قرار دارد. امید به زندگی در این شهر 84 سال و بالاتر از دیگر مناطق جهان برآورد شده   و نرخ مرگ و میر نوزادان در آن 1.8 نوزاد در هر 1000 تولد است که یکی از کمترین نرخ‌های  مرگ و میر نوزادان در جهان  به‌شمار می‌آید. شیزوئوکا همچنین دارای بالاترین نرخ امید به زندگی سالم در ژاپن است. بخشی از این نتایج مثبت سلامت در شیزوئوکا با تلاش سیستم عمومی خدمات بهداشتی درمانی ژاپن به دست آمده و بخشی دیگر به دلیل دسترسی مردم محلی به غذاهای سالم حاصل شده است. مصرف زیاد ماهی و محصولات سویا و تاکید بر غذاهای تازه و فصلی که از ویژگی‌های عمده رژیم غذایی در ژاپن است از عوامل اصلی طول عمر زیاد مردم این کشور به ویژه شیزوئوکاست.

 

ولینگتون| نیوزیلند

سیستم پیشرفته دفن زباله

بررسی‌ها نشان می‌دهد ساکنان ولینگتون نیوزیلند در ردیف فعال‌ترین شهروندان قرار دارند. به دلیل دسترسی آسان شهروندان به فضای سبز، به طور متوسط هر شهروند روزانه به یک ساعت ورزش می‌پردازد. موقعیت عالی این شهر در کنار دریا و قرار گرفتن در مسیر وزش بادهای اقیانوسی و سیستم پیشرفته دفن زباله، این شهر را به یکی از پاکیزه‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده است. ولینگتون همچنین از نظر سطح آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای در فهرست شهرهای پاکیزه جهان قرار دارد.

 

سنگاپور| سنگاپور

شهر دوچرخه و روغن بدون ترانس

سنگاپور یکی از بهترین شهرهای دنیا برای درمان است. نظام مراقبت‌های بهداشتی سنگاپور از بهترین و کارآمدترین نظام‌های سلامت جهان محسوب می‌شود و برنامه‌های دولتی مراقبت‌های بهداشت و درمان این شهر 80 درصد از شهروندان را تحت پوشش قرار می‌‌دهد. وزارت بهداشت سنگاپور از تمام شهروندان این شهر خواسته تا در برنامه صرفه جویی هزینه‌‌های سلامت موسوم به «مِدی‌سِیو» شرکت کنند.

این برنامه به مردم اطمینان می‌‌دهد که پول کافی برای پوشش هزینه‌های درمانی آینده پس‌انداز کرده‌‌اند. شهروندان این شهر همچنین یارانه خدمات درمانی دریافت می‌‌کنند. این یارانه‌ها بر مبنای میزان درآمد به افراد پرداخت می‌‌شود. در این شهر برخی جنبش‌های موفق بهداشتی شکل می‌‌گیرد که از آن جمله می‌‌توان به جنبش کرایه دوچرخه، جنبش تغذیه بدون روغن ترانس و برنامه‌های عاری از دخانیات اشاره کرد. همچنین به همه افراد فارغ از میزان درآمد، خدمات درمانی یکسان ارائه می‌‌شود.

 

گوتنبرگ| سوئد

شهری با گرمایش محلی

امید به زندگی در گوتنبرگ  سوئد 82.2 سال و نرخ مرگ و میر نوزادان در آن  1.8 نوزاد در هر 1000 تولد است. یکی از دلایل عمده  شرایط مناسب سلامت در این شهر تعهد شهروندان به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هواست. افزون براین، گرمای حدود 90 درصد آپارتمان‌ها در گوتنبرگ توسط سیستم گرمایشی محلی (سیستمی برای توزیع گرمای تولید شده در یک مرکز متمرکز برای تامین نیازهای گرمایشی واحدهای مسکونی و تجاری در آن منطقه) تامین می‌شود. این سیستم یک سوخت کربن خنثی را  جایگزین انرژی الکتریکی یا سوخت‌های فسیلی می‌کند. ساکنان گوتنبرگ به طور متوسط در معرض 6.6 میکروگرم آلاینده در هر متر مکعب هوا قرار دارند. با این میزان آلایندگی، گوتنبرگ جزو مناطق با پایین‌ترین میزان آلایندگی  دسته بندی می‌شود.

 

تولون| فرانسه

نور آفتاب و اوقات فراغت

تولون شهری در جنوب فرانسه با جمعیتی بیش از 560 هزار نفر است. این شهر   سالم‌ترین شهر فرانسه و یکی از سالم‌ترین شهرهای جهان است ودر مقایسه با بیشتر شهرهای جهان که ساکنان آن‌ها زندگی سریع، بسیار رقابتی و پر تنشی را تجربه می‌کنند، ساکنان شهر تولون شرایط ذهنی بسیار آرام تری دارند زیرا در فرهنگ حاکم بر زندگی مردم این شهر، پرداختن به خانواده و اوقات فراغت اهمیت بیشتری نسبت به پیمودن پله‌های ترقی در زمینه‌های شغلی دارد. جدا  از برخورداری از محیط بدون تنش و استرس، هوا و آب شهر تولون نیز به میزان قابل توجهی پاک و سالم است. این شهر همچنین در میان شهرهای فرانسه از بالاترین میزان نور آفتاب برخوردار است.

 

دوبلین| ایرلند

حمل و نقل و درمان عمومی

دوبلین پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایرلند در فهرست سالم‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. دوبلین   یک سیستم جامع حمل و نقل دارد.  وسعت این شهر نیز  به گونه‌ای است که با پیاده روی قابل پیمودن ویکی از دلایل فعالیت فیزیکی بالای مردم دوبلین هم همین است. دوبلین همچنین دارای سیستم خدمات درمانی و رفاهی عمومی است که بار مالی خدمات پزشکی را برای ساکنان این شهر کاهش و امکان دریافت درمان‌های پزشکی و مراقبت‌های پیشگیرانه را افزایش داده است.  دوبلین مرکز فعالیت‌های صنعتی سنگین است و سطح انتشار گاز دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در آن بالاست، اما ساکنان این شهر فقط در معرض  4.8 میکروگرم آلاینده در هر متر مکعب هوا قرار دارند.

 

اسلو| نروژ

شهری با کمترین تردد خودرو

نرخ مرگ و میر نوزادان در شهر اسلو پایتخت کشور نروژ 2.5 مورد  در هر 1000 تولد است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مرگ و میر نوزادان در اروپا و جهان است. بخش زیادی از شرایط مثبت سلامت در شهر اسلو حاصل تعهد شهروندان این شهر به کاهش رد پای کربن (معیاری برای‌اندازه گیری انتشار دی اکسید کربن از فعالیت‌های مختلف در دوره زمانی مشخص) است. در سال‌های اخیر  اسلو، راهبردهایی مانند اعمال هزینه‌های ترافیکی و نیز ایجاد محدوده‌های بدون خودرو  را برای کاهش استفاده از خودروها در داخل شهر اجرا کرده است و قصد دارد تا سال 2019 عبور و مرور خودروها را در مرکز شهر   ممنوع کند. کاهش عبور و مرور خودروها به حفظ پاکی و فعال بودن ساکنان شهر کمک کرده است. ساکنان اسلو در معرض فقط  5.6 میکروگرم آلاینده در هر متر مکعب هوا قرار دارند. این میزان آلایندگی اسلو را در ردیف پاک‌ترین مناطق شهری قرار داده است.

 

کپنهاگ| دانمارک

تعادل میان کار و زندگی

کپنهاگ یک شهر پرجنب و جوش مملو از متخصصان پرتلاش و خانواده‌های جوان است. ایجاد تعادل میان کار و زندگی از ویژگی‌های مردم این شهر است و ‌ساعت‌های کار طولانی در این شهر جایی ندارد. بنابر آمارهای منتشر شده در گزارش سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه شهری،‌ تنها 2درصد کارمندان کپنهاگ بیش از 40 ساعت در هفته کار می‌کنند و این مسئله به آن‌ها کمک می‌‌کند تا وقت آزاد و کافی برای بودن در کنار خانواده و شرکت در فعالیت‌های ورزشی داشته باشند. هزینه شرکت در این برنامه‌ ها، به عنوان مثال پرداختن به ورزش یوگا در پارک ‌ها، رایگان است. این شرایط مردم را تشویق می‌کند تا حضور پررنگی در این فعالیت‌ها داشته باشند. شهروندان کپنهاگ همچنین به پیاده روی علاقه زیادی دارند و بسیاری از مردم  برای رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده می‌‌کنند. مردم کپنهاگ همچنین حمایت خوبی از هم دارند به طوری که 96 درصد آن‌ها می‌‌گویند در مواقع نیاز، فردی را در زندگی خود دارند که بتوانند روی او حساب کنند. بهره‌ مندی از این جامعه حمایتی یکی دیگر از دلایل معرفی کپنهاگ به عنوان یکی از سالم‌ترین شهرهای دنیا و در عین حال شادترین شهر جهان است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.