2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ویژگی‌های رابطه جنسی سالم چیست

ویژگی‌های رابطه جنسی سالم چیست

برای مشخصات یک ارتباط جنسی "سالم" می توان گفت با دو ملاک "حفظ سلامت" و "داشتن رضایت آگاهانه" می توان به سوال افراد، از هر طیف اجتماعی پاسخ داد، بدون آن که سلائق، اعتقادها و دیدگاه های شخصی را در ارائه راهنمایی به آنها تحمیل کرد.

دوات آنلاین-رابطه جنسی یکی از ابعاد ارتباطی بین زن و مرد است ( بعد اقتصادی،بعد عاطفی ، بعد فکری، بعدجنسی) و رابطه جنسی مساله عجیب و غریب و چندش آوری نیست که خانواده ها نسبت به آن بی توجه باشند. مشاوره های پیش از ازدواج و ارائه آموزش های صحیح و اصولی رفتارجنسی توسط افراد کاردان و حاذق به زنان و مردان موجب عدم برقراری روابط جنسی پرخطر می شود. بنابراین اشراف بر تعریف رابطه جنسی سالم میان جوانان و حتی زوجین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

دکتر سید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی، فلوشیپ پزشکی جنسی و روان درمانگر جنسی می گوید: رفتارجنسی در انسان به خود خود پیچیده است، تحولات اجتماعی دهه های اخیر و تاثیرات فناوری به ویژه فناوری اطلاعات موضوع را پیچیده تر نیز کرده است. به این ترتیب نه تنها خود زوجین گاه نمی دانند چه رفتار جنسی طبیعی تلقی می شود، بلکه حتی برخی کارشناسان و مشاورین نیز در تعریف یک رفتار سالم جنسی یا طبیعی بودن تقاضایی که یکی از طرفین از دیگری دارد دچار شک و تردید می شوند. اگر نتوانیم معیارهای منطقی و قابل قبولی را برای تصمیم گیری در اختیار آنها بگذاریم، راه را برای دخالت انواع و اقسام نگرش ها و حتی سلائق شخصی باز گذاشته ایم و این همان حالتی است که به سردرگمی مردم و در بسیاری از موارد تعارضات زناشویی منجر می شود.

 

وی در تعریف رفتار سالم جنسی به عنوان چارچوب کلی چنین عنوان می کند که رفتار جنسی نباید سلامت هیچ یک از دو طرف را به خطر اندازد.اگر رفتاری می تواند به آسیب فیزیکی، روانی یا عاطفی به یک طرف یا هر دو طرف رابطه منجر شود، دیگر نمی توان آن را جزء رفتار های سالم محسوب کرد. حتی اگر بسیار شایع باشد و یا در آن گروه از افراد فراگیر محسوب شود.

 

وی ادامه می دهد: البته باید توجه شود که تهدیدآمیز بودن یک رفتار برای سلامت را "شواهد علمی" تعیین می کنند، نه سلیقه و نظرات شخصی و غیرمستند. بنابراین بهتر است زوجین در صورتی که شکی در این خصوص وجود دارد از نظرات یک کارشناس استفاده کنند و نخواهند تنها از طریق شنیده ها، طرف مقابل را قانع کنند یا او را از رفتاری منع نمایند.

 

دکتر آذین اضافه می کند: دوم آن که دوطرف یک رابطه باید نسبت به انجام آن رفتار رضایت داشته باشند و البته این رضایت باید برمبنای آگاهی از پیامدهای آن رفتار باشد. لذا زوجین باید به دور از اجبار و البته بدون تهدید به یک رفتار جنسی بپردازند. فرق نمی کند که این رفتار تا چه حد شایع یا نامعمول است.

 

ممکن است که یک زوج در مورد اقدام خاصی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند و در این خصوص حتی در مقاطع زمانی مشخصی به تبادل نظر بپردازند. ولی در نهایت باید به نظر یکدیگر احترام بگذارند و دیگری را وادار به انجام کاری که تمایلی به انجام آن وجود ندارد ننمایند.

 

وی تأکید می کند: رضایت، احساسی است که تحت تاثیر عقاید، ارزش ها و نگرش های فرد شکل می گیرد. بنابراین با لحاظ کردن رضایت دو طرف در انجام یک رفتار، همزمان این متغیرها را مد نظر قرار می گیرند. یعنی اگر مرد یا زنی به دلایلی نسبت به انجام رفتاری تمایل ندارد، این موضوع باید از سوی همسر او به رسمیت شناخته شود. البته در مواردی که صرفاً یک احساس شخصی مطرح است همیشه این امکان وجود دارد که با مذاکره دو طرف نسبت به یک سناریوی جنسی به توافق برسند.

 

فلوشیپ پزشکی جنسی و روان درمانگر جنسی یادآوری می کند که برای مشخصات یک ارتباط جنسی "سالم" می توان گفت با دو ملاک "حفظ سلامت" و "داشتن رضایت آگاهانه" می توان به سوال افراد، از هر طیف اجتماعی پاسخ داد، بدون آن که سلائق، اعتقادها و دیدگاه های شخصی را در ارائه راهنمایی به آنها تحمیل کرد.

 

منبع: طبنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.