2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
عصاره گل محمدی برای چی خوب است؛ از پوست و مو تا افسردگی

عصاره گل محمدی برای چی خوب است؛ از پوست و مو تا افسردگی

با خاصیت های مختلف گل محمدی از نظر طب سنتی در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -گل محمدی که یکی از گونه‌های گل سرخ است از قدیم برای مصارف دارویی و درمانی کاربرد داشته و در طب سنتی به آن توجه ویژه شده است. عصاره این گل نیز خواص زیادی دارد و برای سلامت و زیبایی پوست و مو از آن استفاده می شود.

 

گل سرخ در طب سنتی

طبیعت چای و دمنوش گل محمدی معتدل است. دمنوش گل محمدی حاوی مقادیر بالای ویتامین C، پلی فنل ها، ویتامین A، مواد معدنی مختلف، اسید مالیک، پکتین و اسید سیتریک، نئولول، گرانیول، میرن، کورستین و دیگر آنتی اکسیدان ها است.

 

ابو علی سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است. گیاه شناسان معروفی همچون جالینوس، دیوسکوریه و پلین برای گل محمدی ارزش طبی فراوانی قائل بودند، به طوری که بر تأثیر گلاب در درمان ناراحتی‌های گوش، دستگاه گوارشی، عوارض پوستی و استخوانی اذعان داشتند و قرقره گلاب را برای زخم‌های دهان و لثه و تورم لوزه‌ها مفید دانسته‌اند.

 

همچنین بقراط حکیم آن را برای دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم تجویز می کرد.

 

شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماری های گوارشی و تنفسی استفاده می شد و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است.

 

بیشتر بخوانید: گیاه باریجه برای چی خوب است

 

دكتر محسن تقی زاده، متخصص علوم تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كاشان به ایرنا گفته: مالیدن گل محمدی به سر موجب كاهش سردرد شده و مصرف اسانس و عصاره های این گل بویژه با شكر یا عسل موجب تنظیم سیستم گوارش، دفع فضولات معده و تقویت قوه هاضمه و نیز ترمیم زخم ها می شود. در تحقیقات جدید مصرف گل سرخ برای كاهش تعداد دفعات تشنج موثر بوده و دارای اثرات ضد درد و التهاب و كاهش آلزایمر است.

گل محمدی چه خاصیت هایی دارد

گل محمدی برای ناتوانی جنسی

همچنین استفاده از گل محمدی در رفع ناتوانی های جنسی نیز موثر است، بویژه اینکه غالبا منشاء این بیماری به مشکلات عصبی و افسردگی مربوط می گردد.

 

علاوه بر آن گل محمدی و در نتیجه گلاب، تقویت کننده قلب است. استفاده از گل محمدی موجب کاهش التهاب می گردد و از این رو می تواند به عنوان مسکن درد بویژه دردهای مفصلی استفاده شود.

 

خاصیت گل محمدی برای پوست

در صنایع بهداشتی بویژه در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می شود.

 

در همین زمینه: خاصیت های گیاه چوبک

 

مهمترین استفاده از اسانس گل محمدی و گلاب در صنایع عطر سازی است بطوریکه اسانس این گیاه در فرمولاسیون عطرهای بسیار معروف و پرفروش دنیا بکار می رود.

 

عصاره گل محمدی برای مو

غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده موهای شما بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد.

 

قطره گل سرخ برای افسردگی

حسن پویان، مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان ‌جنوبی به ایسنا گفته: از گل محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی از جمله قطره گل سرخ استفاده می‌شود که دارویی ضد افسردگی است.

 

این متخصص با اشاره به اینکه در گلبرگ‌های آن اسانس وجود دارد که از دو قسمت تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از آن مایع و "اولئوپتن" نام دارد که روغنی و بسیار معطر و بخش دیگر آن جامد و بی‌بو است به نام "استئاروپتن" که تا 30 درجه سانتی‌گراد حالت جامد دارد.

 

پویان بیان کرد: در اسانس آن علاوه بر این ماده، "سیترونلول" نیز وجود دارد و مصرف گل آن مفرح و مسهل است و برای رفع اخلاط خونی و درمان یبوست نیز از آن استفاده می‌شود.

 

وی یادآورشد: در بیماری‌های سردرد، ضعف قلب، تقویت لثه‌ها، زخم دهان و لثه‌ها و به صورت استعمال خارجی برای ترمیم زخم‌ها، رفع بوی ناشی از ترشحات رحمی در زنان و قطع زگیل، ناراحتی‌های پوستی، رویاندن گوشت تازه بر زخم‌های عمیق، تحلیل ورم اعضا، شکستگی اعضا و رفع بدبویی عرق کاربرد دارد.

 

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان ‌جنوبی افزود: قسمت کوزه مانند گیاه برای رفع عوارض ناشی از کمبود ویتامین C و درد کلیه‌ها مصرف می‌شود و روغن گل سرخ بر روی پیشانی، سردرد را برطرف و برای رفع بی‌خوابی نیز موثر است.

 

حتما بخوانید: شوید چه خاصیت هایی دارد

 

پویان ادامه داد: از گل‌ محمدی در ساخت برخی داروهای گیاهی استفاده می‌شود که برخی از آنها "سنالین"، "پودر سنالین" و قطره گل سرخ است.

فواید عصاره گل محمدی چیست

خاصیت دمنوش گل محمدی برای زنان

به نوشته بهداشت نیوز،  چای گل سرخ همچنین در بهبود دردهای قاعدگی موثر است. اگر از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید حتما این چای را در برنامه روزانه تان بگنجانید. به عقیده برخی متخصصان این گل همچنین در تنظیم قاعدگی نامنظم یا شدید موثر است. گفتنی است که گل محمدی برای افزایش میل جنسی نیز موثر عمل می کند.

 

خواص دیگر این گیاه به شرح زیر است:

مناسب برای اختلالات تنفسی

سم زدایی از بدن

منبع آنتی اکسیدان و ضد سرطان

تب بر بودن

 

مضرات گل محمدی

زیاده‌روی در آن باعث ضعف قوای جنسی می‌شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.