2024/05/20
۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
رتینول چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؛ از رفع چین و چروک و جای زخم تا استفاده برای دور چشم

رتینول چیست و چه فایده‌ای برای پوست دارد؛ از رفع چین و چروک و جای زخم تا استفاده برای دور چشم

رتینول یکی از مواد شایع برای رفع مشکلات پوستی که خیلی‌ها به دلایل مختلف مخصوصا جوانسازی سراغ آن می‌روند. هر آنچه درباره رتینول باید بدانید در این مطلب آمده است:

دوات آنلاین-رتینول مشتقی از ویتامین آ که محلول در چربی است، می باشد که در ساخت و تولید محصولات ضدپیری و مراقبتی از پوست استفاده می شود. هرچند برای تشکیل محصولات مراقبتی پوست از مواد زیادی استفاده می‌شود اما محبوب‌ترین آن در بین مردم رتینول است.

 

این ماده توانایی تحریک متابولیسم سلول‌های پوستی را دارد و سبب تولید زیاد کلاژن که برای جوانسازی پوست بسیار مفید است، می‌شود.همچنین توانایی جذب داخل پوست را نیز دارد.

 

هنگامی که رتینول با آنزیم‌های دیگری ترکیب می‌شود  به ماده‌ای به اسم ترتینوین تبدیل می شود که به نوعی همان شکل اسیدی ویتامین آ است و به آن اسید  رتینوتیک هم می گویند.

 

این ماده می تواند ظاهر آسیب‌دیده پوست، چین و چروک، لکه های قهوه ای و منافذ پوست را کاهش دهد و همچنین برای شفاف کردن و نرم کردن پوست هم بسیار مفید است.

تاثیر ریتنول در جوانسازی پوست چیست

مزیت‌های استفاده از رتینول

مزیت استفاده کردن از رتینول این است که قادر خواهید بود بهبود  چین و چروک و خطوط ریز و افزایش کلاژن پوست خود را ببینید.

 

این ماده تن رنگی پوست را نیز بهبود می دهد و موجب شفاف‌سازی آن می‌شود و برای محصولات ضدپیری هم قدرتمند تر عمل می کتد.

 

از این ماده بیشتر جهت رفع لکه‌های جوش‌های سر سیاه و سر سفید، منافذ مسدود و کومدون های بسته استفاده می‌کنند.

 

معایب استفاده از رتینول

اصولا تمام ماده‌های مفید در کنار تمام مزایای خود معایبی هم دارند که اکثرا به چشم نمی‌آیند. رتینول هم جدا از این مواد نیست، اگر بیش از حد از این ماده استفاده کنید موجب تحریک و خشکی پوست می شود و اشخاصی که پوست حساسی دارند قادر به تحمل این شرایط نخواهند بود.

 

کرم‌های این ماده هم گاه ممکن است پوست شما را نسبت به نور آفتاب حساس کرده و موجب تشدید آفتاب سوختگی شما شود.

 

همچنین افرادی که آکنه دردناک و قرمز و ملتهب دارند مصرف این ماده سبب ملتهب تر شدن پوست می شود و رتینول گزینه مناسبی برای شفاف سازی پوست در این مورد نیست.

 

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حین مصرف این ماده بسیار ضروری است.

 

رتینول برای جای زخم

جای زخم امروزه با روش‌های درمانی نوین و طب سنتی اکثرا از بین می رود. از آن جایی که رتینول حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است برای بهبود بخشیدن به جای زخم و سلامتی پوست توصیه می‌شود و مورد استفاده همگان قرار می گیرد.

 

رتینول همچنین خاصیت روشن کنندگی و شفاف سازی دارد و از این جهت برای از بین بردن جای انواع زخم ها بسیار مفید عمل می کند البته قبل از مصرف دقت داشته باشید که به این ماده حساسیت و واکنش پوستی نداشته باشید.

آیا ریتنول برای دور چشم مناسب است

رتینول برای دور چشم

اولین آثار پیری و چین و چروک اکثرا در اطراف چشم اتفاق می افتد. البته که همیشه چین و چروک اطراف چشم به دلیل پیری نیست و گاهی اوقات به دلیل حرکات ماهیچه‌ها و عضلات صورت حین پلک زدن و خندیدن است.

 

پوست اطراف چشم مرطوب کننده طبیعی و غدد چربی کمتری در قیاس با دیگر جاهای بدن دارد برای جلوگیری از ایحاد چین و چروک در اطراف چشم استفاده از عینک آفتابی و ترک عادت های غلط و شکل دادن به پوست زمان اخم کردن و ... و کرم های ضد چروک اطراف چشم توصیه می شود.

 

کرم هایی که حاوی ماده رتینول هستند  سبب رطوبت رسانی به پوست اطراف چشم، رفع چروک های پنجه کلاغی اطراف چشم و همچنین رفع تیرگی زیر چشم می شوند. این کرم‌ها در کم کردن چین و چروک و کاهش اندازه حلقه تیره زیر چشم بسیار موثر و مفید است.

 

زمان مناسب مصرف رتینول

اکثر رتینول ها در مقابل نور آفتاب پایداری ندارند و این بدان معنا می باشد که باید در ظرف در بسته به دور از نور خورشید در دمای خنک نگهداری شود و شب هنگام مورد مصرف قرار گیرد.

 

توصیه می شود یک بار در هفته از رتینول به اندازه یک نخود همراه با مرطوب کننده استفاده کنید و به تدریج مصرف آن را افزایش دهید اما به هیچ وجه بیشتر از حد مصرف نکنید.

 

موادی از این قبیل طبق واکنش پوست مورد استفاده قرار می گیرند اگر روی پوستتان متوجه قرمزی و التهاب شدید مصرف آن را متوقف نمایید.

 

از جایی که رتینول باعث می شود تا سلول های پوستی با سرعت بیشتری به سطح بیایند موجب پوسته پوسته شدن سطح پوست در بعضی از پوست ها می شود به همین دلیل نباید هر شب مورد استفاده قرار گیرد.

 

استفاده از این ماده زمانی موثر خواهد بود که دو روز در میان مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند به لایه های عمیق پوست نفوذ کند.

 

رتینول در بارداری

استفاده از رتینول در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود و زنان باردار نباید از این ماده استفاده کنند مگر این که پزشک معالج آنها تجویز کرده باشد و در هنگام مصرف آن هم دقت کافی داشته باشند تا بیش از حد مصرف نکنند.

 

تغذیه مناسب

از آن جایی که رتینول مشتقی از ویتامین آ است و خاصیت آن به دلیل همین ویتامین است استفاده کردن از مواد خوراکی که ویتامین آ دارند خالی از لطف نیست و همان خاصیت ها را خواهد داشت شاید با سرعت کمتر.

 

برای مثال می توان به: هویج، جگر ماهی و مرغ و گاو و گوساله، قلوه، کره تازه، پنیر، زرده تخم مرغ، سبزیجاتی همچون کاهو، اسفتاج، شاهی و جعفری و میوه هایی مانند: گیلاس، خرما، خربزه، پرتقال، هلو و موز اشاره کرد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.