2024/04/29
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
خوابیدن روی زمین، تشک نرم یا سفت؛ کدام بهتر است

خوابیدن روی زمین، تشک نرم یا سفت؛ کدام بهتر است

روی زمین بخوابیم یا از تشک استفاده کنیم؟ کدام نوع تشک به ویژه برای کمردرد مناسب تر است، سفت یا نرم؟

دوات آنلاین -نحوه خوابیدن روی سلامت ما تاثیر زیادی دارد و اثر مستقیم آن را می توانیم روی کمردرد متوجه شویم. بنابراین باید انتخاب کنیم خوابیدن روی زمین بهتر است یا اینکه از تخت استفاده کنیم و چه نوع تشکی مفیدتر خواهد بود؟

 

قبل از تصمیم گیری درباره نحوه خوابیدن باید به این نکته توجه داشته باشید که ستون فقرات سه انحنا دارد که موقع خوابیدن نباید تحت فشار قرار بگیرند. حالا مزایا و معایب هر یک از حالت های گفته شده را بررسی کنیم.

خوبی ها و بدی های خوابیدن روی زمین چیست

خوابیدن روی زمین؛ آری یا نه

با کمی جست و جو به خوبی متوجه می شویم که نظرات درباره خوابیدن روی زمین بسیار متفاوت و ضد و نقیض است. برخی موافق آن هستند و برخی مخالف. به همین دلیل هر دو نظر را در اینجا گردآوری کرده ایم.

 

مزایای خوابیدن روی زمین

خوابیدن روی زمین برای خیلی از ما برخلاف اجدادمان بسیار سخت است اما فواید زیادی دارد. بهبود وضعیت ستون فقرات،  کاهش کمردرد، بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از گرمای بیش از حد بدن از جمله این مزایا است.

 

خوابیدن روی زمین کمردرد را کاهش می‌دهد. خوابیدن روی زمین می‌تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. اما مراقب وضعیت خوابیدن خود روی زمین باشید، خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن است. خوابیدن به پهلو سبب می‌شود که خم کننده‌های مفصل‌های ران (لگن) و ماهیچه همسترینگ شما به مرور زمان سفت شوند و منجر به ایجاد درد می‌شود.

 

یادتان باشد گرمای بیش از حد بدن یک مشکل رایج است، بیشتر زمانی احساس گرمای شدید می‌کنید که روی یک تشک نامناسب خوابیده باشید. روی یک تشک بد می‌خوابید. گرمای خارج شده از بدن در طول خواب می‌تواند در لایه‌های تشک به دام بیفتد. همین امر سبب گرم شدن سطح تشک شده و منجر به گرما بدن شما می‌شود. در نهایت سبب اختلال در خواب شود. اما وقتی روی زمین می‌خوابید، هیچ ماده‌ای وجود ندارد که گرمای دفع شده بدن را به خود گرفته و دوباره به بدن شما منتقل کند. به همین دلیل این روش از گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: اصول مهم بهداشت خواب برای رفع بی خوابی

 

عوارض خوابیدن روی زمین

برخی بررسی ها نشان می دهد خوابیدن روی زمین می‌تواند باعث بروز برخی بیماری ها از جمله ایجاد کمردرد، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان و حتی پیری زودرس، عارضه پوستی ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن  شود به همین دلیل شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی‌متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد.

 

توصیه می شود اگر می خواهید روی زمین بخوابید از دو بالشت مناسب برای زیر ساق پاهایتان استفاده کنید تا خون کافی  به مغزتان برسد.

 

دکتر ذبیح‌الله حسن‌زاده، متخصص ارتوپد نیز توصیه می کند برای خوابیدن روی زمین از تشک‌هایی مانند تشک‌های یوگا یا کف‌پوش‌های نازک که معمولا در فروشگاه‌های ورزشی وجود دارند استفاده کنید و حتما هنگام خوابیدن، روی خودتان را با پتو بپوشانید. برای آنکه سرتان در وضعیت راحتی قرار بگیرد، در شروع کار می‌توانید از یک بالش استفاده کنید، اما با گذر زمان سعی کنید هیچ بالشت یا کوسنی زیر سر خود قرار ندهید تا بهتر بتوانید از مزایای این حالت خوابیدن بهره‌مند شوید. تلاش کنید همیشه رو به پشت بخوابید یعنی روی شکم نخوابید.

خوابیدن روی تشک نرم چه فوایدی دارد

مزایا و معایب خوابیدن روی تشک نرم

خواب روی تشک نرم نیز مانند دراز کشیدن روی زمین مزایا و معایت خاص خودش را دارد که در ادامه به هر دو آنها اشاره شده است.

 

تشک‌های نسبتا نرم معمولا به افرادی توصیه می‌شود که روی تشک استاندارد دچار کمردرد می‌شوند، یا آن‌هایی که از قبل مشکل کمردرد دارند. همچنین تشک نرم برای افرادی مناسب است که وزن کمتری دارند و لاغرترند، زیرا تشک سفت زیر بدنشان پایین نمی‌رود. تشک‌های نرم‌تر به طور کلی برای آن‌هایی که به پهلو می‌خوابند بهتر است، زیرا از شانه‌ها و لگن بهتر حمایت می‌کند. ضمنا تشک نرم، ستون فقرات را بهتر تراز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی برای درمان خروپف

 

با وجود موارد ذکر شده یادتان باشد تشک نرم هر چند راحت‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسد اما در واقع می‌تواند برای کسانی که به پشت یا روی شکم می‌خوابند یا سنگین وزن هستند مشکلات کمر ایجاد کند. تشک نرم می‌تواند برای تخت‌های دو نفر هم مسئله‌ساز باشد. زیرا کسی که سنگین‌تر است تشک را بیشتر فرو می‌برد و سطح تشک برای دو نفر نامتعادل می‌شود. پیدا کردن تشکی که برای هر دو نفر مناسب باشد سخت‌تر هم می‌شود.

 

در برخی موارد، تشک نرم ممکن است دوام کمتری نسبت به تشک سفت داشته باشد. همه‌ی تشک‌ها به مرور زمان نرم‌تر می‌شوند، بنابراین اگر از همان اول تشک نرم بخرید، ممکن است بعد از مدت کوتاهی تشکتان غیرقابل استفاده شود، مگر اینکه واقعا باکیفیت باشد.

آیا خوابیدن روی تشک سفت ضرر دارد

تشک سفت خوب است یا نه

درباره اینکه تشک سفت خوب است یا نه نمی توان توصیه قطعی کرد و آن هم به وضعیت فرد بستگی دارد.

 

برای افرادی که مشکل کمردرد ندارند، یک تشک سفت می‌تواند کلا راحت‌تر باشد. وقتی روی یک سطح سفت‌تر می‌خوابید، استخوان‌ها بیشترین فشار را دریافت می‌کنند، یعنی فشار کمتری به عضلات، رگ‌ها و عروق وارد می‌شود. وقتی عضلات کمتر تحت فشار باشند، گردش خون بهتری هم برقرار می‌شود.

 

یک تشک سفت جلوی افتادگی پایین کمر را نیز می‌گیرد که می‌تواند باعث شود حین خواب اکسیژن بیشتری بگیرید. افتادگی کمتر بدن به این معنی است که وزن بدنتان به طور یکنواخت پخش می‌شود که باعث می‌شود هیچ قسمتی از بدن، فشار یا وزن بیشتری را تحمل نکند.

 

تشک‌های سفت به طور کلی برای کسانی که به پشت می‌خوابند بهتر است، زیرا سطحی ثابت‌تر و یکنواخت‌تر دارند. کسانی که روی شکم می‌خوابند هم معمولا روی تشک‌های سفت‌تر راحت‌ترند.

 

در هر صورت توجه داشته باشید کسی که عادت کرده روی تشک نرم بخوابد، استفاده از تشک سفت در ابتدا واقعا برایش سخت است و احساس ناراحتی می‌کند، اما به مرور زمان این سفتی کمتر قابل توجه خواهد بود.

 

برای کسانی که مشکلات خاصی در کمر دارند، مثلا آرتریت و اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)، تشک سفت می‌تواند در واقع درد را تشدید کند. به همین دلیل لازم است پیش از خرید تشک خواب، خوب تحقیق کنید.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- تبیان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.