2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دستگاه دروغ‌ سنج چگونه کار می‌کند؟

دستگاه دروغ‌ سنج چگونه کار می‌کند؟

معروف‌ترین وسیله‌ای که برای دروغ‌سنجی به کار گرفته می‌شود پلی‌گراف است.این وسیله مکانیکی در طی سالیان گذشته بارها تغییر شکل داده ،اصلاح شده و پیشرفت کرده است اما هنوز نتایج آن قابل استناد نیست.

دوات آنلاین-تشخیص راست یا دروغ بودن اظهارات متهمان از کارهای دشوار پلیسی است .به همین سبب کارآگاهان همیشه به استفاده از دستگاه‌ها و ابزاری که بتواند در این زمینه به آنها کمک کند علاقه‌ داشته‌اند.

 

معروف‌ترین وسیله‌ای که برای دروغ‌سنجی به کار گرفته می‌شود پلی‌گراف است.این وسیله مکانیکی در طی سالیان گذشته بارها   تغییر شکل داده ،اصلاح شده و پیشرفت کرده است اما هنوز نتایج آن قابل استناد نیست و برخی معتقد هستند فقط تا 50 درصد می‌توان روی نتیجه به دست آمده از پلی‌گراف حساب کرد با این وجود کاراگاهان به ویژه در آمریکا به استفاده از این دستگاه تمایل دارند.آنها قبل از آن‌که دستگاه را به مظنون وصل کنند سوالات را به وی می‌دهند .

 

این پرسش‌ها باید فقط با آری و خیر پاسخ داده شود.سپس مظنون به دستگاه وصل و سوالات پرسیده می‌شود.این دستگاه ضربان قلب ،فشار خون ،سرعت تنفس و تعریق را اندازه‌گیری می‌کند.متخصان بر این عقیده هستند که هنگام دروغ‌گویی به دلیل ایجاد استرس تمامی عناصر اندازه‌گیری شده افزایش می‌یابد به این معنی که رد با سرعت بیشتری نفس می‌کشد،بیشتر عرق می‌کند ،فشار خونش بالا می‌رود و ضربان قلبش شدت می‌گیرد.

 

نتایج به دست آمده از این دستگاه قابل ارائه در محاکم نیستند و پلیس از آن فقط به عنوان یکی از شواهد در کنار سایر ادله و مدارک بهره می‌گیرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.