2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بازار پر رونق گیس‌فروشی

بازار پر رونق گیس‌فروشی

به تازگی معامله‌ای پرسود در آرایشگاه‌های تهران رقم می‌خورد که یکسر آن دختران جوانی هستند که تصمیم گرفتند گیس‌هایشان را بفروشند و سر دیگر مغازه‌دار و یا آرایشگاه هایی که این موها را می‌خرند و با فروش آن‌ها سودی بیشتر نصیب‌شان می‌شود.

دوات آنلاین-بالای نود سانت، پرپشت، بدون موخوره، صاف و لخت، بدون رنگ‌شدگی، کراتینه شده از 200 هزار تومان تا 5 میلیون تومان.

 

این روزها زیبایی خریدنی شده است و از نان شب هم واجب تر! احتمالا  دخترانی را دیده اید که برای به دست آوردن زیبایی دست به هر کاری می زنند؛ یک روز به فکر عمل بینی می افتند و روز دیگر پروتز، یک روز می روند به دنبال کاشت ناخن و یک روز هم تتو،گاهی موی بلند برایشان مد روز می شود و گاهی هم موهای پسرانه. اما شاید هیچ وقت فکرش را هم نمی کردیم که روزی برسد که در جواب چه "موهای قشنگی داری" بشنویم "می فروشمش، می خواهی ؟!" 

 

دختر موخرمایی روی صندلی آرایشگاه نشسته و موهایش را به دست آرایشگر سپرده است. همان‌طور که پیشبند را به گردن دختر می‌بندد و قیچی‌اش را از جیب اش درمی‌آورد از دختر می‌پرسد: چقدر می‌خواهی موهایت را کوتاه کنی؟ دختر می‌گوید: فقط می‌خواهم سر موهایم را کوتاه شود و آرایشگر هم که موهای زیبا و صاف دختر را می‌بیند شروع  به داستان بافتن می کند که ریزش موهایت زیاد نیست؟، موخوره به جان موهایت افتاده باید بیشتر کوتاه کنی تا موهایت جان بگیرد، شستن موهای بلند دردسر دارد. موهایت را بیشتر کوتاه کن تا زودتر موهایت پرپشت و بلند شود، دختر هم که خام این حرف‌ها می‌شود می‌گوید: پس بیشتر کوتاه کن!

 

آرایشگر بی‌درنگ کشی از جیبش درمی‌آورد و می‌گوید: ایرادی ندارد موهایت را برای خودم بردارم؟ دختر از همه‌جا بی‌خبر پاسخ می دهد: نه مسئله ای ندارد.

 

آرایشگر سر و ته موهای بریده‌شده را کش می‌بندد. موهایی که تا چندین میلیون قیمت دارد و تا چند وقت دیگر شاید جایش در سر فرد دیگری باشد.

 

موها هم فروشی شد

به تازگی معامله‌ای پرسود در آرایشگاه‌های تهران رقم می‌خورد که یکسر آن دختران جوانی هستند که تصمیم گرفتند گیس‌هایشان را بفروشند و سر دیگر مغازه‌دار و یا آرایشگاه هایی که این موها را می‌خرند و با فروش آن‌ها سودی بیشتر نصیب‌شان می‌شود. اما در ضلع سوم این معامله، زنانی به عنوان مشتری  قرار دارند که به هر دلیلی از داشتن موهای طبیعی محروم اند و برای زیبا شدن و مطابق روز بودن دست به دامن موهای بریده شده دختران فروشنده می شوند.

 

معامله ها و تجارت های زیبایی از دیرباز به شکل های مختلفی وجود داشته اما در دنیای مدرن از سایر بخش های زندگی سبقت گرفته است. زنان برای خود برتر نشان دادن شان در جامعه دست به هر اقدامی می زنند تا همرنگ انسان هایی شوند که در شبکه های ماهواره ای و مجازی، فیلم های هالیوودی و... شاهد آنها هستیم. هیکل های ساعت شنی، اندام های باربی شکل، دماغ های عروسکی، گونه های برجسته و هزارن مصرف زدگی دیگری که تنها برای به نمایش گذاشتن آن در محیط است. تورستین وبلن اقتصاددان و جامعه شناس امریکایی در کتاب خود، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که سرچشمه‌های اصلی مصرف در آن، تظاهر و تقلید است که در بالای آن، طبقه‌ مالکان قرار دارند، طبقه‌ای عقیم که از کار کردن دیگران لذت می‌برد و ناز و نعمت خودش را به وسیله‌ مصرف نمایش می‌دهد، این نمایش از طریق جواهرات و لباسهای گران‌قیمت و آخرین مُد و یا توسط سبک زندگی‌ و تفریحاتی همچون مسافرت، کلاس زبان و یا اسب‌سواری نشان داده می‌شود.(1)

 

در تجارت جدید فروش مو و خریداران مو، دختران و زنان به دنبال نمایش هر چه بیشتر زیبایی موهای خود به دیگران هستند. خواب موهای بلند و پرپشت را یک روزه با خرید چند رشته مو و متصل کردن به موهای کوتاهشان برآورده می سازند. اما قیمت این رشته موهای طبیعی برای همه طبقه های اجتماعی و اقتصادی ارزان نیست. زنان در طبقات مرفه جلوه گاه ثروت و قدرت همسرانشان می شوند و با صرف هزینه ای گزاف به زنان موبلند تبدیل می شوند. وبلن معتقد بود: مردان قدرت و ثروت خود را از طریق زنان خود نمایان می‌سازند. زنان از طریق اقتباس الگوی مصرفی جلوه‌هایی از قدرت و ثروت مردان هستند و نیز از طریق نظم‌بخشیدن به منزل و خانه و خود که باعث برانگیختن احترام دیگران به شوهر خود می‌شوند.(2)

زنان در دیگر طبقات پایین اقتصادی که نمی خواهند از عرصه داشتن موهای بلند و چشم گیر غافل بمانند به موهای چند رشته ای کم و رنگ شده که در متروها فروخته می شود پناه می آورند. رشته موهایی که در رنگ های مختلف و در بسته بندی های سه و چهار شاخه ای با قیمت ده هزار توان به فروش می رسد. این رشته ها توسط گیره هایی کوچک زیر موهای خود فرد متصل می شود.

 

تجارت فروش مو در شبکه های مجازی

تجارت موی طبیعی زنان اما دیگر محدود به آرایشگاه‌های زنان نمی‌شود و اگر سری به شبکه‌های مجازی و حتی سایت‌هایی همچون دیوار و یا شیپور بزنید شاهد فروش موی طبیعی باقیمت‌های میلیونی خواهید بود شاهد مثال ما گفت و گوی تلفنی با یکی از مراکز خرید و فروش موی طبیعی در تهران است.

مراکز فروش مو؛ شاخه های موی طبیعی را از طرق آرایشگاه ها خریداری می کنند و همان مو را با قیمت بالاتر به مشتری می فروشند. گاهی هم با تبلیغات به صورت مستقیم با فروشنده ارتباط می گیرند و از آنها خواسته می شود در صورت تمایل موی سرشان را به بفروشند.

 

موهای بلند، پرپشت، صاف، سالم (بدون موخوره) و بدون رنگ عموما با قیمت بالاتری فروخته می شوند. در خرید مو سن فروشنده هم مهم است چراکه هر چه سن کمتر باشد مو سالم‌تر است. البته قیمت مو  بر اساس حجم و جنس و سلامت مو در این معامله تعیین می شود که بسته به جنس و حجم مو تقریباً کیلویی ۲ تا ۳ میلیون توسط مراکز فروش مو خریداری می شوند. یکی از فروشگاه های فروش ما در این باره می گوید:  ما بعضی از موها را به‌صورت شاخه‌های نازکی درمی‌آوریم که آن را شاخه‌ای تقریباً 15 هزار تومان می‌فروشیم.

 

فروشندگان مو

برگه های زیادی را در سطح شهر می بینیم که روی آن فروش کلیه یا قرنیه چشم یا دیگر اعضای بدن از سر فقر زده شده است، اما در فروش مو برخی از فروشنده ها در پی تغییر مدل مو و چهره شان که قصد کوتاه کردن موی سرشان را دارند و وقتی این کاسبی را مشاهده کرده اند ترجیح می دهند موهایشان به جای سطل زباله آرایشگاه ها پولی در جیب شان برای رسیدن به زیبایی های بیشتر شود.

البته ازآنجایی‌که برخی افراد نمی‌دانند که می‌توانند موهایشان را به قیمت‌های میلیونی بفروشند گاهی آرایشگرها بدون اجازه مشتری موها را برمی‌دارند و می‌فروشند. برخی از افرادی هم که موهایشان را به فروش می‌رسانند کسانی هستند که به دلیل بیماری‌های سرطانی و انجام شیمی‌درمانی به مرور قرار است موهایشان ریخته شود و با این کار از موهای خود پوستیژ درست می کنند.

 

کلاه‌گیس موی طبیعی فقط 3 میلیون!

در جست‌وجو برای پیدا کردن مراکز خریدوفروش موی طبیعی بودیم که چشممان به یکی از سایت‌های خرید و فروشی افتاد که دختر جوانی موهایش را به مبلغ دو میلیون تومان به فروش گذاشته بود. از اوعلت فروش موهایش را جویا شدیم و در جواب شنیدیم:

 

«دلیل خاصی برای فروش موهایم ندارم. چند وقت پیش موهایم را کوتاه کردم و تصمیم گرفتم آن‌ها را بفروشم. از وقتی‌که موهایم را آگهی کردم 3-4 نفر با من تماس گرفتند اما هنوز به فروش نرسیده است. مطئنم که اگر موهایم را به مغازه‌دار بفروشم خیلی سریع‌تر به فروش می‌رسد اما ازآنجایی‌که مغازه‌دارها موها را خیلی ارزان‌تر می‌خرند تصمیم گرفتم از طریق آگهی آن را به فروش برسانم.»

 

زیبایی‌های موقتی با اکستنشن مو!

یکی از کاربردهای موهای طبیعی استفاده برای اکستنشن مو در آرایشگاه‌های زنانه است. این روزها اکستنشن مو در بین زنان طرفداران زیادی پیداکرده است. داشتن موهای بلند و پرپشت و زیبا آرزوی هر زنی است اما برخی از زنان نمی‌گذارند آرزوبه‌دل بمانند و سریع‌ترین و راحت‌ترین راه را برای رسیدن به زیبایی موهایشان انتخاب می‌کنند هرچند که برای انجام این کار هم باید بهای سنگینی را بپردازند اما بعضی قیمت‌ها و حتی زیبایی‌ها برای بعضی چیزها نمی‌ارزد مثلاً به نظرتان می‌ارزد کسی سه تا شش ماه گیسو کمند باشد و تا  آخر عمرش طاس؟

 

تابه‌حال فکر کرده‌اید اگر اکستنشن مو اولین و آخرین راه برای پرپشت نشان دادن مو است پس چرا هیچ پزشک پوستی حاضر نیست اکستنشن را به بیمارانی که از کم‌پشتی مو رنج می‌برند پیشنهاد کنند و چرا این افراد به آرایشگرها مراجعه می‌کنند؟

 

این افراد به آرایشگرها مراجعه می‌کنند به دلیل اینکه سریع‌ترین راه برای رسیدن به زیبایی است و اکثراً حاضرند پول‌های گزافی را خرج انجام این کار کنند اما یک‌شبه موهایشان بلند شود! اما دلیل اینکه هیچ پزشکی  را به بیمارانش تجویز نمی‌کند به دلیل عوارضی است که بعد از اکستنشن به دنبال خواهد داشت.

 

یکی از دلایل ریزش مو کشیدن موها است. اگر دقت کنید ریزش مو در خانم‌هایی که موهایشان را به‌صورت دم‌اسبی می بنند بیشتر است و ازآنجایی‌که در اکستنشن، موها کشیده می‌شود این عمل باعث ریزش شدید موها می‌شود و درنهایت ممکن است به طاسی منجر شود. میزان آسیب‌دیدگی موها، بسته به تعداد دفعات اکستنشن کردن و جنس موها متفاوت است. اگر ریشه موها آسیب ببیند ممکن است طاسی همیشگی شود و موها دیگر در نقاطی که زیاد تحت کشیده شدن بوده است رشد نکند و استفاده از نرم‌کننده و دارو به بهبود وضعشان کمکی نکند.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.