2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا و چگونه به شهمیرزاد سفر کنیم؟

چرا و چگونه به شهمیرزاد سفر کنیم؟

یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران، قلعه‌ها و دژهای استحکامی پیرامون شهرهاست. در روزگاری که خبری از پایگاه‌های نظامی و جنگ‌افزارهای پیشرفته امروزی نبود، این قلعه‌ها و دژهای نظامی بودند که حیات و ممات انسان‌ها را حفظ می‌کردند.بناهایی که بیش از هر چیز معماری و سازه آن توجه هر گردشگری را جلب می‌کند.

دوات آنلاین- شهمیرزاد، شهری در میان کویر و کوهستان است؛نمونه‌ای دیدنی از اقلیم متنوع و چهارفصل ایران که میزبان مسافران در هر زمان می‌شود.

 

سمنان شهری کویری است. در شمالی‌ترین نقطه دشت کویر ایران، با آب و هوایی گرم و خشک که در تابستان‌ها دمای آن به بیش از چهل درجه سانتی گراد می‌رسد.شاید باورکردنی نباشد، اما در همسایگی این شهر کویری و به فاصله چند کیلومتری آن، بهشتی قرار دارد که نه‌فقط آب‌وهوایش بلکه رنگ و نقشش هم با سمنان بسیار متفاوت و متضاد است. اگر اهل گردش و سفر باشید، احتمالاً درست حدس زده‌اید! قرار است از شهمیرزاد رؤیایی برایتان بگوییم تا در فرصت مقتضی، سری به این منطقه بزنید؛شهری که عنوان شهر نمونه گردشگری بین‌المللی را هم یدک می‌کشد.

 

همان‌طور که گفتیم شهمیرزاد و حال و هوایش نزدیکی بیشتری به مازندران دارد تا سمنان. شهمیرزاد سه‌هزارساله تا پیش از تقسیمات کشوری در دهه چهل شمسی، جزئی از استان مازندران و قائم‌شهر به‌حساب می‌آمد. شهمیرزادی‌ها در زمستان‌های سرد، به مازندران می‌رفتند و در آنجا سکونت می‌کردند. به همین دلیل است که زبان و گویش و فرهنگ آن‌ها به‌اصطلاح معروف مازنی است.

 

از این‌ها که بگذریم، موقعیت جغرافیایی شهرِ گردو و آلو باعث شده دسترسی به آن آسان باشد. گزینه‌های متفاوتی از جاده تا ریل راه‌آهن برای رسیدن به این شهر وجود دارد. نخستین و آسان‌ترین مسیر، رفتن به سمنان است. جاده تهران به سمنان، قم به گرمسار برای جنوبی‌ها، شاهرود به سمنان برای شرقی‌ها و البته راه کویری و کمتر شناخته‌شده نائین به سمنان، شمارا به شهمیرزاد می‌رساند.اگر هم‌دلتان هوس جاده‌ای پرپیچ‌وخم و کوهستانی کرده است می‌توانید از فیروزکوه یا جاده چاشم به شهمیرزاد بروید.

 

یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران، قلعه‌ها و دژهای استحکامی پیرامون شهرهاست. در روزگاری که خبری از پایگاه‌های نظامی و جنگ‌افزارهای پیشرفته امروزی نبود، این قلعه‌ها و دژهای نظامی بودند که حیات و ممات انسان‌ها را حفظ می‌کردند.بناهایی که بیش از هر چیز معماری و سازه آن توجه هر گردشگری را جلب می‌کند. شهمیرزاد هم از داشتن چنین بناهایی بی‌بهره نبوده است. «شیر قلعه»، «قلعه شیخی» و «دژوهل» به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم اسماعیلیان، از مهم‌ترین بناهای دفاعی این شهر درگذشته بوده‌اند.

 

یکی از قسمت‌های دیدنی و به‌یادماندنی این قلعه‌ها که معمولاً در ارتفاعات قرار دارند، منظره پیرامونی آن‌هاست. اگر گذرتان به شیر قلعه رسید، تماشای دره سبز و زیبای اطراف آن را از دست ندهید. علاوه بر این در نزدیکی این قلعه، یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های شهمیرزاد قرار دارد که روزگاری آب آشامیدنی مردم شهمیرزاد و همین قلعه را تأمین می‌کرده است. ساعتی استراحت در این مکان را در برنامه سفر خود بگنجانید.از برج و باروها که فاصله بگیرید، خانه‌های تاریخی شهمیرزاد هم دیدنی و یادآور تاریخ و فرهنگ این منطقه است.

 

خانه خسروی‌ها که از آن بانام حسینیه خسروی‌ها هم یاد می‌شود، یکی از ابنیه تاریخی این شهر است که مراسم سنتی و آیینی محرم در آن برگزار می‌شود. مراسم تاسوعا و عاشورا از دیرباز جزو آیین‌های سنتی و مذهبی مردم این منطقه بوده است که همه‌ساله با توجه ویژه اهالی برگزار می‌شود.

 

خانه امین الرعایا که لقب حاج غلامرضا حاکم وقت شهمیرزاد در زمان ناصرالدین‌شاه بوده نیز یکی دیگر از خانه‌های قدیمی است که عمری بیشتر از یک قرن دارد. معماری این بنا مطابق با اقلیم و مصالح بومی منطقه است و در بخش‌هایی از آن اسباب زندگی و صنایع‌دستی شهمیرزاد درگذشته‌ای نه‌چندان دور به نمایش گذاشته‌شده است.

 

از خانه‌ها و قلعه‌ها که بگذریم، مهم‌ترین و پرجاذبه‌ترین مکان‌های گردشگری شهمیرزاد، طبیعت بکر و زیبای آن است که شهرتی جهانی دارد. مناطق ییلاقی مانند «کاهش»، منطقه حفاظت‌شده «پرور» با گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی خرس‌های قهوه‌ای، «چشمه‌های باداب سورت»، آبشار زیبای «چاشم»، باغ‌های گردو و آلو و البته «برف» آن‌هم در تابستان به مقدار زیاد و باورنکردنی در «رودبارک». شهمیرزاد یعنی دشت و کوه و جنگل، یعنی یک دلِ سیر طبیعت‌گردی و شبمانی در لوکیشن های طبیعی، البته اگر فوت‌وفن آن را بدانید و مراقب محیط‌زیست هم باشید.

 

مهم‌ترین و پرجاذبه‌ترین مکان‌های گردشگری شهمیرزاد، طبیعت بکر و زیبای آن است که شهرتی جهانی دارد. مناطق ییلاقی مانند «کاهش»، منطقه حفاظت‌شده «پرور» با گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی خرس‌های قهوه‌ای، «چشمه‌های باداب سورت»، آبشار زیبای «چاشم»، باغ‌های گردو و آلو و البته «برف» آن‌هم در تابستان به مقدار زیاد و باورنکردنی در «رودبارک».

 

 حالا اگر قصد ماندن یکی‌دوروزه در شهمیرزاد را کردید، برای اقامت گزینه‌های مناسبی پیش روی شماست. خانه باغ سنتی لِرگا که در قدیم اداره پست این شهر بوده و قدمتی نزدیک به 90 سال دارد، پس از مرمت و احیا به مکانی برای پذیرایی از گردشگران تبدیل‌شده است. مکانی که برای لم دادن و استراحت کردن بسیار مناسب است. چراکه لرگا دقیقاً به همین معناست. هتل خانه گل هم یکی دیگر از اماکن اقامتی است که اتفاقاً بنایی قدیم با معماری ستنی است. اتاق‌هایی با در و پنجره‌ها و سقف‌های چوبی که شمارا به یاد خانه‌های روستایی می‌اندازد.

 

قصه سفر به شهمیرزاد که به ساعت‌های پایانی برسد، دیگر وقت خرید سوغاتی است. همان‌طور که دامغان در همسایگی سمنان و شهمیرزاد، سوغات معروفش پسته است، گردو نیز در شهمیرزاد حرف اول و آخر را می‌زند. باغ‌های گردوی جهانی شهمیرزاد، شهرت جهانی دارد. در کنار گردو، آلو و لواشک‌های ترش و شیرین هم می‌تواند در سبد سوغات شما قرار گیرند. تنبلک هم برخلاف نامش، نان‌گردویی خوشمزه‌ای و پرانرژی است که می‌تواند تنبلی را از شما دور کند.

 

خلاصه اینکه گردو و درختان گردو آن‌قدر در این دیار اهمیت دارد که درخت گردوی «کمان رستم» این شهر در فهرست آثار ثبتی ایران قرارگرفته است.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.